Print this page
maandag, 12 april 2010 00:00

Heiligenbeelden 1

 

Heiligenbeelden

OPMERKING: van alle werken is, tenzij anders vermeld,  de eigenaar van het werk op het moment van het maken van de beschrijving van het werk bekend bij mij. Als de eigenaar niet vermeld wordt, is dat op verzoek van deze persoon. Of deze persoon op dit moment (december 2022) nog eigenaar is, is niet altijd bekend. Voetnoten zijn in verband met privacy zeer beperkt opgenomen.
 
1. Servaas: Devotiebeeldje *4
Particulier bezit
Gips, groen brons gekleurd
Gesigneerd Ch. Vos, niet gedateerd [1984]
Afmetingen: hoogte 41cm, breedte 12cm en diepte 10cm
Beeldje als uitzondering industrieel, in veelvoud vervaardigd; op voetstukje voorzijde opschrift "S. Servatius".
 
Een devotiebeeldje, ontstaan in het kader van de herdenking van de 1550-ste sterfdag van St. Servaas op verzoek van het Heiligdomsvaartscomité en bedoeld als devotiebeeldje voor het huisgezin.
Sint Servaas als Bisschop ten voeten uit afgebeeld, met mijter op, in beide handen ter linkerzijde sleutel en staf houdend; daarmee onderaan rechts de draak verdelgend; onderaan links de Stadsster.
 
Er is nog een andere variant aangetroffen
St. Servatius
Particulier bezit 
Gips gepatineerd in bruin
Gesigneerd Ch. Vos (zijkant), niet gedateerd, 
Afmetingen: hoogte 41cm, breedte 12cm en diepte 10cm
 
Aan de achterzijde de tekst: “reproductierecht G. Hack – Rutten Maastr.”
Op voetstukje voorzijde opschrift “S. Servatius”

 

 

52101owp183 52101owp183a

                                                                                                                                                                             collectie Peters Smeets

                                                                                                                 52101owp183b

 

2. Servaas 
Particulier bezit
Gebakken klei en geglazuurd
Niet gesigneerd, niet gedateerd [1949] *1
Afmetingen: hoogte 32cm, breedte 14cm en diepte 9cm *1
 
St. Servaas - patroonheilige van Maastricht ( 384) - is gekleed als bisschop ten voeten uit afgebeeld met staf en sleutel in zijn rechter-, respectievelijk linkerhand. Rechts onderaan bevindt zich de stadsengel met het wapen van Maastricht, terwijl links de Sint Servaasbasiliek schetsmatig is weergegeven. Links vooraan is een draak uitgebeeld, wiens bek door de staf van St. Servaas wordt doorboord: symbool voor Servaas' bestrijding van het Arianisme. Aan de achterzijde zijn de stadswallen en de Onze Lieve Vrouwebasiliek afgebeeld. *1
Henri Schoonbrood (1898-1972) huwde in 1920 met Geert Keersten (1897-1971). Uit dit huwelijk werd zoon Will of Willy (Ludovicus Hubertus) geboren op 29 december 1923.
Op 4 januari 1949 trouwde hij met Elvira (Maria Elvira) Ronda (1927-2000). Charles Vos gaf het jonge paar een St. Servaasbeeld als trouwcadeau. Na de dood van Will Schoonbrood (5 februari 2004) kwam het beeld in bezit van zijn dochter Mirjam.
 
52102
foto: M.Knetsch
3. Servatius
Particulier bezit
Gebakken klei geglazuurd
Niet gesigneerd, niet gedateerd
Afmetingen: hoogte 44cm
 
Op een console staande is Servatius afgebeeld gekleed als bisschop. Met zijn linkerhand houdt hij de schuinstaande staf vast, terwijl hij in zijn rechterhand, voor de borst, zijn sleutel vastheeft. Zijn hoofd is naar rechts beneden gebogen. Achter zijn mijter is een soort nimbus met de tekst ST SERVATIUS.
 

Dit beeld is ook nog  in een andere kleurstelling. Op de achterzijde is een sticker van Kunsthandel H. De Jong-Bergers Grote Staat 65, alsmede de tekst "verloving 9-4-'44 Fam. Merckelbach Maastricht".

  
52103owp173 52103u2 52103u6
                                                                                collectie Peters Smeets

 52103u4 52103u5

collectie Peters Smeets

 

4. Servatius 
Particulier bezit (collectie Peters Smeets)
Gebakken klei, licht geglazuurd
Gesigneerd Ch. Vos , ongedateerd
Afmetingen: hoogte 44cm, breedte 24cm en diepte 17cm
 
Sint Servaas is staande op een veelhoekige console ten voeten uit afgebeeld. Hij draagt de bisschoppelijke kleding. In zijn linkerhand heeft hij de staf waarmee hij de draak bij zijn voeten doodt. In zijn omhooggeheven rechterhand heeft hij de sleutel vast. Onderaan (rechterzijde van St. Servaas) staat de Stadsster van Maastricht. 
Rob Courtens had dit  beeld voor zijn vader, de Maastrichtse beeldhouwer Jef Courtens, gekocht. Jef Courtens was een leerling van Charles Vos, Jef Courtens heeft altijd bewondering gehad en waardering uitgesproken aan het adres van zijn leermeester.
 

52104owp25052104owp250b

                                                                                             afbeelding collectie Peters Smeets

 

5. Heilig Hart *4
Particulier bezit
Niet gesigneerd, niet gedateerd [1951]
 
In 1951 vervaardigde Charles Vos een ontwerp voor een in aardewerk gegoten façadesteen, bestemd voor de als in eigendom verworven huizen van beambten en arbeiders van de Staalwerken "De Maas". De voorstelling "De Engelbewaarder leidt de mens naar Onze Lieve Vrouw en het Kindje Jezus" was het uitverkoren thema van de oprichter en directeur van de Staalwerken, de Heer Emile van Oppen (1925 - 1965).
 
6. Heilig Hart
Particulier bezit
Klei geglazuurd
Niet gesigneerd, niet gedateerd
Afmetingen: hoogte 47cm, breedte 41cm en diepte 17cm
 
Op een console staat Christus ten voeten uit afgebeeld. Zijn rechterbeen is naar voren geplaatst, zijn linkerbeen naar achteren (op de rand van de console). Hij draagt een geplooide mantel en zijn hoofd is ietwat naar bovengericht. Zijn rechterarm, met gespreide vingers, houdt hij onder zijn Heilig Hart. Met de andere hand wijst hij naar zijn Heilig Hart. Onderaan de console is het woord "LIEFDE" ingekrast.

52106owp107

 

7. St. Vincentius onder de Armen
Particulier bezit
Niet gesigneerd, niet gedateerd [1937]
 
Op 25 maart 1848 vond de oprichtingsvergadering plaats van de eerste conferentie van de Vincentiusvereniging die bezocht werd door vertegenwoordigers van de vier stadsparochies (St. Matthijs, St. Servaas, St. Martinus en Onze-Lieve-Vrouwe). De bedoeling was de Vincentiusvereniging zou fungeren als stadsvereniging. Aan dit beginsel werd ook vastgehouden totdat in 1850 in de St. Servaasparochie een eigen conferentie werd gevormd, en eigenlijk tot 1854 de Martinusparochie een eigen conferentie kreeg. Pas vanaf dat laatste jaar noemde de stadsconferentie zich Matthiasconferentie. Tenslotte volgde de Onze-Lieve-Vrouweconferentie in 1856. Er volgde nog samenvoegingen en afsplitsingen.
Hoofddoel in de negentiende eeuw was niet alleen het uitdelen van aalmoezen, maar ook structurele bestrijding van armoede door werkverschaffing, scholing, betere huisvesting en voedselvoorziening.
In de jaren zeventig verloor de Vincentiusgedachte haar wervende kracht. Geruisloos verdwenen steeds meer conferenties van het toneel.
De parochie van Onze-Lieve-Vrouw had een eigen conferentie van 1856-1868, 1889-1923 (samen met St. Servaas) en 1923-1971. De activiteiten werden in 1966 reeds stilgelegd.
J. Reinards (Jean, 5 november 1867 - 11 oktober 1943) werd als secretaris vermeld van 1917 tot 1934, waarschijnlijk is hij in laatst genoemde jaar vice-president geworden.
Op donderdag 29 april 1937 vierde hij zijn zilveren jubileum van de Vincentiusvereniging van Onze-Lieve-Vrouwe. 's Ochtends werd een H. Mis in de basiliek opgedragen. In de avondvergadering van de conferentie werd de jubilaris toegesproken door de heer J.J.H.M. Verlinden, president van de conferentie. Bij deze huldiging werd aan jubilaris een beeldhouwwerk van Charles Vos, voorstellende St. Vincentius onder de Armen, aangeboden.

8. Lambertus *1
Particulier bezit
Gips, brons-groen gekleurd
Niet gesigneerd, niet gedateerd
Afmetingen: hoogte 44cm, breedte 18cm en diepte 7,5cm
 
Lambertus is als bisschop, de kromstaf in zijn linkerhand, ten voeten uit afgebeeld. Zijn rechterhand houdt hij zegenend omhoog. Ter rechterzijde onderaan is een hurkende, naar Sint Lambertus omhoog kijkende man met een lange spies (vorm van een Romeinse "pilum" weergegeven. De legende verhaalt namelijk dat Lambertus te Luik werd vermoord door een man met een lans. Ter linkerzijde onderaan bevindt zich een wapenschild met het perroen (Luik), terwijl de vijfpuntige  Maastrichtse  stadsster prijkt in het midden van de console, onder is inscriptie "LAMBERTUS".
Dit reliëf is seriematig vervaardigd.
 
