Print this page
maandag, 29 maart 2010 00:00

Beelden van personen 1

Beelden van personen

OPMERKING: van alle werken is, tenzij anders vermeld, de eigenaar van het werk op het moment van het maken van de beschrijving van het werk bekend bij mij. Als de eigenaar niet vermeld wordt, is dat op verzoek van deze persoon. Of deze persoon op dit moment (december 2022) nog eigenaar is, is niet altijd bekend. Voetnoten zijn in verband met privacy zeer beperkt opgenomen.

1. Portretbuste Marie Virgine Stille
Particulier bezit
Gips, bronskleurig
Gesigneerd en gedateerd, (op achterzijde) Charles Vos 1918
Afmetingen: hoogte 48cm, breedte 50cm en diepte 30 cm 
 
Hieronder het verhaal hoe dit beeld in bezit kwam van de huidige eigenaar.
De familie Dejong-Telmans dreef onder deze naam een encadreursbedrijf waar ook verf en overige schilderbenodigdheden werden verkocht. Het bedrijf was gelegen in de Muntstraat te Maastricht, recht tegenover de uitgang van de Mariastraat.
Daar werden werken ingelijst van vele Maastrichtse kunstenaars. Kunstenaars betaalde vaker hun rekening met een van hun werken.
.
Maria Virgine Stille (14 maart 1849 - 8 april 1899) is de moeder van Charles Vos.
Zij is "en face" met haar gezicht naar links gedraaid.

 

52201aowp14a 52201owp14b

Afbeelding: Paulussen                                                                                                                              Afbeelding eigenaar

2. Portretbuste Willem den Breejen *1
Particulier bezit
Gips, bruin gepatineerd
Niet gesigneerd, niet gedateerd [circa 1915]
Afmetingen: hoogte 43 cm, breedte 44 cm en diepte 32 cm
 
Willem den Breejen (circa 1850 - circa 1933) is met het ietwat naar links gewende hoofd  "en face" afgebeeld. Hij draagt een hemd met overslag, dat ter rechterzijde hoog sluit met enkele knopen. Volgens mondelinge overlevering zou de heer den Breejen, schoonvader van Charles Vos, op circa vijf en zestigjarige leeftijd zijn geportretteerd.
 
3. Portretbuste Henriëtte den Breejen 
Particulier bezit
Gips, groen gepatineerd.  *1*2
Niet gesigneerd, niet gedateerd [circa 1934]
 
Henriëtte den Breejen was de vrouw van Charles Vos (1898 - 1978)
Op een onderstuk is het hoofd "en face" geplaatst. Haar blik is naar rechts gericht. Haar haren zijn opgebonden.

52203owp13 

Afbeelding: Paulussen

 
4. Portretbuste Jacques Vos *1 *2
Particulier bezit
Brons *1
Niet geigneerd, niet gedateerd [1921]
Afmetingen: hoogte 28cm, breedte 24cm en diepte 18cm
 
De negen maanden oude Jacques (Maastricht 16 juli 1920 - 2 juli 1992), zoon van Charles Vos, is met het licht naar links gewende hoofdje "en face" afgebeeld. Jacques houdt in zijn beide knuistjes een poppetje voor de borst. *1
 
Daarnaast is er een beeldje in gips.
Gips, bruin gepatineerd
Gesigneerd "CH VOS" en gedateerd "1921" aan de achterzijde
Afmetingen: hoogte 28cm, breedte 24cm en diepte 18cm
 
Het beeldje is een model voor het bronzen beeld geweest.

52204aowp48a 52204bowp48b

                                                                                                                                             Afbeelding: Paulussen

5. Kinderkopje Fien Vos *1 *2
Particulier bezit
Chamotte klei, rood-bruin gepatineerd
Gesigneerd 'CH VOS' en gedateerd '1924' aan de achterzijde *1
Afmetingen: hoogte 23cm, breedte 22cm en diepte 22cm *1
 
De tweejarige Fientje Vos (Maastricht *18 augustus 1922 - †24 december 1998) is met het iets naar beneden gerichte hoofdje "en face" afgebeeld. Fien Vos is de oudste dochter van de beeldhouwer. Opvallend is de verlegen, melancholieke blik van Fien. *1
Het beeld is zeer realistisch en gedetailleerd uitgevoerd.

52205aowp16a 52205bowp16b

                                                                                                                                                       Afbeelding: Paulussen

6. Portretkop Jeanne Vos 
Particulier bezit
Kunststeen, bruin gepatineerd
Niet gesigneerd, niet gedateerd [circa 1942] 
Afmetingen: hoogte 38cm, breedte 29cm en diepte 30cm *1 *2
 
De circa achttienjarige Jeanne, de tweede dochter van Charles Vos (Maastricht (13 oktober 1924 - 26 januari 1979), is met het ietwat naar links gewende hoofd, "en face" afgebeeld. De portretkop staat op een lage sokkel. *1

52206aowp17a 52206b0wp17a

                                                                                                                                                                                Afbeelding:  Paulussen

 
7. Dodenmasker Charles Vos
Particulier bezit
Donker gepatineerd gips
Niet gesigneerd, niet gedateeerd [1954]
Afmetingen: hoogte 21cm, breedte 18cm en diepte 16cm

Hoogstwaarschijnlijk is het dodenmasker gemaakt door Jan Balendong op verzoek van de familie Vos na het overlijden van Charles Vos op 10 februari 1954.

52207owp161

8. Familie Hubert Leon Vos
Hubert  Leon  (5 september 1885 - 5 januari 1957), broer van  Charles Vos, trouwde met Trinette (Catharina Amalia Hubertina) (1 oktober 1885 – 22 mei 1927) op 1 september 1917. Hun kind, geboren op 21 april, overleed bij de bevalling. De moeder overleed een maand later, waarschijnlijk als gevolg van complicaties bij de bevalling.
Hubert Leon hertrouwde op 7 september 1929 met Maria  Notermans (28 augustus 1904 – 29 mei 1977).
Uit dit huwelijk werd een drietal kinderen geboren.
Cecile (5 september 1930 - 1 maart 2016)
Guy (23 mei 1932)
Paul (19 maart 1934 - 6 december 1936)
 
1. Moeder en kind 
Particulier bezit 
Bronzen sculptuur
Gesigneerd Ch. Vos (rechtsonder), gedateerd 1927
Afmetingen: hoogte 50cm, breedte 50cm en diepte 10cm
 
In het graf van Hubert Vos zijn naast zijn beide echtgenoten (Trinette Vermin en Maria Notermans) ook een tweetal kinderen begraven. Een kind, uit eerste huwelijk, dat in 1927 overleed bij de geboorte en Paul
(19 maart 1934 – 6 december 1936), uit het tweede huwelijk.
Voor het in 1927 overleden kind maakte Charles Vos een bronzen sculptuur voor het graf.
In particulier bezit bevindt zich nog een exemplaar van deze sculptuur.
De afbeelding geeft waarschijnlijk de gebeurtenis in 1927 weer. Het overleden kind is opgenomen in de hemel als engel (centraal in de afbeelding). De moeder (Trinette Vermin), rechts onder,  overleed een maand na de geboorte waarschijnlijk door complicaties bij de geboorte. Zij kijkt liefdevol op naar haar kind. Bovenaan nog een drietal engelen die op het tafereel kijken.
Op de grafsteen nog de tekst: ‘onze kleine Engel - *21 april 1927 † -met haar – lieve moeder – in den hemel verenigd
 