9. Martinus van Tours
Particulier bezit [1]
Gebakken klei geglazuurd
Gesigneerd Ch. Vos (achterzijde), niet gedateerd
Afmetingen: hoogte 50cm en breedte 39cm 
Een banderole met de “ST. MAARTEN”
 
 
Martinus van Tours (ca 306 - 397), veelal Sint Maarten genoemd, werd geboren in Hongarije. Op jonge leeftijd werd hij soldaat en trok op vijftienjarige leeftijd naar Gallië. Volgens de legende verscheen Jezus in de gedaante van een bedelaar aan Maarten, voor de poort van Amiens. Maarten gaf de bedelaar de helft van zijn mantel.
In 371 werd Maarten door de bevolking van Tours gekozen tot bisschop. Na zijn dood werd hij begraven in Tours.
Op een console is het tafereel van St. Maarten en de bedelaar uitgebeeld. Het paard loopt naar links (voor de toeschouwer) en is tot stilstand gebracht. St. Maarten, zittend op het paard met de blik naar achteren gericht, heeft zich ontdaan van zijn mantel die hij met zijn linkerhand vasthoudt. Zijn mes, in zijn rechterhand, heeft hij onder de mantel gebracht om deze in twee delen te splijten. De bedelaar, staande bij de achterpoten van het paard, heeft de mantel al deels omgeslagen en houdt deze met de beide handen vast; de rechterhand omhoog tegen het paard en de linkerhand langs zijn lichaam. Het paard heeft zijn hoofd gedraaid naar het tafereel. Onder het paard en eindigend tussen de benen van de bedelaar ligt een banderole met de “ST. MAARTEN”.

52109a.jpg 52109b.jpg

foto's Venduehuis Dickhaut

[1] Te koop aangeboden bij Venduehuis Dickhaut, september 2022; afkomstig uit collectie Rob van Rijn, verkoopprijs € 1000

 
10. Fransiscus
Eigendom en huidige locatie onbekend
Terracotta beeld
Niet gesigneerd, niet gedateerd [in ieder geval voor 1929]
 
De heilige Fransiscus is afgebeeld in orantehouding in ordenspij met een koord om het middel. Het beeld staat op een console.

52110owp256

11. Piëta *1
Particulier bezit
Gips, bruin gepatineerd
Niet gesigneerd, niet gedateerd
Afmetingen: hoogte 35cm, breedte 15 cm en diepte 9cm
 
Maria is dwars, zittend weergegeven. Ze ondersteunt met haar rechterarm het dode lichaam van haar Zoon, dat over haar schoot ligt. Haar hoofd heeft ze naar links gewend. Christus' rechterarm hangt langs het lichaam omlaag. Het zou bij dit beeld om een studie voor een grafbeeld kunnen gaan.
 
12. Piëta *1
Particuliere bezit
Gips
Niet gesigneerd, niet gedateerd
Afmetinge: hoogte 34,7cm, breedte 16,5cm en diepte 8cm
 
Reliëf met een zittende Maria frontaal weergegeven. Met haar beide handen ondersteunt ze het levenloze lichaam van haar dode zoon, dat tussen haar benen op de grond rust. Voor op Maria's borst is een hart zichtbaar, doorboord met een zwaard een verwijzing naar de Piëta als één der zeven smarten van Maria.
 
13. Piëta
Particulier bezit
Gebakken klei en geglazuurd
Niet gesigneerd, niet gedateerd
Afmetingen: totale hoogte 51cm. De console is onderaan 16cm breed en 13cm diep; de hoogte is 21cm. Het beeld is 30cm hoog, 15cm breed en 9,5cm diep.
 
De Piëta is op een rechthoekig voetstuk geplaatst. Maria is zittend weergegeven. Op haar schoot rust het ontzielde lichaam van haar Zoon. Met beide armen (rechts om het middel, links op de borst) ondersteunt zij het lichaam waarvan het hoofd tegen haar schouder rust. Maria heeft haar hoofd naar links gewend. Christus rechterarm hangt langs zijn lichaam omlaag. Zijn benen liggen in een hoek van negentig graden onder hem. 
Dit beeld is een voorstudie voor het grafmonument van de ouders van Edmond Bellefroid.
 
52113owp251
 collectie Peters Smeets
14. Maria (zittende)
Particulier bezit
Gebakken klei en geglazuurd
Gesigneerd CH. VOS en gedateerd 09-12-1945 *2
Een banderole met de tekst 9-12-1945
 
Een gekroonde Maria is frontaal zittend op een wolk afgebeeld. Zij draagt over haar kleed een openvallende mantel die bovenaan met een gesp is vastgemaakt. Haar rechterarm is in hoek van negentig graden naar boven geheven; in de hand houdt zij de scepter, die aan de bovenzijde bekroond wordt door een lelie, vast. In haar andere hand heeft ze een bosje bloemen. Rondom de stoel is een slang gekruld met zijn bek aan Maria's linkerbeen. Onderaan is een banderole met de tekst 9-12-1945.
Dit zou een voorstudie kunnen zijn voor het beeld Maria Koningin van de Vrede, gemaakt voor het Ignatiushuis in Amsterdam. Dit beeld is later overgebracht Museum ons' Lieve Heer op Solder in Amsterdam. Het beeld in Amsterdam wijkt op meerdere punten af van dit ontwerp.

52114owp19a

Afbeelding: Paulussen

15. Maria met Kind
Particulier bezit
Gebakken klei
Niet gesigneerd, niet gedateerd
Afmetingen: hoogte 21cm, breedte 23cm en diepte 12cm
 
Dit beeldje diende waarschijnlijk als een voorstudie. Het beeld is niet afgewerkt.
Maria, slechts bovenlichaam afgebeeld, draagt, met een sluier over haar gebogen hoofd, het Kindje, dat volledig is weergegeven. De beide hoofden zijn tegen elkaar gevleid; het geeft een zeer innige band aan.

52115owp100

16. OLV Sterre der Zee
Particulier bezit
Aardewerk, gebakken en geglazuurd
Niet gesigneerd, niet gedateerd
Afmetingen: hoogte 50cm, breedte 26cm en diepte 6cm
 
In Maastricht zijn devotiebeelden geplaatst zijn langs de bidweg ter ere van Onze Lieve Vrouw "Sterre der Zee". De route ging van de (tweede) Minderbroedersklooster in de Tongersestraat (waar het beeld Onze Lieve "Sterre der Zee" oorspronkelijk stond)  via de Bouillionstraat, Papenstraat, Bredestraat naar OLVrouwekerk, en vandaar via de Cortenstraat, Witmakerstraat en Kapoenstraat weer terug naar het klooster. Later toen het beeld in de OLVrouwekerk kwam te staan (vanaf 1837), was deze kerk begin- en eindpunt: OLVrouwekerk, Cortenstraat, Witmakerstraat, Lenculenstraat, Bouillionstraat, Papenstraat, St. Jacobsstraat, Bredestraat, OLVrouwekerk.
 
De plaquette, Onze Lieve Vrouwe Sterre der Zee werd in 1947 aangebracht aan de voorgevel van het voormalig R.K. Weeshuis, later klooster van de Zusters Augustinessen van St. Monica, Lenculenstraat 21, Maastricht en nu een appartencomplex.
 
Maria, staande ten voeten uit, afgebeeld, draagt op haar linkerarm het zich tegen haar aanvleiende Jezuskindje; met zijn handje houdt hij het boveneinde van de om Maria open gespreide mantel vast. Haar rechterhand raakt het bolle zeil van het op de golven deinend scheepje dat ter rechterzijde van Maria is afgebeeld. Rechts van haar hoofd is een miniatuurweergave van de O.L.-Vrouwebasiliek, zij het deels verscholen achter Maria's sierlijk wapperende sluier, te zien. Links van haar hoofd staat de bidwegster met een vallende straal naar beneden; daaronder enkele decoratief weergegeven lelietakken. De gehele voorstelling - behalve de onderzijde met banderole - is omlijst met roosjes. *4
 
Van deze plaquette in de Lenculenstraat zijn meerdere variaties bekend.
Zonder omschrijving (zie afbeelding 1, 2, 3, 4, 4a, 10, 11, 12)
Met de omschrijving: "STELLA DUCE" (zie afbeelding 5 en 6)
Met de omschrijving: "MARIA ONZE BESCHERMSTER" (zie afbeelding 7)
Met de omschrijving: "AVE MARIA" (zie afbeelding 8)
Gevelsteen pand antiquariaat Stille, Rechtstraat 85 Maastricht (afbeelding 9)
Afmetingen: afb. 3 en 11 51cm lang en 28,5cm breed; afb. 4a en 10 47cm lang en 26cm breed
 

52116bowp11352116aowp79a

afbeelding 1                                                                                                                afbeelding 2

52116dowp13352116cowp110

afbeelding 3   (collectie Peters Smeets)                                                              afbeelding 4

52116z2 52116Z3

afbeelding 4a (collectie Peters Smeets)                                                       afbeelding 10 (collectie Peters Smeets)

52116fowp20452116eowp105

afbeelding 5                                                                afbeelding 6

 52116gowp106 52116zz3

     afbeelding 7   (collectie Peters Smeets)                             afbeelding 11 (collectie Peters Smeets)

52116howp120 52116zz4

Afbeelding 8: eigenaar                                                                               Afbeelding 12 

 52116z1

afbeelding 9

 

Charles Vos maakte in 1944, een standaard voor het reliëf dat Pie Clermonts cadeau kreeg van het personeel bij zijn veertigjarig dienstjubileum bij de Sphinx.
Op de standaard staat in het middengedeelte de tekst
by Uw 40 jarig ambtjubileum
aangeboden door Uw personeel
Aan de linkerzijde is een liggende sphinx afgebeeld; aan de rechterzijde 1 aug. 1944

 52116zz

albeelding 10   foto P. Clermonts

17. Ave Maria
Particulier bezit
Chamotte klei
Niet gesigneerd, niet gedateerd
Afmetingen: hoogte 53cm en breedte 28cm
 
Maria is frontaal staande, met haar rechterbeen vooruit geplaatst, afgebeeld. Over haar kleed draagt zij een openvallende mantel die zij met haar horizontaal gespreide armen vasthoudt. In haar linkerhand houdt zij een stralende ster vast. Links en rechts van haar voeten is een engeltje afgebeeld. Zij houden samen een banderol vast met de tekst AVE MARIA. Achter de banderole is een anker afgebeeld.

52117owp198

collectie Peters Smeets

18. Maria met Kind en engelen
Particulier bezit
Geglazuurde aardwerk
Niet gesigneerd, niet gedateerd [datum waarschijnlijk begin jaren vijftig van de 20e eeuw]
Afmetingen: hoogte 60cm, breedte 52cm en diepte 20cm (gewicht 34kg)
 
Op een ovale console is Maria vanaf borsthoogte afgebeeld. Aan haar rechterzijde het zittende Kindje Jezus. Moeder en Zoon hebben hun gezichten tegen elkaar aan gevleid met hun blik gericht op de aanschouwer. Maria houdt het Kindje met haar rechterarm tegen haar lichaam aan vast. Haar andere arm rust op de console. Zij draagt een wit kleed met sluier en een openvallende blauwe mantel. Jezus heeft zijn armpjes om zijn Moeder heen geslagen. Links en rechts boven Maria een engel. De linker is met gevouwen handen biddende, de ander maakt met gespreide armen een zegenend gebaar.
Naast Maria's rechterarm aan de buitenzijde van de console ontspringt een lelie (het symbool van haar zuiverheid).
Bovenaan is een zespuntige ster, het symbool van Maria "Sterre der Zee".
 