52208.1a
collectie Peters Smeets
52208.1b
2. Heilig Hart
Particulier bezit
Verguld bronzen sculptuur
Gesigneerd Ch. Vos, gedateerd 7 sept. 1929
Afmetingen: hoogte 45cm
Tekst:
7 sept. 1929
Aangeboden
aan
Maria
en
Hubert
voor
Papa
En
Moeder
Frans
Jeanne
Joseph
Charles
Jetje
 
Zijn broers (Frans, Joseph en Charles) en zijn zus (Jeanne) gaven het echtpaar de verguld bronzen sculptuur cadeau. Jetje, ook vermeld op de achterzijde, zou wellicht Henriëtte, de vrouw van Charles, kunnen zijn.
Op een rijk versierde kolom staat het Heilig Hart, met een nimbus,  frontaal staande afgebeeld. Zijn hand houdt hij onder het Heilig Hart (van stralen voorzien). De andere hand houdt hij geopend langs zijn lichaam. Aan zijn linkerzijde is, staande op de console, bisschop Hubertus, voorzien van zijn bisschopsattributen, staande afgebeeld. Hij maakt een zegenend gebaar met zijn blik naar boven gericht op het Heilig Hart. Aan de andere zijde is Maria, op een verhoging, staande afgebeeld. Haar blik is naar de zijkant naar beneden gericht.
De heiligen die het Heilig Hart vergezellen, zijn een verwijzing naar de bruid (Maria) en de bruidegom (Hubert).
 
52208.2a 52208.2b
52208.2c
3. Portretkopje Cecile
Particulier bezit
Brons
Niet gesigneerd, niet gedateerd  [1931]
 
Cecile is de dochter van Hubert Vos, een broer van Charles Vos, uit zijn tweede huwelijk.
Cecile is “en face” afgebeeld. Haar gezichtsuitdrukking met haar grote ogen stralen haar ernst uit. Zij draagt haar haar golvend plat tegen het hoofd, op het voorhoofd heeft ze een kuif.
Ze draagt een blouse met korte mouwtjes en om haar hals een ketting.
 
52208.3
4. Dubbelportret Cecile en Guy
Particulier bezit
Gebakken klei en geglazuurd geplaatst op een houten basement
Gesigneerd Ch. Vos (aan de rechterzijkant), gedateerd 1939/1940
Afmetingen: hoogte 30cm, breedte 29cm en diepte 5,5cm
 
Cecile en Guy zijn de kinderen Hubert Vos, een broer van Charles Vos.
Ze staan beiden tegen elkaar aan afgebeeld met hun gezicht naar rechts afgewend. Cecile heeft haar haren naar achteren gekamd en haar paardenstaart is met een lint vastgebonden. Ze draagt een blauwe blouse met witte kraag. Guy draagt een bruine blouse met witte kraag. Beiden hebben een serieuze uitstraling.
 
52208.4a
collectie Peters Smeets
52208.4b
5.Paulke
Particulier bezit 
Stenen sculptuur
Niet gesigneerd, niet gedateerd 
Afmetingen: hoogte 35cm, breedte 32cm en diepte 11cm
 
Een portretbuste van Paul, op ongeveer tweejarige leeftijd. Hij is “en face” afgebeeld, met een naar rechts geknikte hoofdje. Hij heeft een zeer guitige uitstraling.
Aan zijn rechterzijde bevindt zich een lelie en achter zijn hoofd aan de linkerzijde staat een rechtopstaande beer.
Tekst op voorzijde console Paulke.
 
52208.5a
52208.5b
Collectie Peters Smeets
Er is nog een tweede beeld van Paulke
Particulier bezit
Stenen sculptuur
Niet gesigneerd, niet gedateerd
Afmetingen: hoogte 15cm, breedte 15cm en diepte 13cm
De lelie en de rechtopstaande beer ontbreken bij dit exemplaar. Ook zijn naam op de voorzijde ontbreekt.
 
52208.5c.JPG
collectie Peters Smeets
6. Stanislas
Particulier bezit[1]
Franse zandsteen
Niet gesigneerd, niet gedateerd [1954]
Afmetingen: hoogte 80cm, breedte 25cm en diepte 25cm
 
Stanislas was een jongen van Poolse adel, geboren op 28 oktober 1550 op slot Rostków. Vader wilde, dat hij en zijn oudere zoon Paul door de Jezuïeten zouden worden gevormd. Daartoe zond hij ze naar het pas opgerichte Jezuïetencollege te Wenen. Daar woonde Stanislas in hetzelfde huis als zijn broer, maar deze was een nogal heerszuchtig type, en bovendien moest hij eigenlijk niets van de Jezuïeten hebben. Stanislas wel. Hij verlangde naar iets anders in zijn leven, maar besefte, dat hij met zulke idealen bij zijn broer niet hoefde aan te komen. Ook vader zou er vast niet mee ingenomen zijn. Dus brak hij met zijn milieu, kleedde zich als een zwerver en ging op weg: ver van zijn broer en nog verder weg van zijn ouderlijk huis in Polen. Hij begaf zich naar Augsburg 450 kilometer verderop! Daar meldde hij zich aan bij de Jezuïeten.
In Augsburg kreeg hij te horen, dat hij door moest reizen naar Dillingen (nog eens veertig kilometer). Daar woonde Petrus Canisius, één van de belangrijkste Jezuïeten van dat moment in de Duits sprekende landen. Die zou wel raad weten. Deze stuurde de jongen met twee Jezuïetenstudenten door naar Rome: dat was nog eens duizend kilometer! Nu was hij ver genoeg weg van de invloedssfeer van thuis, en werd aangenomen als novice in de orde der Jezuïeten. Niet lang daarna stierf hij op 15 augustus 1568, nog geen 18 jaar oud.[2]
 
Dit beeld is waarschijnlijk een ontwerp voor het houten beeld voor de Fraters van Tilburg.
Locatie: Generalaat Fraters CMM, Gasthuisring 54, 5041DT Tilburg, in de refter. [3]
De Fraters van Tilburg startten in 1850, in opdracht van Mgr. Zwijsen, een kweekschool voor jongens in hun kloostercomplex aan de Gasthuisring in Tilburg. De naam van de school werd “Bisschoppelijke Kweekschool Sint Stanislas”.
 
In de Nicolaaskerk te Venlo bevindt zich ook een ouder beeld van Stanislaus (gedateerd 1919). Het vertoont grote overeenkomsten met het beeld uit Tilburg. In Venlo houdt de heilige een dichtgeslagen boek met beide handen tegen de borst en is de plaatsing van het schild verschillend.
 
Dit beeld is een geschenk voor Hubert Vos en Maria Notermans bij gelegenheid van hun 25ste huwelijksjaar.
Vos heeft Stanislaus staande ten voeten uit afgebeeld. Het beeld is geplaatst op een console. Hij draagt een driekwarts broek met tuniek met daarover een mantel over de rechterschouder. Zijn rechterbeen staat iets vooruit, zijn linker staat bijna dwars. Met zijn handen houdt hij een opengeslagen boek vast. Rechts beneden op de console is een schild met een afbeelding van Maria met nimbus die een kelk (op de linkerhand) met erboven een hostie (in de rechterhand).
 
[1] Collectie Ton Cremers
[2]  www.heiligennet.nl, februari 2013
[3] Emails R. Vissers, archivaris Fraters CMM (17 en 21 juni 2021); Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.
 
.
52208.6 
7. Hemelse muziek
Particulier bezit 
Zandstenen sculptuur
Gesigneerd Ch. Vos, gedateerd 1937
Afmetingen: hoogte 38cm, breedte 27cm en diepte 15,5cm
 
Centraal in de afbeelding een orgelspelende heilige Cecilia die een ruim plooiend gewaad draagt. Het geheel is omzoomd met zes engelen. Aan de rechterzijde (voor de toeschouwer) is een Romeinse soldaat met helm afgebeeld. Hij heeft in zijn rechterhand een zwaard waarmee Cecilia later onthoofd zou worden. In zijn linkerhand heeft hij een boek met daarop een valk (een teken van de adellijke afkomst van Cecilia).
Cecilia was afkomstig uit een Romeins adellijk geslacht. Haar vader zocht voor haar een man uit een ander adellijke geslacht, Valerianus. Celilia had zich echter al als bruid aan God gegeven. Toen ze trouwde met Valerianus, smeekte ze hem haar maagdelijkheid te mogen behouden.
Valerianus liet zich ook dopen, en zag hoe een engel bloemen aan Cecilia gaf.
In het Romeinse Rijk werden de Christenen vervolgd. Het echtpaar werd gearresteerd. De beulen probeerden haar met kokend water te doden en toen dat niet lukte werd ze onthoofd. Dit vond rond 230 n.chr. plaats.
Dit werk is waarschijnlijk een cadeau voor Cecile Vos ( 5 september 1930 - 1 maart 2016).
 
52208.7a 52208.7b
 
Collectie Peters Smeets
52208.7c
 
8. Portretbuste Guy
Particulier bezit
Guy, geboren op 23 mei 1932, is "en face" afgebeeld op de leeftijd van ongeveer vier jaar. Hij kijkt zeer bedeesd en serieus met zijn blik naar beneden gericht.
 52208.8

 

9. Buste van een onbekende man (de heer Janssen?)
Particulier bezit
Brons
Gesigneerd Ch. Vos, gedateerd 1928
Afmetingen: hoogte 46cm, breedte 50cm en diepte 27cm
Tekst op achterzijde: St. Gilles Bruxeelles Bronzes
                                   Pietermans St. Gillis Bruxelles         
 
Dit bedrijf, Fonderie Nationale des Bronzes J. Pietermans uit de Brusselse deelgemeente St. Gilles, was een bronsgieterij. Het bestond van 1870 tot 1967 onder  steeds wisselende namen.
Dit beeld is waarschijnlijk een afbeelding van de heer Janssen.  Een zoon van hem bood het beeld in de jaren vijftig van de vorige eeuw voor oud brons aan bij een gieterij. De eigenaar van dit bedrijf, die zijn opleiding had genoten aan de Kunstnijverheidsschool in Maastricht, schatte het beeld op waarde en smolt het niet om, maar bewaarde het. [1]
De heer Janssen zou een vennoot kunnen geweest zijn van de firma Stevens, Janssen & Co te Maastricht. Deze firma had contacten met het bedrijf van Petrus Regout: “de aandelen werden beheerd door de firma Stevens, Janssen & Co”. [2]
Wellicht dat de Stevens een familielid geweest is van de wapenfabrikant Stevens, die ook contacten heet gehad met het bedrijf van Petrus Regout, die kortstondig een eigen wapenfabriek heet gerund.
Charles Vos is als ontwerper in de jaren 1928-1929 in dienst geweest bij de Sphinxfabrieken.
Het bronzen beeld is gedateerd “1928”.
Deze combinatie van feiten maakt het waarschijnlijk dat het beeld de heer Janssen voorstelt.
De afgebeelde persoon draagt een colbertjas met daaronder een hemd met stropdas. Hij heeft een smal gezicht met een kalend hoofd en heeft een grote gemodelleerde snor en een lange baard. Zijn blik is op de toeschouwer gericht.
 
 52209a 
 
52209c
 
52209d 52209e
foto's: eigenaar van het beeld
[1] Emails van Stoffel van Noorden, 30 april en 4 mei 2016; de eigenaar was de heer Van Noorden
[2] Mes Wim,  De aardewerkfabriek van Frederik Regout, 1891-1896, blz 5;  http://shcl.x-cago.com/shcl/resources/files/JB05Mes.pdf 
 
10. Portretbuste P.M.A.J. Regout 
Particulier bezit
Brons
Gesigneerd "Ch. Vos" (achterzijde), gedateerd 1939
Afmetingen: 50cm x 40cm
 
Het is een buste van P.M.A.J. Regout (*13 september 1916 - † 10 december 1990).
Regout is "en face" afgebeeld met het hoofd enigszins naar rechts afgewend. Hij heeft zijn haren naar achteren gekamd en draagt een overhemd met stropdas en daarover heen een colbert.