52118owp121

afbeelding eigenaar

19. Madonna met Kind
Particulier bezit
Gebakken klei, geglazuurd
Gesigneerd Ch. Vos, ongedateerd
Afmetingen: hoogte 32cm, breedte 21cm en diepte 13cm 
 
Op een ronde schijf is een tronende Maria met Kind weergegeven. Maria is zittend "en profil" weergegeven, met haar voeten naar buiten gedraaid. Zij draagt over haar witte kleed een gedrapeerde blauwe mantel. Onder haar witte sluier komen, aan de zijkant, haar lange bruine haren uit. Zij kijkt naar haar Zoon die, naar de toeschouwer gericht, op haar schoot staat. Zijn hoofd is enigszins naar rechts gewend. Hij heeft een vriendelijk, lachende uitstraling. Over zijn rechterarm hangt  een banderole.

52119owp251

collectie Peters Smeets
20. Madonna met Kind
Particulier bezit
Wit/grijze chamotte klei
Gesigneerd Ch. Vos, ongedateerd
Afmetingen: hoogte 41cm, breedte 11cm en diepte 14cm 
 
Een tronende Maria is "en face" weergegeven. Zij houdt met beide handen (middel en rug) haar zoon vast die op zijn knieën op haar linkerboven been zit. Hij vlijdt zich tegen zijn moeder. De blik van Maria is naar beneden op haar Zoon gericht. Opvallend is dat aan beide zijden vlechten onder de sluier vandaan komen.

52120owp252

collectie Peters Smeets
21. Maria met Kind Jezus
Eigendom en locatie onbekend
Brons
Niet gesigneerd, niet gedateerd [in ieder geval voor 1929]
 
Maria is staande op een console afgebeeld. Zij staat licht gebogen naar links en legt haar hoofd tegen dat van haar Zoon, die ze met beide handen vasthoudend tegen zich aanhoudt.

52121owp255

22. Christus Salvator
Particulier bezit
Geglazuurde terracotta
Niet gesigneerd, niet gedateerd
Afmetingen: hoogte 60cm, breedte 38cm en diepte 12cm
 
Christus Salvador houdt met zijn rechterhand een wandelstok vast. Met zijn linkerarm maakt hij een zegenend gebaar. Bovenin is de Heilige Geest in de vorm van een duif afgebeeld. Rechts naast het hoofd van Christus de letter Alpha en links de letter Omega. Onderaan zijn twee geknielde personen weergeven die naar Christus opkijken. Onderaan ligt een doodskop.

52122owp84

23. Gerardus Majella
Particulier bezit
Gebakken klei, geglazuurd
Niet gesigneerd, niet gedateerd
 
Gerardus Majella werd op 23 april 1726 in Muro bij Napels als zoon van een eenvoudige kleermaker geboren. Zijn vader stierf toen Gerardus 12 jaar oud was, waarna de jongen werd uitbesteed bij een gildebroeder om het vak van kleermaker te leren. Tenslotte vond hij zijn bestemming en trad op 23-jarige leeftijd in als lekenbroeder bij de redemptoristen. Hij leidde een leven van versterving en zelfgekozen pijniging. Vooral in de laatste drie jaar van zijn leven bleek Gerardus over mystieke gaven te beschikken: regelmatig verkeerde hij in extase, werd op twee plaatsen tegelijk gezien, kon gedachten lezen, deed voorspellingen en verrichtte wonderen. In 1755 overleed hij.
De heilige staat ten voeten uit op een sokkel met zijn hoofd licht naar links gebogen. In zijn voor zijn borst gevouwen handen  heeft een kruis.

52123owp103

24. Het Laatste Oordeel
Particulier bezit
Klei (niet afgewerkt)
Niet gesigneerd, niet gedateerd
Afmetingen: hoogte 42cm, breedte 41cm en diepte 17cm
 
Een voorstudie voor een Laatste Oordeel.
Op de Laatste Dag, oftewel het einde der tijden, wordt een oordeel uitgesproken over alle mensen. Het oordeel geldt zowel voor de levenden als de doden, en wordt geveld door God of een afgezant van hem.
Christus staat ten voeten uit in het midden afgebeeld. Bij zijn voeten blaast een engel de blazoen. Christus strekt zijn rechterarm uit naar de mensen die naast hem staan: het zijn de uitverkorenen, zij mogen naar de Hemel. Aan zijn linkerhand, waarmee hij met zijn vinger omlaag wijst, staan de verdoemden die naar de Hel verwezen worden.

52124owp104

25. Huiszegen
Particulier bezit
Geglazuurd aardewerk (gebakken in de oven van de Sphinx in Maastricht)
Niet gesigneerd, niet gedateerd [omstreeks 1940-1944]
Afmetingen: hoogte 62cm, breedte 35cm en diepte 18cm 
 
Naast het hoofdwerk zijn er nog twee aparte beelden van kaarsdragende engelen.
Afmetingen: hoogte 24cm, breedte 20cm en diepte 12cm
 
Tijdens de Tweede Wereldoorlog baden veel mensen om de bescherming bij God en/of Maria.
Ook in deze beeldengroep staat dit thema centraal. Een gezin, bestaande uit vader, moeder en zoon zochten steun.
Centraal op een console staat de Heilige Maria, met armen naar beneden en enigszins gespreid, omringd door het gezin. Rechts de vader (uitgebeeld als zijn patroonheilige Mathias) en links de moeder (uitgebeeld als haar patroonheilige Maria Magdelena). Op de voorgrond voor Maria zit de zoon (uitgebeeld als zijn patroonheilige Andreas). De blik van het gezin is naar boven gericht naar de drievuldigheid in een driehoek boven Maria afgebeeld. Het gezin wordt overgoten met de stralen van de Heilige Geest. De Verrezen Jezus neemt het gezin met de gespreide handen onder zijn hoede.
Links en rechts van de hoofdgroep staat los een beeld van een kaarsdragende engel. Een gehurkte engel houdt een in beide handen voor hem staande kaarsenhouder vast.

52125owp119

Afbeelding: eigenaar

 

26. De Schepping van Adam
Particulier bezit
Geglazuurd aardewerk (gebakken in de oven van de Sphinx)
Afmetingen: hoogte 42cm, breedte 42cm en diepte 25 cm
 
Op een rechthoekige console is het tafereel van de schepping van Adam door God weergegeven. Links staat God, gekleed in ruim geplooide mantel, met voor hem een naakt zittende Adam die zijn benen gekruist heeft. Adams linkerarm rust op de console.
God houdt met zijn rechterhand Adams rechterhand vast. Met zijn andere arm maakt een wijzend gebaar. Adam kijkt op naar God.

52126owp123

Afbeelding: eigenaar

 

27. St. Joris en de draak
Particulier bezit.
 
Sint-Joris kwam volgens de legende uit een christelijke familie en werd geboren aan het einde van de 3e eeuw. Zijn vader kwam uit Cappadocië, zijn moeder uit Palestina. Zijn vader, een officier in het leger, stierf toen Joris nog jong was. Als volwassene werd Joris militair en hij bracht het tot officier in het leger van Diocletianus. Toen deze een decreet uitvaardigde waarin de vervolging van christenen werd bevolen, weigerde Joris aan de vervolging deel te nemen, en verklaarde hij zelf christen te zijn. Hierop liet Diocletianus hem vermoorden.
Sint-Joris wordt traditioneel afgebeeld met een draak, die hij volgens de overlevering zou hebben gedood. De draak staat hierbij symbool voor het heidendom. Het verslaan van de draak symboliseert de bekering van een heidens land of stad tot het christendom.
Omdat het oorspronkelijke verhaal verloren is gegaan, werden mythen uit de Oudheid in het verhaal geïntegreerd. Zo heeft het verhaal ook overeenkomsten met Perseus. In de Legenda Aurea uit de 13e eeuw wordt het verhaal voor het eerst in de huidige vorm beschreven. Hier speelt het zich af in Silena in Libië. In andere bronnen wordt echter ook Beiroet genoemd.
De stad werd door een draak getiranniseerd. Dagelijks verslond hij twee schapen, die hem geofferd werden, zodat hij zich rustig zou houden. Toen de laatste schapen op deze manier verdwenen waren, eiste de draak mensenoffers. Hierbij viel het lot ook op de dochter van de koning. In bruidskleren trad zij haar dood tegemoet. Maar St. Joris viel de draak met een lans aan en verwondde het gedrocht. Hij beloofde de koning en het volk dat hij het ondier zou doden als iedereen zich door hem zou laten dopen. Toen koning en volk akkoord gingen doodde hij de draak en op die dag lieten 15.000 mensen zich dopen.
St. Joris gezeten op zijn paard. Met de lans vastgehouden in beide handen, doorboort hij de draak die op de grond naast het paard. Voor het paard staat een vrouw die door een man wordt vastgehouden. Beiden kijken zeer bevreesd met open mond en hebben zich van het tafereel afgewend. Bovenaan rechts is een hoofdje van een engel.

52127bowp154b52127aowp154a

52127dowp154d52127cowp154c

 

52127eowp154e

Afbeelding: eigenaar

Voorstudie St Joris en de draak
Particulier bezit
Chamotte klei geglazuurd
Niet gesigneerd, niet gedateerd, 
Afmetingen: hoogte 18cm en breedte 14cm
 
Vos heeft een voorstudie gemaakt voor St. Joris en de draak. Qua compositie is de voorstudie omgezet in het uiteindelijk werk; de voorstudie is echter veel minder gedetailleerd.

52127p

28. Jozef
Particulier bezit
 
29. Jozef
Particulier bezit
Gips
Niet gesigneerd, gedateerd 1942 (tekst “zorg zooals gij zorgdet 29 mei 1942”).
Afmetingen: hoogte 68cm, breedte 24cm en diepte 13cm
 
Een ontwerp voor de meelfabriek in Roermond.
Op een half ronde, met bloemen versierde console, een beeld van Jozef met Kind.
Jozef is staande ten voeten uit afgebeeld met een kleed en een openvallende mantel.
Zijn blik is gericht op zijn rechts naast hem staande Zoon, die zijn vader aankijkt. Jozefs rechterhand rust op het hoofd van het Kind. Op borsthoogte heeft hij in zijn andere hand een meelfabriek vast. Jezus maakt met zijn rechterhand een zegenend gebaar en heeft in de linkerhand een lelietak vast.
Dit beeld is ook in een donkere kleur.
 
52129owp83
 
lichte versie            
collectie Peters Smeets
 
52129b52129t1
 
                                                                                                                                                        donkere versie              
collectie Peters Smeets
 
 
30. Jozef met Christuskind *3
Particulier bezit
Gebakken klei en geglazuurd
Niet gesigneerd, gedateerd 1943
 
De Canisiusschool (Plenkertstraat 42, Valkenburg ) werd in 1914 opgericht. In 1931 werd in de bijgebouwen van de rechtervleugel de Mulo voor jongens gevestigd. Het gebouw werd in 1978 afgebroken om plaats te maken de nieuwe lagere school De Plenkert.
Joseph Arnoldus Wintraecken werd op 31 maart 1882 geboren te Bunde. Van beroep was hij onderwijzer. Hij werd  hoofd van de lagere school en later van de Mulo te Valkenburg. Daarnaast was hij kerkmeester van de St. Nicolaaskerk te Valkenburg en drager van Pro Ecclesia et Pontifice. In de Tweede Wereldoorlog werd hij twee jaar door de Duitsers gegijzeld. Hij overleed op 3 april 1968 te Valkenburg.
In 1943 werd aan de heer Wintraecken een beeld van de Heilige Jozef aangeboden door de Caniusschool. 
Op een console met aan de voorzijde een banderole, met de tekst
"DE ST CANISIVS SCHOLEN VAN VALKENBURG
1925 - JOSEPH WINTRAECKEN - 1943",
staat Jozef met zijn Zoon afgebeeld.
Jozef is frontaal staande afgebeeld met zijn hoofd ietwat naar rechts, met zijn blik gericht op zijn Zoon. Over een kleed draagt hij een openvallende mantel, vastgemaakt rond zijn middel. Met zijn linkerhand houdt hij een boek en zijn staf vast. De rechterarm maakt een zegenend gebaar. Rechts voor hem zijn Zoon frontaal staande afgebeeld. Met zijn beide handen maakt hij een zegenend gebaar.

52130b

31. Engel met waterbak
Particulier bezit
Niet gesigneerd, niet gedateerd
Afmetingen: 29cm x 30cm
 
Het bovenlichaam van een engel, voorzien van vleugels, is afgebeeld. Met beide handen houdt de engel een wijwaterbank voor het lichaam vast.

52131owp175

32. Barmhartige Samaritaan
Particulier bezit
Brons
Niet gesigneerd, niet gedateerd
 
De Gelijkenis van de Barmhartige Samaritaan is een parabel in het Nieuwe Testament van de Bijbel, verteld door Jezus als antwoord op de vraag: "wie is mijn naaste?" in verband met het gebod "Heb uw naaste net zo lief als uzelf".
In het verhaal weigeren eerst twee hooggeplaatste Joden (een priester en een Leviet) om hun handen vuil te maken om een slachtoffer van een geweldsmisdrijf langs de kant van de weg te helpen, maar later blijkt een Samaritaan (een door de Joden geminacht volk destijds) wel hulpvaardig.
Wat met deze gelijkenis moet worden overgebracht is dat telt wat iemand doet, niet wat hij is. En niet alleen de letter van de wet, ook de geest van de wet moet worden nageleefd, is de stelling.
De interpretatie van het beeld is moeilijk. Aan beide zijden is een tafereel weergegeven. Op basis van de naam van het werk zou het als volgt kunnen worden uitgelegd. Een ruiter ter paard heeft met zijn lans een man vermoord. Aan de andere zijde is de afbeelding van een wanhopige vrouw. Aan deze zijde is bovenaan een boot, met het lichaam van de vermoorde man (?), die op weg is naar de hemel. Daaronder een wanhopige vrouw met gekruiste armen voor haar borst en het hoofd helemaal naar links opzij gedraaid; haar open mond lijkt het uit te schreewen. Onderaan aan de linkerzijde van de vrouw een ineengedoken bang kind. Aan de rechterzijde een lelie (het symbool van Maria).
 
52132a52132b
 
afbeelding: eigenaar beeld
33. Maria met Kind
Particulier bezit
Gipsen 
Niet gesigneerd, niet gedateerd
Afmetingen: hoogte 70cm
 
Maria is, staande op een console, “en face” afgebeeld. Zij draagt een lang plooiend kleed. Met haar rechterhand maakt ze een zegenend gebaar. Op haar linkerarm draagt ze, tegen zich aan, haar Zoon. Haar blik is op het Kind gericht, dat met beide armen een zegenend gebaar maakt met zijn blik naar links beneden gericht.
Rechts van Maria op de console zijn lelies afgebeeld.

52133

34. Catharina
Particulier bezit
Chamotte klei (rood)
Gesigneerd Ch Vos (op de achterzijde), gedateerd 1924 
Afmetingen: hoogte 20cm, breedte 15cm en diepte 8cm [1]
Een vroeg werk van Charles Vos in de Art Deco stijl, gekenmerkt door de strakke lijnvoering.
Catharina is zittend op haar knieën “en profil” afgebeeld. Haar hoofd heeft ze gebogen. Aan haar linkerzijde houdt ze het rad vast.
 
Catharina kwam volgens de oudste overlevering uit een roemrijk patriciërsgeslacht en was de dochter van Costus, de gouverneur van Alexandrië. Ze kende alle werken van Plato uit haar hoofd toen ze nog maar vijftien was. Ze was Jezus met hart en ziel toegedaan, en beloofde hem haar maagdelijkheid. Nauwelijks had ze dat gedaan, of keizer Maxentius werd verliefd op haar. Op haar weigering om na zijn echtgenote de tweede dame aan het hof te worden, wilde hij haar dwingen haar geloof af te zweren onder bedreiging met gruwelijke folteringen. Ook stuurde hij veertig heidense filosofen op haar af om haar te bekeren, maar in plaats van Catharina te bekeren tot het heidendom werden de geleerden tijdens de discussie met Catharina bekeerd tot het christendom. Daarop wilde de keizer haar laten verpletteren met een rad waarop scherpe ijzeren punten waren gemonteerd. In plaats van Catharina brak echter het rad, getroffen door de bliksem. Hij wilde haar laten verbranden, maar het vuur waaide uiteen en verbrandde de beulen. Uiteindelijk lukte het dan toch haar te onthoofden. Uit haar hals wond stroomde melk die de stad van de pest bevrijdde. Haar lichaam werd door engelen naar de Sinaïberg gebracht, waar het rond het jaar 800 door pelgrims teruggevonden werd. Het was nog steeds in goede staat. Naast de berg werd later het Katharinaklooster gebouwd. Ze wordt aangeroepen als beschermster tegen de pest en ter bewaking van de kuisheid. Ook wordt ze soms gezien als beschermster tijdens de bevalling.[2]
Haar levenseinde wordt volgens de legende gekenmerkt door mirakels. Toen zij als straf voor haar geloofsijver tot de doodstraf werd veroordeeld, werd het folterwerktuig, een draaiend rad, door de bliksem getroffen waardoor het niet meer functioneerde. Na de mislukte radbraking werd getracht haar te onthoofden. Uit de wonden die daarbij ontstonden, vloeide geneeskrachtige melk. Het Jezuskind zou ook aan haar verschenen zijn en haar tot zijn bruid hebben uitverkoren.[3]
 
[1] Boogard, Jac van den (redactie), Charles Vos beeldhouwer 1888-1954, Maastricht 2023, blz. 1168-169
[2] Wikipedia
[3] https://kro-ncrv.nl/katholiek/encyclopedie/c/catharina-van-alexandrie, december 2023
 
35. Zegende Christus
Particulier bezit.
Gebakken klei geglazuurd
Niet gesigneerd, gedateerd 1948
Afmetingen: lengte 52cm
 
Op een console en tegen een achterzijde van stralen van de zon is de Christusfiguur (met nimbus) frontaal staande afgebeeld. De stigmata aan handen en voeten zijn goed zichtbaar. Over zijn blauw kleed draagt hij een misgewaad met sjerp. In zijn linkerhand houdt hij op borsthoogte een kelk vast. In zijn andere hand houdt hij boven de kelk een hostie vast. Het opschift op de voorzijde van de console luidt: 27-5-1948.

Waarschijnijk is het beeld vervaardigd voor de Eerste Communie voor een familielid van Vos.

In 2015 werd het beeld meegedragen in de processie van Oud-Caberg.

 

52135owp206
 
Dit beeld is ook nog in een andere kleurstelling.
 
52135u1
 
 
36. Johannes de Evangelist *3
Particulier bezit
Gebakken klei en geglazuurd
Niet gesigneerd, niet gedateerd 
Afmetingen: hoogte 38cm, breedte 30cm en diepte 20cm
 
Op een houten console is een dwars op een stoel zittende Johannes de Evangelist afgebeeld. Over zijn wit kleed draagt hij een wijd openvallende bruine mantel. Zijn blik is naar de hemel gericht. Hij vraagt hulp aan boven bij het schrijven van het evangelie.
Met zijn linkerhand houdt hij een openliggend boek, dat op zijn been rust, vast. In zijn andere hand houdt hij een veer om te schrijven. Johannes wordt vaak afgebeeld met een adelaar. Deze zit, met zijn klauwen op een schild, vooraan aan de rechterzijde van Johannes. Op het schild de tekst: S. JOAN.