52210owp007

Afbeelding: eigenaar

11. De familie Lousberg  [1]
Frits (Frederikus Leonardus Josephus) Lousberg werd geboren op 21 januari 1889 in Maastricht. Hij trouwde met de Wallonië afkomstige Madelene Diricq (geboren op 9 juni 1896). Het echtpaar vestigde zich in de Wilhelminasingel te Maastricht en verhuisde later naar de Alexander Battalaan 73in de dezelfde stad.
Op 19 november 1925 werd zoon Louis geboren, twee jaar later Philippe (1 oktober 1927) en het gezin werd gecomplementeerd met de geboorte van dochter Marie Madeleine op 4 juli 1931. De beide zonen volgden Lager Onderwijs bij de broederschool aan de Lage Barakken in Maastricht. Vader Frits was werkzaam bij de vloertegelfabriek Rema.
Alfred Regout richtte in 1888 een vloertegelfabriek op aan de Franciscus Romanusweg in Maastricht. Bij de omzetting in een N.V. kreeg het bedrijf de naam N.V. Rema- vh Alfred Regout Tegelfabriek, in de volksmond " 't steinsjesfebrik" genoemd. Tijdens de Tweede Wereldoorlog is het bedrijf door een bombardement zwaar beschadigd. Boosten ontwierp in 1950 een nieuw gebouw. Het bedrijf werd in 1965 overgenomen door de Mosa. 
Lousberg werkte zich op tot fabriekchef (elders technisch directeur genoemd).
Het gezin Lousberg verhuisde in 1938 naar Luik (Rue de Selys 18). Vader Lousberg wilde beide zonen een universitaire opleiding laten volgen. De kosten voor deze opleiding waren in België aanzienlijk lager, vandaar de verhuizing. Vader bleef bij de Rema werken en reisde elke dag met de trein op en neer naar Maastricht. Zoon Louis volgde een juridische opleiding en werd rechter in Luik, zoon Philippe studeerde economie en richtte een eigen handelsonderneming op.
Frits Lousberg ontving diverse onderscheidingen: Ridder in de Kroonorde van België (1929) , de Nederlandse erkentelijksheidsmedaille in zilver (1946) voor zijn activiteiten in het verzet tijdens de Tweede Wereldoorlog  en Ridder in de Orde van Oranje Nassau (1955).
Na zijn pensionering is hij in 1955 naar Schiedam gegaan om daar de Rema-fabriek gestalte te geven. Hij overleed op 28 oktober 1967, zijn vrouw op 27 augustus 1998.
Ondanks dat Lousberg geen kunstenaar was, heeft hij toch een prominente plaats in de Maastrichtse kunstwereld ingenomen. Hij was lid van de Bende van de Suisse (een groep kunstenaars die regelmatig bijeen kwamen in het gelijknamige hotel aan het Vrijthof). Hij onderhield ook intensieve contacten met meerdere kunstenaars, waaronder Henri Jonas, Charles Vos, Charles Nypels en Herman Gouwe.
Henri Jonas maakte in 1925 een ex-libris voor Lousberg. 
Met Gouwe, die niet lang in Limburg heeft gewoond en veel gezworven heeft over de wereld om zich uiteindelijk te vestigen in Tahiti, vond een briefwisseling plaats. Er zijn 32 brieven bewaard gebleven van Gouwe aan Lousberg.
Charles Vos maakte diverse tekeningen voor Lousberg. Ook vervaardigde hij een portretbuste voor hem (zie 1), een portretbuste van beide zonen samen (zie 2), een portretbuste van Marie Madeleine (zie 3)en een beeld van Maria Magdelena (zie 4)
Bij de omstreden uitgave van de Percessie van Scherpenheuvel door uitgever Charles Nijpels heeft Lousberg mede gezorgd de uitgave te kunnen financieren. 
 
1. Portretbuste Frits Lousberg
Particulier bezit 
Gebakken klei, gepatineerd
Gesigneerd Charles Vos, gedateerd 1931
 
Frits Lousberg is strak voor zich uitkijkend afgebeeld, zijn ogen naar beneden afgewend. Hij draagt een overhemd met stropdas met daaroverheen een colbertjasje. Hij is kalend.
 

52211a

collectie Lousberg

2. De gebroeders Lousberg
Particulier bezit 
Het Museum aan het Vrijthof bezit ook een exemplaar van dit werk.
Geglazuurd wit aardewerken
Niet gesigneerd, niet gedateerd [omstreeks 1937-1938]
 
Dit zijn de twee zonen van Frits Lousberg en Madeleine Diricq, Louis (rechts) en Philippe (links).
De kinderen zijn naast elkaar afgebeeld. Louis is "en face" afgebeeld met zijn blik naar beneden gericht. Hij draagt een bijzondere pet. Naast hem "en profile" Philippe, getooid met pet, die zijn blik naar boven richt op zijn broer. Louis heeft zijn rechterhand op de rechterschouder van Philippe gelegd. Zij houden elkaar met een hand vast. Louis heeft kleurpotloden in zijn hand.

52211b

collectie Lousberg (later via Venduehuis Dickhaut verkocht, december 2020)

3. Marie Madeleine Lousberg
Particulier bezit 
Geglazuurd wit aardewerken vormstuk
Niet gesigneerd, niet gedateerd [omstreeks 1937]
Afmetingen 34cm x 33cm x 18cm
 
Er zijn twee identieke  beelden gemaakt.
Marie Madeleine is de jongste dochter van het gezin Lousberg en is “en face” afgebeeld met haar blik ietwat naar rechts gericht. Zij draagt een kapje dat, ter hoogte van haar nek (aan de linkerzijde), is vastgeknoopt. Op haar voorhoofd komen nog krullen onder het kapje uit. Met haar beide handen houdt ze een pop vast.
 
  52211c.jpg 52211d.jpg
Collectie Peters Smeets                                                                                                                  Collectie Lousberg (verkocht via Venduehuis Dickhaut in juni 2022)
 
 
 
4. Maria Magdelena
Particulier bezit. [2]
Gebakken klei, geglazuurd
Gesigneerd (C.VOS, zijkant voetstuk), niet gedateerd
Afmetingen: hoogte 80cm
Tekst op console: A Marie Madeleine Lousberg
Deze persoon is Marie Madeleine Lousberg. Jongste dochter van Frits Lousberg (geboren te Maastricht op 4 juli 1931); het gezin verhuisde in 1938 naar Luik, waar zij nog steeds woonachtig is. [3]
 
Vermoedelijk wordt het verhaal verbeeld uit de Legenda Aurea. Maria Magdalena komt daar bij een Frans vorstelijk hof bij een kinderloos paar en belooft hen een kind. Het kind komt er maar wordt vroegtijdig geboren op een zeereis. De moeder overlijdt evenals het kind  en de vader zet zijn weg voort en laat de vrouw en het kind achter op de klippen. Maria Magdalena blijft achter.
Wanneer hij op zijn terugkeer langs het eiland komt, wordt hij verwelkomd door de vrouw en het kind. Maria Magdalena verblijft daarna 30 jaar in de woestijn gekleed in slechts haar eigen lange haar.
Maria Magdelena draagt het kind op haar rug, terwijl ze een duiveltje afhoudt. Naast haar de wel geklede moeder.