52136owp253

37. Bernulphus
Eigendom en huidige locatie onbekend
Terracotta beeld
Niet gesigneerd, niet gedateerd [1926]
 
Het beeld is een geschenk voor kapelaan A.E.H. Welters (13 april 1888 - 3 februari 1970) bij zijn 12,5 priesterjubileum in 1926 (hij werd priester gewijd op 28 maart 1914). Hij was op dat moment werkzaam in de Onze Lieve Vrouwenparochie in Maastricht.
Het Nederlandse R.K. verbond van Technici St. Bernuphus hield op dinsdagavond 5 oktober 1926 een feestvergadering in Aux Pays Bas aan het Vrijthof in Maastricht. Voorzitter Kloppenburg sprak een feestreden uit voor 12,5 priesterjubileum van hun adviseur Welters. Hij overhandigde Welters als cadeau een beeld van St. Bernulphus. [1]
Bernulphus  is "en face" staande op een console afgebeeld. Hij draagt zijn bisschopkleding (zonder mijter) waarbij de gedrapeerde mantel opvalt. Zijn blik is naar boven gericht. Met zijn linkerhand houdt hij de bisschopsstaf vast. Zijn rechterhand rust op een pilaar bestaande uit twee niveaus, die aan de voorzijde versierd is met een familiewapen, een engelenkopje en een vijfpuntige ster. Aan zijn linkerzijde (op de sjerp) lijkt een jaartal te staan.
Voor op de console de tekst:
BERNVLPHVS.
Beerens beschrijft het beeld (Het beeldhouwerk van Charles Vos in RK het Bouwblad  jg. 6 nr. 11 27 december 1934, blz. 166-169): 
"Zijn heiligen zijn geen passieloozen, geen boven smart en bekoring verhevenen, het zijn geen loutere wezens maar gelouterden die in hun loutering de lidteekenen van hun aardschheid blijven dragen.
Ik denk hier aan een klein geglasuurd beeldje van St. Bernulphus. Het oude, moede lijf van den heilige rust zwaar in den bisschoppelijken zetel; zwaar, in breede, horizontale plooien, hangt het ambtsgewaad om de schouders van den grijsaard. Een hand omvat het gestoelte, de andere, verscholen tusschen den plooienval van het statiekleed, omklemt den staf. Lijf en leden, zetel en gewaad vormen één gesloten massa, maar daarboven heft zich de hunkerende kop met het patriarchale gelaat. De tegenstelling tusschen den zwaren, ineengedrongen romp en den ascetischen kop, welke in zijn architektonischen bouw aan den stijl van Mendes da Costa doet denken, geeft het beeldje een dramatische bewogenheid.” 
Bernulfus (ook Benno of Bernoldus) van Utrecht, Nederland; bisschop; † 1054.
Als bisschop Adelbold van Utrecht in 1027 is overleden, ontstaat er onder de kapittelheren onenigheid over de vraag wie de nieuwe bisschop moet worden. De gemoederen raken zo verhit dat keizer Koenraad II († 1039) zelf zich genoodzaakt ziet om op orde op zaken te komen stellen. Keizerin Gisela reist met hem mee. Maar zij is in verwachting en in de buurt van Oosterbeek kan zij echt niet meer verder. Het gezelschap klopt dus aan bij de plaatselijke pastoor, Bernulfus, en brengt bij hem de keizerin onder.
De keizer zet intussen zijn reis naar Utrecht voort en probeert tevergeefs de strijdende partijen tot elkaar te brengen. Midden in die beraadslagingen verschijnt de pastoor van Oosterbeek om Koenraad het blijde nieuws te brengen dat hij vader is geworden van een dochter, en dat moeder en kind het goed maken. Hij vermoedde dat de keizer dit nieuws graag zo vlug mogelijk wilde horen, en is hij daarom onmiddellijk op pad gegaan om het hem te vertellen. De dankbare keizer waardeert de vriendelijke zorg en de trouwe dienstbaarheid van de man en benoemt het ter plekke tot opvolger van bisschop Adelbold op de zetel van Utrecht.
Eenmaal bisschop staat Bernulfus met dezelfde trouw de keizer terzijde. In 1042 schenkt keizer Hendrik III († 1056) hem het graafschap Vollenhove "omwille van de trouwe en ons aangename dienst van Bernulf, heer der kerk".
Bernulfus' meest opvallende kwaliteit bestaat erin dat hij vele kerken heeft gebouwd of waar nodig hersteld. Naar men zegt was hij een bevorderaar van kerkelijke kunst doordat hij kunstenaars opdracht gaf de kerken op te sieren met passende kunstwerken.
Hij ligt begraven in de St-Pieterskerk te Utrecht. Vanwege zijn verdiensten voor de kerkelijke kunst werd hij in 1869 als patroon gekozen voor de toen opgerichte Vereniging tot Bevordering van Kerkelijke Kunst: het Bernulfusgilde.
Hij wordt afgebeeld als bisschop (mijter, staf, tabberd); meestal met een kerkmodel.
 
 [1] Limburgsch Dagblad 7 oktober 1926
52137owp254
 
38. Hubertus
Particulier bezit
Hout
Gesigneerd, niet gedateerd
Afmetingen: hoogte 58cm
 
Hubertus ging in de leer bij de heilige Lambertus van Maastricht, op dat moment de bisschop van die stad. Uiteindelijk volgde hij deze op. Maastricht en Tongeren waren in die tijd onveilig, daarom verplaatste hij zowel de bisschoppelijke zetel als het gebeente van de heilige Lambertus naar Luik (in 722). Hij verkondigde het geloof in Brabant en de Ardennen, vandaar dat in het zuiden van Nederland en in heel België vele kerken naar hem zijn vernoemd.
Hubertus is bekend als patroonheilige van de jacht. Op een console met achterwand (die versierd is met bloemenmotieven) is de Heilige Hubertus frontaal staande afgebeeld. Hij draagt een kort kleed met daarover een eveneens korte mantel. Zijn linkerarm houdt hij langs zijn lichaam, zijn rechterhand rust op zijn hart. Aan de rechterzijde draagt hij een jachthoorn die met een band over zijn linkerschouder is bevestigd. Boven tegen de console is een klein kruis. Beneden, aan zijn rechterzijde, staat een hertje dat naar de heilige opkijk.

52138 52138c

                                                   collectie Peters Smeets                                                             In het atelier is Vos aan het beeld van Hubertus aan het werken

39. Maria met Kind
Particulier bezit
Gebakken klei geglazuurd
Niet gesigneerd, niet gedateerd
Afmetingen: hoogte 54cm
 
Een stralende Maria is ten voeten uit en face afgebeeld. Zij draagt over haar witte kleed een blauwe openvallende mantal waarvan ze de rechterpunt met haar hand vasthoudt. In de uitholling van de mantel draagt ze in haar rechterarm, op borsthoogte, haar rechtop zittende Zoon. Het Kindje Jezus kijkt naar de toeschouwer en maakt een zegend gebaar.

52139

40. De verloren Zoon
Particulier bezit
Klei
Niet gesigneerd, niet gedateerd
Afmetingen: hoogte 23,5cm 
 
De verloren zoon is een van de bekendste parabels uit het Nieuwe Testament, opgetekend door de evangelist Lucas.
Het verhaal gaat over een vader met zijn twee zonen. De jongste zoon eist zijn erfdeel op, verkwist het en keert berouwvol terug. Hij wordt door zijn vader feestelijk ontvangen. Dit maakt de oudste zoon jaloers; hij is immers altijd trouw geweest. De vader wijst de oudste zoon evenwel terecht. Het is goed om de terugkeer van "de verloren zoon" te vieren, want hij is weer gevonden.
Vos beeldt het moment uit dat de vader zijn verloren zoon weer in zijn armen sluit. Op een console staat de vader frontaal afgebeeld met neergeslagen hoofd. Zijn zoon, ruggelings afgebeeld, vlijt zich tegen de borst van zijn vader en slaat zijn armen om hem heen.

52140

41. Madonna met Kind
Particulier bezit
Klei
Niet gesigneerd, niet gedateerd
Afmetingen: hoogte 18cm
 
Een tronende Maria draagt haar Zoon op haar rechterarm, die op haar schoot rust. Haar hoofd is naar beneden gebogen met haar blik gericht op haar Kind.

52141

42 Heilige Familie
Particulier bezit
Gekleurde chamotte klei
Gesigneerd Ch. Vos, niet gedateerd
Afmetingen: hoogte 29cm, breedte 31cm breed en diepte 9cm diep
 
Op een console is de Heilige Familie afgebeeld. Het is een liefdevol ouderpaar met grote aandacht voor hun Zoon. Maria is en face zittend afgebeeld. Zij draagt een wit kleed met sluier. Opvallend is dat aan beide zijden haar vlechten onder de sluier vandaan komen. Haar blik is naar links beneden gericht op haar Zoon. Het Kind rust op haar schoot, het hoofdje en de linkerarm worden door de linkererarm van zijn moeder ondersteund. Aan Maria's linkerzijde ligt een schaapje lang uit op de grond. Aan haar andere zijde is "en profil" Jozef (met baard)  afgebeeld. Hij is knielend op zijn linkerbeen weergegeven; met zijn rechterbeen in  een hoek van negentig naar rechts gericht. Over zijn bruin kleed draagt hij een witte openvallende mantel. Zijn rechterhand rust op zijn Vrouw's linkerarm die naar haar Zoon gericht is.

52142

collectie Peters Smeets

43. Heilig Hart
Particulier bezit
Gebakken klei geglazuurd
Niet gesigneerd, niet gedateerd.
Afmetingen: hoogte 40cm, breedte 17cm en diepte 14cm
 
Op een vierkante houten console is het Heilig Hart afgebeeld. Hij is "en face" staande met zijn gezicht iets afgebogen afgebeeld. Hij draagt een zwart kleed dat tot op zijn voeten reikt met daar overheen  een korte wit kleed. Een bruine mantel met een ronde punt naar voren completeert zijn kleding. Aan de zijkanten komt onder de mantel een stola uit met aan de uiteinden een kruis. Er is sprake van een open uitspringend Heilig Hart. In de vooruitgestoken armen draagt hij een banderole met de tekst:
ZIE HIER HET HART
DAT DE MENSEN ZOO ZEER BEMINT
Dit beeld heeft grote overeenkomsten met het Heilig Hart onder nummer 75. De houding van het Christus is enigszins afwijkend en de tekst op de banderole is in het Frans.

52143

collectie Peters Smeets

44. De Heilige Drie-eenheid (triniteit)
Particulier bezit
Gebakken klei geglazuurd
Gesigneerd CH. VOS, gedateerd  '41
Afmetingen: hoogte 81cm, breedte 29cm en diepte 24cm
 
Het dogma luidt dat God bestaat uit God de Vader, God de Zoon en de Heilige Geest en dat ieder van deze drie Personen weliswaar zijn te onderscheiden maar niet zijn te scheiden, oftewel God is Eén. [1]
Op een ovale console is de Heilige Drie-eenheid uitgebeeld.
Centraal onderaan staat een kruis waaraan de inmiddels overleden God de Zoon is vastgenageld. Het hoofd van de gekruisigde hangt naar rechts beneden, hij draagt een doornenkroon op zijn hoofd. Zijn voeten zijn op elkaar liggend aan het kruis genageld. Hij draagt een witte lendedoek.
Aan zijn rechterzijde zit geknield zijn gesluierde moeder Maria, gekleed in een wit kleed  en een blauwe mantel. Zij kijkt met uitgestrekte armen naar boven naar haar Zoon. Aan de andere zijde zit Johannes, met bruin kleed en bruin openvallende mantel geknield in orantehouding, op  kijkend naar de overledene.
Centraal boven het kruis is het bovenlichaam van God de Vader, voorzien van een nimbus, in orantehouding weergegeven.
In de top is de Heilige Geest in de gedaante van een duif met stralen naar beneden uitgebeeld in. De stralen zijn:
- in een halve cirkel rond de Nimbus van God de Vader;
- overgaande in de vorm van een driehoek naar de uiteinden van de dwarsbalk van het kruis;
- en achter het kruis komt het onderste gedeelte van een driehoek met een smallere basis uit.
 
[1] Wikipedia 25 januari 2013

52144

collectie Peters Smeets

45. Maria met Kind
Particulier bezit
Chamotte klei
Gesigneerd Ch. Vos, niet gedateerd
Afmetingen: hoogte 51cm, breedte 11cm en diepte 11cm
 
Op een vierkante console: een zittende gesluierde Maria, gekleed in een kleed met daarover een openvallende mantel. Haar blik is naar benden gericht. Haar Zoon zit op haar rechterbeen met zijn blik naar links gericht. Met zijn rechterhand houdt hij de mantel van zijn Moeder vast, met zijn andere hand maakt hij een zegenend gebaar.

52145

collectie Peters Smeets

46. Maria met Kind
Particulier bezit
Gebakken klei geglazuurd
Niet gesigneerd, niet gedateerd
Afmetingen: hoogte 38cm, breedte 16cm en diepte 16cm
 
Maria is op een console  staande en steunend op haar linkerbeen afgebeeld. Over haar wit kleed draagt zij een deels openvallende gedrapeerde blauwe mantel die aan de voorzijde is vastgemaakt. Onder haar witte sluier komt een gedeelte van bruine haren uit. In haar omhooggeheven rechterarm heeft ze een lelie met een lange steel vast.
Op haar linkerarm, tegen haar lichaam gevleid, draagt zij haar Zoon, hun hoofden liefdevol tegen elkaar. Het Kindje Jezus houdt met zijn beide handjes een wereldbol vast.

52146

collectie Peters Smeets

47. Maria met Kind
Particulier bezit
Gebakken klei geglazuurd
Niet gesigneerd, niet gedateerd
Afmetingen: hoogte 36cm, breedte 19cm en diepte 13cm
 
Maria is staande op een console afgebeeld. Over haar witte kleed, en voorzien van witte sluier waar een band van haar bruine haren onder uitkomt, draagt zij een blauw gedrapeerde mantal die in haar taille samenvalt. Haar geluk uitstralende blik is op haar Zoon gericht. Het staande Kindje Jezus steunt aan de linkerzijde van haar lichaam; Maria's linkerarm omvat haar Zoon op buikhoogte. Een wereldbol wordt door Maria (rechterhand) en haar Zoon (rechterhand) samen vastgehouden.

52147

collectie Peters Smeets

48. Maria met Kind
Particulier bezit
Gebakken klei geglazuurd 
Niet gesigneerd, niet gedateerd
Afmetingen: hoogte 28cm, breedte 9cm en diepte 2,5cm
 
Een gekroonde Maria is "en face" staande op een console afgebeeld. Over haar rood kleed draagt zij een bruin gekleurde openvallende gedrapeerde mantel, die aan de bovenzijde met een gesp is vastgemaakt. Haar hoofd is enigszins afgebogen naar links. In haar rechterhand tegen haar lichaam, op borsthoogte, houdt zij een vrucht (waarschijnlijk een peer)  tegen haar lichaam vast. Haar Zoon is "en profil" aan de linkerzijde van Maria staande tegen haar aangevleid met zijn blik gericht naar de toeschouwer. Zijn Moeder ondersteunt hem met haar linkerarm. Haar Zoon houdt zich met handjes aan Maria vast. Het Kindje Jezus draagt een kroon op zijn hoofdje.
Dit beeld is gemaakt naar het beeld van Maria Sterre der Zee in de kapel van de OLV-kerk in Maastricht.
Er zijn vijf kleurstellingen van het beeld bekend. In de andere kleurstellingen draagt Maria respectievelijk een rode mantel met blauwachtig kleed; een blauwe mantel met rosachtig kleed; een blauw/groene mantel met een wit kleed.
 

52148 52148a.jpg

collectie Peters Smeets                                                           collectie Curiosa en kunst.nl

52148b.jpg 52148c.jpg

collectie W. Smeets                                                                       I. Henssen van Hees

52148d.jpg

foto I. van Hees

49. Antonius van Padua *1
Particulier bezit
Bruin geschilderd gips
Niet gesigneerd, niet gedateerd
Afmetingen: hoogte 65cm, breedte 39cm en diepte 6cm
 
De heilige (1195-1231) is staande ten voeten uit afgebeeld, predikend voor een muurnis. Hij is gekleed in de ordenspij en achter zijn hoofd bevindt zich een nimbus. De rechterhand houdt hij in een sprekend gebaar omhoog terwijl hij met de linkerhand een lelietak tegen zijn linkerborst drukt.


52149owp26a

50. Maria met Kind en engeltjes
Particulier bezit
Gebakken klei geglazuurd
Gesigneerd Ch. Vos, niet gedateerd
Afmetingen: hoogte 51cm, breedte 34cm en diepte 7cm
 
Maria is zittend weergegeven. Zij draagt een wit kleed. Haar geplooide blauwe mantel heeft ze losjes gedrapeerd over haar armen. Haar haren zijn vrijwel onbedekt. Op haar rechterbovenbeen staat haar Zoon die zij vasthoudt met haar linkerarm rond zijn middel. De Zoon vlijt zich tegen zijn Moeder aan; zijn rechterarm vooruitgestoken. Maria's andere arm ligt op haar bovenbeen bij de voeten van haar Kind. Rondom de benen van Maria zijn een viertal engelenkopjes met vleugelen afgebeeld.
 
52150

 

51. St Joris en de draak
Particulier bezit
Geglazuurde klei
Gesigneerd CH. VOS (in de nek van het paard), niet gedateerd
Afmetingen: hoogte 44cm en breedte 37cm
 
Het levensverhaal van St. Joris staat bij nummer 27.
St. Joris, "en profil" afgebeeld, is gezeten op zijn paard. Hij is uitgerust als strijder. Hij draagt een driekwarts zacht groen kleed met een naar achteren wapperende rode mantel. Hij draagt een helm en heeft beschermkappen voor armen en bovenlichaam.
In zijn linkerhand houdt hij de lans vast waaraan aan het uiteinde een gekleurd vaandel is bevestigd. De lans is gericht op de draak.
Voor hem aan zijn linkerzijde duikt de groene draak op die dreigend met geopende bek (rood) de aanval opent op St. Joris.
Het beeld wordt gekenmerkt door de zachte kleuren waarbij vooral typerend is de afwisseling tussen het groen en rood.
  
51151a

collectie Peters Smeets

51151b

collectie Peters Smeets

  51151c

 collectie Peters Smeets

52. Heilig Hart
Particulier bezit
Niet gesigneerd en niet gedateerd
 
Het beeld is hoogstwaarschijnlijk, op basis van stijlkenmerken, een werk van Charles Vos.  De kleur is zo goed als zeker in een later stadium aangebracht en niet het werk van Charles Vos.
Christus is ten voeten uit staande op een console afgebeeld met zijn rechtervoet (waarop stigmata zichtbaar is) vooruit. Hij draagt een lang kleed met daaroverheen een losjes openvallende mantel, deels over de schouder, die aan de voorzijde is vastgemaakt. Zijn hoofd, met lang krullend haar naar achter vallend, is naar beneden gericht. Op zijn borst het Heilig Hart voorzien van stralen (aan de onderzijde langer). Zijn rechterhand met stigmata rust op zijn borst net onder het Heilig Hart. Zijn andere hand, eveneens voorzien van stigmata, is naar vooruitgestoken met de binnenzijde naar boven gericht.

52152

53. Maria met Kind
Particulier bezit
Zwartbakkende klei (massief), grijs-blauw geglazuurd 
Niet gesigneerd, niet gedateerd
Afmetingen: hoogte 29cm, breedte 15cm en diepte 11,5cm
 
Maria is ten voeten uit staande op een console afgebeeld. Haar linkerbeen is in de knie gebogen en vooruit geplaatst. Zij draagt een lang geplooid kleed. Met beide armen omklemt zij, aan haar rechterzijde, haar Zoon. Moeder en Zoon hebben hun hoofden innig tegen elkaar gevleid. Het kind heeft zijn rechterarm omhoog geheven in de richting van zijn Moeders gezicht. Onderaan kruipt een slang met open bek.

 52153a1

collectie Peters Smeets

54. Jozef met Kind
Particulier bezit
Roodbakkende klei ongeglazuurd
Niet gesigneerd, niet gedateerd
Afmetingen: hoogte 32,5cm, breedte 13cm en diepte 10cm
 
Op een console is ten voeten uit staande Jozef afgebeeld met zijn bebaard gezicht "en profil" naar rechts. Zijn blik is gericht op zijn Zoon. Over zijn kleed draagt hij een openvallende driekwarts mantel met kraag die bovenaan is vastgemaakt. In zijn rechter vooruitgestoken hand houdt hij tegen zijn lichaam een voorwerp, waarschijnlijk een klein boek, vast. Aan zijn linkerzijde zit op een werkbank zijn Zoon. De vader houdt met zijn linkerarm zijn Kind vast, die zijn blik naar de toeschouwer heeft gericht. Het Kind maakt met zijn rechterarm een zegenend gebaar. Op zijn linkerhand tegen zijn lichaam houdt hij een wereldbol vast. Het beeld is weinig gedetailleerd uitgewerkt wat de suggestie wekt dat het een voorstudie betreft.