52134a

52134cowp197c52134bowp197b

Afbeelding: archief Keulen

52211h.jpg 52211i.jpg

foto's Venduehuis Dickhaut, juni 2022

[1] Dit artikel is gebaseerd op in de diverse bronnen. die niet vermeld staan op de site maar bij de auteur zijn op te vragen. In een gesprek met de heer Louis Lousberg op 13 september 2014 te Embourg zijn deze gegevens gecontroleerd. De heer Lousberg heeft vele aanvullingen en verduidelijkingen verstrekt. Mevr. I. Evers heeft geholpen bij het bronnenonderzoek. Louis Lousberg is waarschijnlijk in 2020 gestorven; Marie Madeleine is waarschijnlijk in 2021-2022 gestorven.
[2]  De drie onderstaande bronnen hebben hoogstwaarschijnlijk op hetzelfde beeld uit de collectie Lousberg.
- F. van der Ploeg, email van 28 augustus 2012 (197); Afbeelding: archief Keulen
- Marie Madeleine Lousberg te Luik bezit een beeld van Maria Magdelena (gesprek met Louis Lousberg op 13 september 2014 te Embourg); (in juni 2022 in veiling bij Venduehuis Dickhaut voor € 480) N.B. de niet-correcte benaming bij het venduehuis was De kruisdraging met Sint Veronica
- De H. Magdalena werd tweemaal geëxposeerd:
Hedendaagse Limburgsche Kunst in het Gemeentemuseum van Den Haag (van 30 oktober tot 12 december 1937), catalogusnummer 123  (140)
Kunstzaal de Gulden Roos ter gelegenheid van de vijftigste verjaardag van Charles Vos, 10 september 1938
[3] Gesprek met Louis Lousberg op 13 september 2014 te Embourg
 
12. Kopje Maddy Joordens 
Particulier bezit.
Kopje van de eenjarige Maddy Joordens, 1945 *2
Maddy is met leuke kuif  weergegeven.

52212owp12

Afbeelding: Paulussen

13. Romeins jongetje
Particulier bezit. (collectie Peters Smeets)
Brons
Gesigneerd Ch. Vos, gedateerd 1919
Afmetingen: 13cm x 30cm x 12cm
 
Op een aan de voorkant versierd vierkante voetstuk is het portret van een Romeins jongetje geplaatst. Zijn blik naar links afgewend. Hij draagt golvend haar met lokken op het voorhoofd. 
Vos vertrok samen met zijn vrouw op 1 juli 1919, als uitvloeisel van de "Prix de Rome", voor een half jaar naar Italië. Daar ontwierp hij het jongenskopje. Na terugkomst werd het in brons gegoten.
 
Opmerking:
Tweede beeld (collectie Peters Smeets):
Op een houten basement bestaande uit een drietal treden is het Romeins jongetje op een console (beiden brons) uitgebeeld.
Gesigneerd Ch. Vos.
Beide beelden zijn identiek.

52213owp260

collectie Peters Smeets

14. Wasserij De Lelie (allegorie)
Particulier bezit (Utrecht)
Allegorische sculptuur op de N.V. Wasserij De Lelie
Witte (Chamotte ?) klei afgewerkt met glazuur
Niet gesigneerd, niet gedateerd [Jaren dertig van de twintigste eeuw]
Afmetingen: hoogte 30,5cm, breedte voetstuk 11,5cm en diepte voetstuk 10,5cm
 
De architecten A. Boosten en J. Ritzen hebben een bestaand complex van de N.V. Wasserij De Lelie tussen de Duitse Poort en de Heugemerweg in Maastricht in 1921 verbouwd en uitgebreid . Aan de Heugemerweg werd in fasen een woonhuis  voor de directeur gebouwd. De opdrachtgever was de toenmalige directeur van de wasserij, Jean (L.H.M.) Lousberg (*1883 - †1975). Het gehele complex, incl. woning en kantoor, is vanaf 1980 afgebroken ten gunste van woningbouw.
Jean Lousberg was een niet onverdienstelijke amateurschilder, die lessen volgde bij Robert Graafland en Henri Jonas. Hij was lid van de Limburgse Kunstkring. Hij verkeerde, evenals zijn broer Frans en zijn neef Frits, vaak in de Maastrichtse kunstenaarskringen. Op zijn verzoek maakte zijn vriend Charles Vos een allegorische sculptuur op de N.V. Wasserij De Lelie.
Aan de voorzijde van de sculptuur is centraal een grote lelie met als knop een voor Vos zo typerend gezicht. In de uitdrukking zijn overeenkomsten te ontdekken met het gezicht van het Mooswief op de Markt in Maastricht. Aan de rechterzijde van lelie is een staande vrouw uitgebeeld die de was, die zij met beide handen vasthoudt, keurt. Aan de andere zijde van de lelie staat een wasvrouw ruggelings afgebeeld.
Ook de achterzijde van de sculptuur is uitgewerkt. De ruggelings afgebeelde wasvrouw staat gebogen over de tobbe de was te schrobben op een wasbord. Centraal ziet men de steel en bladeren van de lelie. De keurende vrouw is frontaal afgebeeld.

52214bowp15b 52214aowp15a

52214cowp15c 52214dowp15d

Afbeelding: A.A.J. Mekking

 

15. Portretkop Pie de Gödekeur
Particulier bezit (W. Smeets)
Gips bronskleurig
Niet gesigneerd, niet gedateerd
Afmetingen: hoogte 39cm
 
Een portretbuste van straatveger Pie de Gödekeur. Hij is afgebeeld op oudere leeftijd en draagt een hoogsluitende werkjas.

 52215a.jpg 52215b.jpg

foto's Venduehuis Dickhaut

16. Portretkop  Chretien Bonfrere *1 *2
Particulier bezit
Gebakken klei, bruin gepatineerd
Gesigneerd  "Ch. Vos"  aan de achterzijde, niet gedateerd [circa 1936]
Afmetingen: hoogte 55cm; breedte 20cm en diepte 25cm
 
Chrétien Bonfrère (Maastricht 28 augustus 1906 - 27 juni 1985) is "en face" afgebeeld. Onder de hals, omsloten door de boord van het overhemd, is een schuin naar links geplaatste cello-spelende figuur in miniatuurvorm weergegeven: een verwijzing naar de geportretteerde, die namelijk van beroep cellist en muziekpedagoog was, onder andere te Weert.

52216owp50a

Afbeelding: Paulussen

17. Portretkop Guillaume Serpenti
Particulier bezit
Gips, bruin gepatineerd
Gesigneerd "Ch. Vos" en gedateerd "1939" aan de achterzijde
Afmetingen: hoogte 42cm, breedte 19cm en diepte 24cm. *1
 
In 1920 trad hij in dienst van de Maastrichtse aardewerkfabriek de Sphinx. Naast het werk in de fabriek hield hij zich bezig met tekenen en schilderen. Op de Middelbare Kunstnijverheidsschool van Maastricht genoot hij onderwijs van ervaren leermeesters als Jos Postmes, Paul Windhausen, Henri Jonas, Charles Vos en Edmond Bellefroid. Privé-lessen volgde hij bij Edmond Bellefroid en graveur Hub Levigne.
In 1937 kalligrafeerde hij het programma bij gelegenheid van het huwelijk van Prinses Juliana en Prins Bernhard.
In 1948 werd hij benoemd tot hoofd van de afdeling handschilders bij de Sphinx. De directie verleende hem de opdracht een schildersatelier op te zetten. Hij werd leermeester en droeg zorg voor de opleiding van decorateurs en ontwerpers waaronder Charles Eyck. Guill Serpenti was een van de ontwerpers van het beroemde Boerenbont nr. 15 en kon zijn signatuur verbinden aan tal van andere serviezen, onder andere bestemd voor het Nederlandse en Belgische Koninklijk Huis.
In 1960 ontving hij ter gelegenheid van zijn 40 jarige dienstjubileum bij de Sphinx de gouden eremedaille van de Orde van Oranje Nassau. In het zelfde jaar werd er een eretentoonstelling gehouden in het Bonnefantenmuseum te Maastricht.
In 1971 kreeg hij het stedelijk onderscheidingsboek "Hospiti" van de stad Maastricht.