52154a 52154b

foto J.I.Vos

55. Jozef met Kind
Particulier bezit
Schets in roodbakkende klei
Niet gesigneerd, niet gedateerd
Afmetingen: hoogte 26cm, breedte 10cm en diepte 7cm
 
Op een ovale console staat Jozef ten voeten uit afgebeeld. Over zijn kleed draagt hij een openvallende mantel met kraag die bovenaan is vastgemaakt. Zijn hoofd is enigszins naar rechts afgewend. Met zijn linkerhand maakt hij een zegenend gebaar. Aan zijn rechterzijde, voor hem, staat zijn Zoon. In zijn handjes, gehouden voor zijn borst, houdt hij een voorwerp (een bloem met een hangende steel?) vast. Zijn vader heeft het Kind met zijn rechterhand vast. Het beeld is schetsmatig uitgewerkt wat de suggestie wekt dat het een voorstudie betreft.
 

52155a 52155b

foto J.I.Vos

56. Jozef met kruis en lelie
Particulier bezit  
Brons reliëf op houten blokje
Niet gesigneerd, niet gedateerd
Afmetingen: hoogte 18cm, breedte 6,3cm en diepte 4cm
 
Op een houten blokje staat het beeld van Jozef. Op een achthoekige console is "en profil" Jozef (voorzien van een nimbus) afgebeeld. Over zijn kleed draagt hij een mantel. In zijn linkerhand houdt tegen zijn lichaam gedrukt een kruis vast. In de andere hand, ook voor zich, heeft hij een lelie.
52156a
 
foto J.I. Vos
57. Franciscus van Assisi
Particulier bezit
Donker gepatineerd brons
Gesigneerd Ch. Vos, niet gedateerd
Afmetingen: hoogte 29,5cm, breedte 9cm en diepte 12,5cm
 
Franciscus is staande op een vierkante console met aan de voorkant het opschrift "FRANCISCVS/VAN ASSISI" "en profil" uitgebeeld. Zijn handen, die uit zijn brede mouwen van zijn pij steken, zijn naast elkaar omhoog gericht. Zijn hoofd is enigszins naar links naar achteren gericht. Hij heeft zijn ogen gesloten en zijn mond is geopend.
In tegenstelling tot vele andere beelden van Vos is de monnikspij vrij strak uitgewerkt; het zwierige dat Vos' werk vaak kenmerkt ontbreekt.
Zie ook musea--> Kunstmuseum Den Haag

52157a 52157b

foto's  J.I. Vos
52157c

58. Heilig Hart
Particulier bezit
Verguld bronzen sculptuur
Gesigneerd Ch.Vos, gedateerd 7 sept. 1929
Afmetingen: hoogte 45cm
Dit werk wordt besproken bij: particulieren, personen, nummer 8.8

52158

59. Cosmas en Damianus
Particulier bezit
In diverse bruine tinten geglazuurde klei, massief
Niet gesigneerd, niet gedateerd
Afmetingen: hoogte 34cm, breedte 31cm en diepte 18cm
 
Cosmas en Damianus zijn volgens de Christelijke traditie tweelingbroers, geboren in Syrië  in de tweede helft van de tweede eeuw. Van hun leven is nagenoeg niets bekend, zij zouden geneesheren zijn geweest, die kosteloos hun diensten aanboden en daardoor velen bekeerden tot het Christendom. Tijdens de christenvervolging onder keizer Diocletianus werden zij onthoofd.
Zij zijn uitgeroepen als patroonheiligen van personen met een medisch beroep.
Charles Vos heeft dit beeld gemaakt voor zijn broer Joseph, die hoogleraar Algemene Ziektekunde, Ontleedkunde en Gerechtelijke Geneeskunde aan de Rijksuniversiteit Groningen is geweest in de periode 1935-1957. Bij zijn gezin werd altijd gesproken over "Cos en Dam".
De broers zijn naast elkaar staande afgebeeld. Voor de kijker staat Cosmas aan de linkerzijde en Damianus aan de rechterzijde.
Ze zijn afgebeeld als geleerden; als artsen met baard met een lange mantel. Hun blik is devoot naar boven gericht. Cosmas maakt met linkerarm een zegenend gebaar. In zijn andere hand heeft hij een grote klysmaspuit. Waarschijnlijk heeft dit te maken met een ander attribuut waarmee de heilige vaak wordt afgebeeld; een glazen kolf, een pisglas, waarin urine verzameld wordt om aan de hand daarvan het ziektebeeld te kunnen bepalen. Waarschijnlijk is deze spuit weer een typerend voorbeeld van de humor van Charles Vos.
Damianus houdt met beide handen een boek vast waarin hij notities maakt.
Boven de heiligen is een banderole met hun namen er op.

 52159a1

collectie Peters Smeets 
60. Servatius
Particulier bezit
Reliëf in crème bakkende klei, okerkleurig geglazuurd
Niet gesigneerd, niet gedateerd
Afmetingen: hoogte 17cm, breedte 9cm en diepte 2,5cm
 
Op een rechthoekig reliëf, aan de bovenzijde als een halve cirkel, is staande Servatius afgebeeld gekleed als bisschop. Met zijn linkerhand houdt hij de bisschopsstaf vast, terwijl hij in zijn rechterhand, naast hem, de sleutel vastheeft. Zijn blik is op de toeschouwer gericht.
52160a
 
foto J.I. Vos
61. Christus aan de geselkolom
Particulier bezit
Gebakken klei, grijsgroen geglazuurd
Afmetingen: hoogte 29cm, breedte 10cm en diepte 10cm
Christus is vastgebonden aan een geselkolom. Het beeld is schetsmatig uitgewerkt, er zijn weinig detailleringen. Christus buigt met zijn bovenlijf enigszins naar links en het hoofd richt zich naar rechts beneden.
62. Lijdensverhaal van Jezus
particulier bezit
Gebakken klei,
Mogelijk gesigneerd [1], niet gedateerd [jaren derig van de vorige eeuw]
Afmetingen: hoogte 27cm
 
Het Christendom is een monotheïstische godsdienst d.w.z. de Christenen geloven in één God. De God bestaat in drie Heilige Personen: de Vader, de Zoon (Jezus Christus) en de Heilige Geest. God de Vader zendt zijn zoon naar de wereld om de mensheid middels zijn lijden te bevrijden van hun (erf)zonde.
Charles Vos heeft middels dit beeld de grondbeginselen van het Geloof uitgebeeld. Het beeld is rondom bewerkt en ingedeeld een boven- en benedenvlak dat elk drie scènes uitbeeldt die verticaal met elkaar verbonden zijn.
In het benedenvlak is het lijdensverhaal van Jezus Christus verteld. Jezus is door Pilatus ter dood veroordeeld en moet zijn kruis dragen naar de plaats waar het vonnis zal worden uitgevoerd; in de eerste scène is de val van Jezus, die het kruis draagt, weergegeven. In de volgende scène is Hij, hangende aan het kruis, gestorven. Aan beide zijden naast het kruis een bloem met stengel en bladeren. In de laatste scène is de verrijzenis uitgebeeld: Jezus, met nimbus en gebogen hoofd, houdt een hostie (het Lam Gods dat wegneemt de zonden van de wereld) in zijn hand.
In het bovenvlak: boven scène een is de Heilige Geest middels een duif met stralen naar de aarde uitgebeeld. Boven de gekruisigde Jezus staat een zegende God de Vader die zijn blijk naar de wereld richt. Het Alziend Oog van God (God houd je altijd in het oog) is boven de Verrijzenis geplaatst.
Charles Vos heeft het beeld gemaakt voor Pierre Daems.
Pierre Daems (1911-1982) was industrieel ontwerper, beeldhouwer en kunstschilder. Hij volgde zijn opleiding aan de Middelbare Kunstnijverheidsschool te Maastricht waar hij in 1931 zijn diploma behaalde. Zijn docent, Johan Lint die ook voor de Sphinx werkte , had hem in 1925 al  aangetrokken als leerling bij de onderwerpafdeling van de Sphinx. Na diplomering kwam hij bij vernoemd bedrijf in vaste dienst. Met een korte onderbreking bleef hij de firma trouw tot 1970.
 
[1] Het beeld is in bezit gekomen van een neef van Pierre Daems. Deams gaf aan dat het beeld gesigneerd was.
Aan beide zijden van Jezus aan het kruis is een bloem afgebeeld. In de kelk van de linkerbloem zou de letter C kunnen zijn weergegeven en in de kelk van de bloem aan de andere zijde de letter V.
 

 

 

  

  

collectie Peters Smeets                                                                                                                 mogelijke signering: de letter V

63. Christus met de kreupele
Particulier bezit
Chamotte klei geglazuurd
Gesigneerd Ch. Vos, niet gedateerd
Afmetingen: hoogte 40cm
 
Op een console is aan de linkerzijde een staande Christus met gedraaid lichaam. Hij richt zich tot een op grond zittende kreupele man. Christus draagt een wit kleed met openvallende mantel. Met zijn rechterhand maakt hij een zegenend gebaar, de andere hand heeft hij op het hoofd van de kreupele man gelegd. Deze is "en face" weergegeven en voorzien van een mantel. Hij kijkt op naar Christus.
 