Op de plek waar vroeger de Maastrichtse aardewerkfabriek Société Céramique stond, ligt nu de moderne nieuwbouw wijk Céramique. Guill Serpenti werd er geëerd met een straat, gelegen naast het Bonnefantenmuseum, de Serpentilunet.

18. Portretkop Theo Jordans
Particulier bezit
Brons: gesigneerd "Ch VOS" en gedateerd "aug. 1939" aan de achterzijde *1
Afmetingen: hoogte 45cm, breedte 26cm en diepte 32cm. Console: hoogte voorzijde 12cm, hoogte achterzijde 6,5cm, breedte 16cm en diepte 16cm *1
 
Er bestaat van deze bronzen portretkop een tweede exemplaar, terwijl ook de voorstudie in gips bewaard bleef.
 
Theo Jordans (Venlo 26 april 1884 - 25 januari 1963) is met het hoofd driekwart naar rechts gewend afgebeeld. Deze portretkop werd vervaardigd ter gelegenheid van het zilveren huwelijksfeest Theo Jordans en Anna Franssen op 6 augustus 1939. *1
Musicus. Theo Jordans werd op 26 april 1884 geboren te Neukirchen in het Rijnland. In 1908 vestigde hij zich in Venlo, waar hij bij het college van de paters Domicanen een baan als muziekleraar kreeg. Hij was toen net in zes vakken afgestudeerd aan het conservatorium in Keulen: piano, viool, orgel, orkestdirectie, ensemble en compositie. In die tijd maakte hij deel uit van het Gürzenich-orkest, waarbij hij speelde onder leiding van onder anderen Richard Strauss en Gustav Mahler. Doordat hij op een dag Anna Franssen leerde kennen, die hem te verstaan gaf dat ze alleen met hem wilde trouwen als ze nooit uit Venlo weghoefde, bleef Jordans voor de stad behouden. Na zeven jaar als muziekleraar bij de paters, werd Theo Jordans in 1915 particulier docent. Tevens werd hij in dat jaar organist in de kerk van de paters Franciscanen aan de Maagdenberg. In 1918 maakte hij de overstap naar de Sint Nicolaaskerk (niet te verwarren met de huidige Nicolaaskerk in Genooi) om daar koordirigent en organist te worden. Met het koor van de Sint Nicolaaskerk vierde hij in de jaren twintig grote triomfen, onder meer door het opvoeren van de "Missa in die Festo" van de Nederlandse componist Alphons Diepenbrock.
Theo Jordans had een enorme stimulerende invloed op het Noordlimburgse muziekleven. Zo richtte hij in 1915 de Venlose Orkestvereniging OKNV (Onderlinge Kunstbeoefening Naar Vermogen) op, was hij in 1939 de stichter van de eerste Noordlimburgse muziekschool (later de Venlose muziekschool) en leidde hij tal van Noordlimburgse musici op. Jordans was verder dirigent van OKNV en leidde de Venlose Oratoriumvereniging, de Venlose Koninklijke Philharmonie en fanfare De Echo uit Hout-Blerick. Hij componeerde bovendien missen, liederen, cantaten en een groot koorwerk over Venlo. Theo Jordans overleed op 25 januari 1963.
 
19. Kinderkopje Paul  Schoonbrood *1 (m.u.v. overlijdensdatum)
Particulier bezit
Gebakken klei en geglazuurd in beige en blauwe tinten
Niet gesigneerd, niet gedateerd [circa 1943]
Afmetingen: hoogte 28cm, breedte 22cm en diepte 22cm
 
De vier à vijfjarige Paul (Maastricht 14 april 1938 - Moorveld 24 februari 2014), zoon van de Maastrichtse kunstschilder Henri Schoonbrood is met het naar links geknikte hoofd 'en face' afgebeeld. Als kleuter droeg Paul weelderig krullend haar, zodat men hem vaak voor een meisje aanzag.
 
foto: eigenaar van portretkop
20. Portretkop Nico Van Selst *1
Particulier bezit
Gebakken klei en geglazuurd in bruin-beige tinten
Gesigneerd "Ch VOS" en gedateerd "1944" aan de achterzijde
Afmetingen: hoogte 28cm, breedte 20cm en diepte 20cm
 
De twaalfjarige Nico (Maastricht 10 april 1932) is "en face" afgebeeld.
 
21. Kinderkopje Ninette Bollen *1
Particulier bezit
Gebakken klei en geglazuurd in bruingrijze tinten
Gesigneerd "CH. VOS" aan de rechterzijkant onderaan, niet gedateerd [1944]
Afmetingen: hoogte 36cm, breedte 22cm en diepte 22cm
 
De zesjarige Ninette, (24 september 1938) is "en face" en met een geopende mond afgebeeld. Zij draagt pijpenkrullen tot op haar schouder en een grote strik links bovenop haar hoofd.
 
22. Kinderkopje Jean Bollen *1
Particulier bezit
Gebakken klei en geglazuurd in licht grijsblauwe tinten
Gesigneerd "Ch Vos" en gedateerd "1948" aan de onderkant
Afmetingen: hoogte 26cm, breedte 16cm en diepte 19cm
 
De driejarige Jean (9 mei 1945) is "en face" afgebeeld.
 
23. Portretbuste Pie de Bökkem
Particulier bezit
Gips
Onbekend monogram (?) aan onderzijde
Niet gesigneerd, niet gedateerd
Afmetingen: hoogte 34cm, breedte 17cm en diepte 28cm. *1
 
Pie "de Bökkem" is met het ietwat naar links gewende en voorovergebogen hoofd - mede veroorzaakt door zijn hoog opgetrokken rug - "en face" afgebeeld. Hij draagt een pet en een jasje. Pie's verweerde gezicht en zijn hoge rug laten een oudere, door het leven getekende, man zien: vele jaren ventte hij namelijk vis uit, onder andere bokking, waaraan Pie zijn bijnaam "de Bökkem" te danken heeft. Pie de Bökkem stond model in de avondklas "beeldhouwen" van de Middelbare Kunstnijverheidsschool te Maastricht. *1
De Drei Sjoenste: Pie de Bökkum, Ensinck de Kletskop en Flup de Koojstart. Over de drie is vrij weinig bekend. Flup de Koojstart was veedrijver bij een slachthuis die de gewoonte had om aan de staart van koeien te draaien die niet willen lopen. Ensinck de Kletskop was ongetwijfeld kaal geweest, Pie de Bökkem was een vrij grote man. Hij shockeerde voorbijgangers door zich af en toe bij heet weer in het kanaal te laten vallen. Hij zwom vervolgens rustig naar de kant waar hij, inmiddels lekker afgekoeld, zijn hemd droogde over de balustrade.
 