52163b 

collectie Peters Smeets

 
64. Theelen, Cecilia en Petrus
Particulier bezit 
Keramiek
Gesigneerd Ch. Vos (achterzijde), niet gedateerd
Afmetingen: hoogte 25cm
 
In 1825 maakte pastoor Heijnen van de Heilige Petruskerk te Sint-Pieter kenbaar dat hij graag een kerkkoor in zijn parochie wilde hebben. Pas 17 jaar later, op 29 augustus 1842, ging zijn wens in vervulling met het oprichten van de Broederschap der Heilige Cecilia (nu zou men spreken over kerkkoor).
In 1914 werd Hubert (Hubert Toussaint Anne Joseph Theelen), geboren te Maastricht op 1 november 1894, aangesteld als onderwijzer op de Lagere School in St. Pieter. Hij werd door de pastoor meteen gevraagd om het dirigentschap van het kerkkoor op zich te nemen).
In juni 1939 nam het koor, onder leiding van Hubert Theelen (bijnaam d'n hum), deel aan het concours voor mannenkoren bij gelegenheid van de Watertentoonstelling te Luik. Het koor behaalde de eerste prijs in de derde afdeling met verplicht werk geschreven door de voorzitter van de jury, de heer Lucien Mawet (muziek), de tekst was van René Lijr. Het werk heette "La pluie pleivine sur l'ennui". Het bestuur en de werkende leden boden aan hun directeur de heer Theelen, ter gelegenheid van het behalen van de prijs, een werk van Charles Vos aan. 
Door een conflict met kapelaan De Vrede bood Theelen op 26 januari zijn ontslag als directeur van het koor aan. Ook het koor verliet de kerk. Koor en dirigent bleven samenwerken tot 1977 toen Theelen wegens ouderdom stopte als dirigent.
Een paar jaar voor zijn dood schonk hij het beeld van Vos aan Thea Satijn-Niesten met wie hij een zeer goede band onderhield.
Theelen stierf te Maastricht op 3 mei 1988. 
Op een ruwe, niet afgewerkte console staat naast Theelen een tweetal heiligen afgebeeld onder een paraplu. Centraal staat de heilige Cecilia (naamgeefster van het koor) met in haar linkerhand een lier. De heilige Petrus (naamgever van de parochie) staat aan haar linkerzijde, zijn rechterarm in haar linkerarm ingehaakt; in zijn linkerhand houdt hij de sleutel vast. Aan de andere zijde van Cecilia staat Hubert Theelen met een hoed op zijn hoofd en in zijn hand houdt een voorwerp vast.

   52164a

 collectie Peters Smeets

52164b 52164e

collectie Peters Smeets

52164d
tekst bij beeld (collectie Peters Smeets)
52164c
Hubert Theelen (portret van Dirk Oosterkamp op bidprentje) 
 
65. De Heilige Petrus  en een Kerststal
Particulier bezit.
 
Afkomstig uit de huiskapel van huize Hoogeweerth (Heugem, Maastricht).
Het huis werd al vermeld in de vijftiende eeuw onder de naam Houweerth. Het huidige huis is gebouwd door de Maastrichtse schepen Antonius Vaes aan het einde van de zeventiende eeuw. In de loop van de negentiende eeuw kwam het, na meerdere andere eigenaren, in het bezit van de familie Regout. Pierre Regout (1882-1967), ongehuwd, bewoonde het huis vanaf 1929 tot aan zijn dood. Zijn zus Bertha (1877 - 1969) huwde in 1908 met Max von Scheibler (1866-1935) en ging in Duitsland wonen. Na het overlijden van haar echtgenoot kwam zij terug naar Nederland en trok zij in bij haar broer in huize Hoogeweerth.
In 1967 kwam het huis in bezit van de Provincie Limburg, waarna het in verval raakte. In 1992 liet de zakenman Paes het opknappen en kreeg het kasteel een horecafunctie, die het nog steeds heeft.
In het huis was al een huiskapel aanwezig, die door de familie Regout verder werd ingericht. Charles Vos maakte voor deze kapel een beeld van de Heilige Petrus en een Kerststal.
 
Heilige Petrus
Steen
Gesigneerd op achterzijde CH.V., gedateerd 1939 (of 1938) op achterzijde (is slecht leesbaar)
Afmetingen: hoogte 115cm
 
De Heilige Petrus is "en face" staande op een console met achterplaat, die bovenaan versierd met o.a. een kraaiende haan, afgebeeld. In zijn rechterhand houdt de sleutel van de hemel vast, in de andere hand heeft hij zijn vissersnet, dat op de console rust. Naast zijn rechtervoet, op de console, is het familiewapen van Regout afgebeeld, bestaande uit: in rood een lage keper vergezeld van een drietal lelies (een rechts en links boven en een midden onder)

52165a 52165b

foto's eigenaar

Kerststal (zie particulieren, kerststallen)
 
66. Servaas
Particulier bezit
Brons
Niet gedateerd, niet gesigneerd
Afmetingen: hoogte 20cm en breedte 6-9cm
 
Op een trapeziumvormige console met aan de voorzijde watergolfjes is de Heilige Servaas, voorzien van een nimbus, staande afgebeeld in zijn bisschoppelijke kledij, die zeer mooi geplooid is uitgewerkt. Zijn hoofd, met gesloten ogen, is enigszins naar links afgedraaid. In zijn rechter naar boven gebogen arm houdt hij de sleutel van de hemel, met dubbele baard, vast. In zijn andere hand heeft hij zijn bisschopsstaf, die schuin naar rechts op de console rust, bovenaan vast. Voor zijn linkervoet staat het Maastrichtse wapen, met vijfpuntige ster, op de console.
Over het ontstaan van het beeld is niets bekend. Het zou wellicht uit 1934 bij de herdenking van de 1550ste sterfdag van het Heilige stammen, gemaakt tegelijk met het grote Servaasbeeld. Stilistisch zijn er overeenkomsten, maar typerend is dat Servaas de attributen in de andere hand houdt: links de sleutel en rechts de staf.

52166  foto eigenaar 

 
 
67. Apollonia
Particulier bezit
Gebakken klei geglazuurd
Gesigneerd Ch. Vos, niet gedateerd [waarschijnlijk eind jaren dertig begin jaren veertig van de vorige eeuw] [1]
Afmetingen: hoogte 52cm, breedte 50cm en diepte 14cm 
 
Het beeld werd in opdracht van tandarts Heydendael in Maastricht vervaardigd.
De Heilige Apollonia
Zij was een bejaarde diakones en leefde als maagd omwille van Christus in Alexandrië. Ten tijde van de christenvervolgingen onder keizer Decius (249-251) werd zij gearresteerd en gemaand terug te keren tot de aloude Romeinse goden. Toen ze standvastig bleef in haar geloof onderwierp men haar aan allerlei folteringen; zo werden haar alle tanden uit de mond geslagen. Toen de beulen voor haar een brandstapel klaarmaakten, sprong ze eigener beweging in het vuur, "terwijl het vuur van de Heilige Geest haar hart in vlam zette", aldus het oude martelarenboek.[2]
De heilige Apollonia is de patroonheilige van de tandartsen.
Op een console staat centraal de heilige Apollonia afgebeeld terwijl zij door een tweetal Romeinen vreselijk wordt gefolterd. De Romein links trekt met zijn linkerhand aan haar haren het hoofd naar achteren zodat de andere beul in staat gesteld wordt met een nijptang (vastgehouden met beide handen) haar tanden uit te trekken. Hij zet zich schrap door zijn linkerbeen tegen de benen van de heilige af te zetten. De Romein links heeft in zijn rechter hand een ijzer om de tanden uit Apollonia's mond te slaan.
Achter dit tafereel is de overleden heilige afgebeeld (met gespreide armen) op haar weg naar de hemel.
 
52167
foto Arthur Heydendael
Voorstudie
Voor dit beeld maakte Vos een ontwerp (voorstudie) dat zich in het Bonnefantenmuseum bevindt. De definitieve versie wijkt af van de voorstudie.
40101kotpmb05m
foto Bonnefantenmuseum
 
[1] Vos maakte voor het pand Calvariestraat 21 te Maastricht een gevelsteen van de heilige Apollonia. Deze steen dateert uit 1939. Dit beeld werd voor dezelfde opdrachtgever gemaakt.
[2] http://www.heiligen.net/heiligen/02/09/02-09-0249-apollonia-alexandrie.php 
 
68. Jozef met Kind en kerk
Particulier bezit
Chamotte klei
Gesigneerd Ch. Vos, niet gedateerd
Afmetingen: hoogte 33cm
 
Jozef is frontaal staande op een console afgebeeld. Zijn bovenlichaam helt enigszins richting zijn Zoon die hij op zijn rechterarm, tegen zijn lichaam aan, draagt. Jozef heeft een rijk geplooid kleed aan met daarover een open mantel die bovenaan met een gesp is vastgemaakt.
In zijn linkerhand heeft hij op borsthoogte een witte kerk vast. Paul Paius IX heeft Jozef in 1870 in een decreet uitgeroepen tot beschermer van de kerk. Aan Jozefs rechterzijde ontluikt een tweetal witte lelies. De lelie is het symbool van reinheid, maagdelijkheid. Zowel mannelijke als vrouwelijke maagden worden in de Christelijke kunst afgebeeld met een lelie. Jozef wordt vaker afgebeeld met een lelie. Hij heeft Maria's maagdelijkheid gerespecteerd en behoed door zelf maagdelijk te blijven.
Zijn Zoon heeft zijn linkerarm om de schouder van zijn vader geslagen. Met de andere hand, gericht naar de kerk, maakt hij een zegenend gebaar.

52168 

collectie Peters Smeets

69. Hoofd van St. Servaas
Particuliere collectie (Collectie Peters Smeets)
Gips, groen gepatineerd
Niet gesigneerd, niet gedateerd [1934]
Afmetingen: hoogte 31cm, breedte 24cm en diepte 29cm
 
Op een vijfhoekige console met ongelijke benen staat op een cilinder het hoofd van St. Servaas.
Dit is het ontwerp in gips, op ware grootte, van het bronzen St. Servaasbeeld op het Keizer Karelplein in Maastricht.
 
52169a
foto Peters Smeets
70. Heilige Familie
Particuliere collectie (Collectie Peters Smeets)
Gips, bruin geschilderd
Niet gesigneerd, niet gedateerd [1931] 
Afmetingen: hoogte 11,5cm, breedte 6,5cm en diepte 5cm
 
Dit is het ontwerp in gips voor het beeld op het Doctor Poelsplein in Venlo.
Opvallend is dat de houding van de Zoon in het ontwerp niet overeenkomt met het beeld in Venlo.

52170

*1 Paulussen  Charles Vos 1888-1954, tentoonstelling 13-11-1994 tot en met 29-01-1995, Gemeentemuseum voor Religieuze Kunst Jacob van Horne, Weert 1994; 
*2 Paulussen, Charles Vos, beeldhouwer te Maastricht, Maastricht 2002 (CD-rom)
 
*4 Graatsma, Paulussen, Charles Vos, straatbeelden, Maastricht 1988
 
 
 
 
Read 14558 times Last modified on dinsdag, 16 januari 2024 15:16

Latest from Johan Piets