24. Vacantie
Particulier bezit
Gebakken klei geglazuurd
Gesigneerd Ch. Vos  (achterzijde,)
Afmetingen: hoogte 33cm, breedte  33cm en diepte 16cm
 
Op een console staan twee jongemannen naar rechts gericht. Beiden hebben hun linkerbeen vooruitgeplaatst. De achterste jongen heeft zijn rechterarm om het middel van zijn vriend geslagen; zijn andere arm houdt hij omhoog gericht tegen zijn lichaam. De andere jongeman houdt zijn rechterarm omhoog gericht. Beiden hebben, met open mond, hun blik omhoog gericht. Ze dragen een korte broek die door bretels wordt opgehouden. Voorts hebben ze een poloshirt aan. Op de banderole onderaan de tekst "vacantie".

52224owp115

collectie Peters Smeets

25. Portret van Frans van de Laar
Particulier bezit
Sculptuur in gips
Gesigneerd "Ch. Vos",  gedateerd "1921" (26X39X25cm)
Afmetingen: hoogte 39cm, breedte 26cm en diepte 25 cm
Afkomstig de familie Van de Laar
 
Het hoofd is "en face" weergegeven met een zeer duidelijke expressie. hij heeft een grote snor en een lange braad
Frans van de Laar (Sittard 1853- Sittard 1933) was beeldhouwer. Hij studeerde in Antwerpen, waar hij de gouden medaille van de prix d'excellence (prijs voor uitstekendheid) verwierf. Hij kreeg in 1888 de bronzen medaille Leo XIII. Hij was tekenleraar bij het lager onderwijs en leraar boetseren bij het Stadsteekeninstituut (1898). Hij werd later plaatsvervangend directeur.
Het eerste affiche van het VVV in 1890 werd door hem gemaakt.
Bekend van hem bleven: "dao kómme ze" (daar komen ze), een beeldengroep van bekende stadsfiguren ca. 1900 en een gipsmodel voorstellende de samenvloeiing van de Maas en de Jeker. Beide werken zijn te vinden in het Bonnefantenmuseum te Maastricht.

52225owp116

collectie Peters Smeets

26. Portretkopje Henriëtte Lousberg
Particulier bezit
Terracotta
Gesigneerd Ch. Vos, gedateerd sept 1930 (achterzijde)
tekst linkerzijde: Jetje 8 jaar 
Afmetingen: Diameter over de haren: 14,5cm, hoogte 22,5cm; Voetstuk: diepte 9cm en breedte 12cm
Henriëtte Lousberg (1922 - 2011) is afgebeeld met haar hoofd licht naar links afgewend. Ze draagt haar haar in een kort pagemodel
 
  
 
 
 
  
 
Afbeeldingen A.A.J. Mekking
 
27. Portretbuste Ubachs
Particulier bezit
Gesigneerd Ch. Vos, gedateerd 1944  (beiden achterzijde)
Op de voorzijde de tekst FONNIE
 
Een afbeelding van de schoonvader van de huidige eigenaar van het beeld die werkzaam was op de Sphinx.
 
28. Portret van Charles Jonas
Particulier bezit
Bronskleurig geschilderd gips 
Niet gesigneerd, niet gedateerd [rond 1925]
Afmetingen: 32cm x 41cm x 47cm
Het beeld verkeert in een slechte staat.
 
Lucie Jonas, de oma van de bekende schilder Henri Jonas, was van Joodse afkomst en werkte als huishoudster. Zij werd onbedoeld zwanger. Haar kind Charles werd bij haar zuster Joanne en haar man Geert Veenhof ondergebracht en opgevoed. Lucie zelf vertrok naar Brussel waar zij als huishoudster ging werken.
Charles trouwde met Tineke Jungschlaeger. Uit dit huwelijk werd Henri Jonas als tweede kind op 8 mei 1878 geboren.
Charles werkte als meesterknecht/huisschilder. Hij overleed op 19 maart 1916.

52228owp261

29. Portretbuste Willy Schoonbrood
Particulier bezit [1]
Gips (voorstudie)
Niet gesigneerd, niet gedateerd

Willy is “en face” afgebeeld ten halve lijve. Hij was toen veertien jaar. Over zijn overhemd, met stropdas, draagt hij een pullover met ronde hals. Met beide handen houdt hij een opengeslagen boek vast.

Geëxposeerd tijdens de Limbugsche Kunsttentoonstelling in de voormalige Dominicanerkerk te Maastricht (van 4 - 18 september 1938), catagusnummer 156

[1] Boogard, Jac van den (redactie), Charles Vos beeldhouwer 1888-1954, Maastricht 2023, blz. 218

 
 
30. Dodenmasker van een onbekende man
Particulier bezit
Donker gepatineerd gips
Gesigneerd Ch. Vos, niet gedateerd
Afmetingen: hoogte 30cm en breedte 30cm

52230a

afbeelding eigenaar

 

31. Buste Levigne
Particulier bezit.
Geëxposeerd in de Kunstzaal de Gulden Roos ter gelegenheid van de vijftigste verjaardag van Charles Vos, 10 september 1938
Nicolaas Jozef Hubertus Levigne werd op 30 september 1905 geboren als enig kind van Nicolaas Joseph Levigne en Elisabeth Ramakers. Als 16-jarige vond hij een kantoorbaan bij de Maastrichtse aardewerkfabriek Société Céramique, een functie die hij al snel inwisselde voor een betrekking al assistent van de graveur, verantwoordelijk voor de keramische decoraties.
In 1924 werd hij aangenomen als leerling van de schilder- en tekenklas van Henri Jonas aan het Stadsteekeninstituut en vier jaar later vertrok hij naar Amsterdam om zijn opleiding te vervolgen aan de Rijksacademie voor Beeldende Kunst. In 1933 sloot Levigne deze opleiding af met het behalen van de zilveren medaille van de Prix de Rome en keerde terug naar Maastricht.
In Maastricht ontmoette hijt de Brabantse Margaretha Johanna - Gré - Goossens, die lerares Engels was op de MMS van de zusters Ursulinen aan de Grote Gracht in Maastricht. Met Gré trouwde hij in 1935 en kreeg hij vijf zoons waarvan er twee, een tweeling, kort na hun geboorte overleden.
In 1950 werd Levigne benoemd tot hoogleraar grafische vormgeving aan de Jan van Eyckacademie, met als taak om een grafische afdeling op te zetten. Tot zijn pensionering in 1972 bleef hij leiding geven aan de grafische afdeling, ondanks alle stormen die woedden aan dit instituut.
Na zijn pensionering vertrok Levigne samen met zijn echtgenote naar Spanje, alwaar zij tot enkele jaren voor zijn dood in Blanes bleven wonen. Later keerden zij terug naar Maastricht alwaar Hub Levigne op 29 december 1989, op 84-jarige leeftijd overleed.
Hub Levigne was, hoewel hij ook schilderde en glas-in-loodramen maakte, primair grafisch kunstenaar. Tijdens zijn lange carrière maakte hij naast vrij werk ook veel gebonden werk in de vorm van ex-librissen, gelegenheidsdrukwerk en diverse (reeksen) postzegels. Levigne beoefende uiteenlopende grafische technieken en maakte zowel kopergravures en etsen (met aquatint) als houtsneden.

Het bovenlichaam van Levigne is “en face” afgebeeld, staande achter een werkbank. Hij draagt een hemd met stropdas. Zijn handen rusten voor hem op een werkstuk dat op de werkbank ligt. Zijn blik is op de toeschouwer gericht.

52231.jpg

foto uit: Jonge kracht, orgaan voor de KMJV nr 6 1937

 
32. Kinderkopjes van de familie Vos - Van Aalderen
Charles en Joseph (Jacques Joseph Theodore) waren twee broers. Joseph werd geboren 10 maart 1887 te Maastricht. Hij trouwde met Nettie van Aalderen (geboren op 10 januari 1909).
Na een periode in Indonesië te hebben verbleven, keerde Joseph met gezin terug naar Nederland om in Groningen te gaan werken als hoogleraar Algemene Ziektekunde, Ontleedkunde en Gerechtelijke Geneeskunde aan de Rijksuniversiteit in Groningen (1935-1957). Hij overleed op 18 februari 1961 te Amsterdam. Zijn vrouw overleed op 8 februari 2013.

Uit dit huwelijk zijn een vijftal kinderen geboren:

Jeanne-Marie, roepnaam Jannemie (Bandung 8 mei 1933 - Enschede 8 mei 1986). Zij werd bijgezet in het graf van haar vader en zusje op de begraafplaats aan de Tongerseweg in Maastricht.
Particulier bezit
Roodbakkende klei
Niet gesigneerd, niet gedateerd [omstreeks 1938-1939]
Afmetingen: hoogte 24cm, breedte 30cm en diepte 16cm
 
Zij is "en face" afgebeeld. Het gezicht is mooi uitgewerkt. Zij heeft lang krullend haar dat langs haar gezicht valt; een enkele lok bedekt deels haar voorhoofd.

52232a1

afbeelding J.I. Vos

52232a2

afbeelding  J.I. Vos

Anne Marie, roepnaam Pepi (Bandung 8 augustus1934 - aan boord SS Indrapoera 8 juni 1935).
Anne is op jonge leeftijd, tijdens de bootreis van Indonesië naar Nederland, overleden. Zij is in Maastricht begraven (grafreliëf door Charles Vos ontworpen).
 
Charles Jacques (3 mei 1936 - 26 januari 2001)
Portret
Particulier bezit
 
Joseph Hubert, roepnaam Jef (28 juli 1937)
Portret
Particulier bezit
Jean Ignace, roepnaam Vanni (Groningen 1 april 1940). Hij volgde een opleiding aan de Vrije Academie in Den Haag, Accademia Pietro Vannuci in Perugia en Ateliers 63 in Haarlem. Hij trad in de voetsporen van zijn oom Charles Vos. Hij werd kunstenaar en was als docent verbonden aan de kunstopleidingen in o.a. Groningen, Amsterdam en Paramaribo.
Particulier bezit
Roodbakkende klei polychroom geglazuurd
Gesigneerd Ch. Vos, niet gedateerd [omstreeks 1947]
Afmetingen: hoogte 30cm, breedte 16,5cm en diepte 20cm
 
Hij is "en face" weergegeven. Het hoofd is zeer gedetailleerd uitgewerkt. De jongeman heeft een kort geknipt kapsel.
 
 52232c3
collectie Peters Smeets

 

33. Portretkop onbekende vrouw *1
Particulier bezit
Gebakken klei en geglazuurd in bruin-beige tinten 
Gesigneerd "Ch VOS" en gedateerd "1942" aan de achterzijde
Afmetingen: hoogte 31cm, breedte 25cm en diepte 20cm
 
De vrouw, met een grote spitse neus en halflang donkerbruin golvend haar, is "en face" afgebeeld. Deze fraaie kop werd door de eigenaar gevonden op het stort.
 
34. Portretbuste  van Joséphine Marie Thérèse Hubertine Ignace Croute
Particulier bezit
Gips groen gepatineerd
Gesigneerd Ch. Vos, gedateerd 1939
Afmetingen: hoogte 48cm en breedte 50cm
 
Joséphine Marie Thérèse Hubertina Ignace is, met een spitse neus en halflang haar, "en face" afgebeeld. Charles Vos heeft van de vrouw van zijn neef (toen zij 55 jaar was) een portretbuste gemaakt.
 
De familie Croute was oorspronkelijk afkomstig uit Haccourt bij Luik In België.
Joseph GHM Croute (1846-1932) was griffier en trouwde in 1880 te Heer bij Maastricht met Maria LH Soiron (1855-1925). Na hun huwelijk gingen zij in Maastricht wonen.
Op 23 februari 1884 werd uit dit huwelijk, als derde kind, Joséphine Marie Thérèse Hubertina Ignace geboren.
 
Joannes JH Vos (1818-1860) was gehuwd met Anna J van Beneden. Zij kregen een negental kinderen. Een tweetal van hen belichten we nader:
1. Franciscus TH (Francois) werd op 1 november 1846 te Maastricht geboren en huwde Anna MHM (Henriëtte) Lahaye. Uit dit huwelijk werd Henri Joseph Jacques Francois op 9 juni 1883 geboren. Hij was docent en kunstschilder.
Hij trouwde op 4 april 1918 met Joséphine Marie Thérèse Hubertine Ignace Croute (zie boven).
2. Jacques Joseph Hubertus werd op 27 februari 1851 te Maastricht geboren en huwde op 15 mei 1877 Marie Virginie (1849-1899). Uit dit huwelijk werd als jongste zoon Charles geboren op 8 september 1888. [1]
 
[1] Dit artikel is gebaseerd op de gegevens van het RHCL en de mails van Natasja en Andre Vos - van den Berg december 2013

 

52234owp153

Afbeelding: A. Buisseret

 

35. Portretkop vrouw
Particulier bezit
Gebakken klei geglazuurd
Niet gesigneerd, niet gedateerd
Afmetingen: hoogte 21cm en breedte 17cm
 
Portretbuste van een jonge vrouw op een console geplaatst. Haar blik is naar links gericht. Zij heeft een vrolijke uitstraling.

 

52235

collectie Peters Smeets

 


*1 Paulussen,  Charles Vos 1888-1954, tentoonstelling 13-11-1994 tot en met 29-01-1995, Gemeentemuseum voor Religieuze Kunst Jacob van Horne, Weert 1994
*2 Paulussen, Charles Vos, Beeldhouwer te Maastricht, Maastricht 2002 (CD-rom)
*3 lijst expositie Charles Vos in Museum Land van Valkenburg 2012 

 

 

 
Read 11320 times Last modified on donderdag, 18 januari 2024 08:36

Latest from Johan Piets