Print this page
zondag, 21 juni 2009 06:08

H Hart van Jezus (Koepelkerk)

Kerk:     H. Hart van Jezus (Koepelkerk)

Adres:             Heerderweg 1, 6224 LA Maastricht
Architect:        Boosten, Alphons
Kunstenaars:  Brom, Leo en Jan Eloy
                       Cox, Theo
                       Eggen, Gène
                       Eyck, Charles
                       Hack, G.
                       Heijden, Marianne van der
                       Hollewand, Herman
                       Jonas Henri
                       Killaars, Piet
                       Laudy, Eugène
                       Martin, John
                       Timmermans, Frans
                       Visser Jo de S.C.J.
                       Vos, Charles

Interieur:
In het interieur, waarin twaalf marmersoorten zijn toegepast, zijn onder meer van belang: 22 glas-in-lood ramen, een muurschildering plus tapijtontwerp in de Mariakapel van de hand van Henri Jonas; kruiswegstaties in reliëftegels tegen de muurzuilen, Charles Eyck; marmeren hoofdaltaar, Maria-altaar en wijwatervaten, Alphons Boosten; vleugelretabel op hoofdaltaar en smeedijzeren godslamp van de Utrechtenaar Brom, met voorstellingen uit het Boek der Openbaring, van H. Hollewand; muurschildering achter hoofdaltaar, Eugène Laudy (1947); in de Gerarduskapel een betonnen Christoffelbeeld van G. Hack; glas-in-lood ramen van J. de Visser S.C.J. (1966), Jon Martin (1959), Hubert Duys en Jos Hermans; van Charles Vos een pièta, geflankeerd door muurschilderingen van Daan Wildschut (1950), plus enkele sculpturen; houten heiligenbeelden van Gène Eggen; een chronogram in een marmeren gevelsteen; lambrizeringen in groen-wit Cipollino-marmer; de doopvont, de betonnen cassetteplafonds in de uitbouwen van de centraalbouw; diverse paneeldeuren met beslag en geornamenteerd hang- en sluitwerk; oorspronkelijk kerkmeubilair op houten vlonders. In de kerk een klok van F. van Aerschot, 1920, diameter 42,5cm en twee klokken van anonieme gieters. [1]

Werken van Charles Vos: [2]

Piëta
Brons
Niet gesigneerd, niet gedateerd [rond 1950]
In de koorkapel staat op een altaar een bronzen Piëta (rouwende moeder Gods), geflankeerd door muurschilderingen met treurende engelen, die in gelaat en gebaren hun wee-klank uiten, van Daan Wildschut (1950). [3]
De Piëta drukt veel expressie uit. Maria zit geknield; haar linkerknie steunt op de console, haar rechterbeen is gebogen ineen hoek van negentig graden. Het lichaam van Christus rust op haar rechterbovenbeen waarbij de rechterhand van Maria het hoofd ondersteunt. Haar linkerhand houdt de linkerhand van haar zoon vast. Maria met sluier en lange mantel, kijkt naar rechts beneden naar het gezicht van haar zoon, dat ietwat opzij is gevallen. Maria's gezicht drukt een zeer groot verdriet uit, terwijl het aan de andere kant een grote liefde voor haar zoon uitstraalt. Het rechterbeen van Christus, met om zijn middel een lendendoek, valt over de rand van de console, het andere been ligt deels onder hem. Zijn rechterarm is naar opzij gevallen. De expressie op zijn gezicht duidt op het intense lijden van hem.
Op de muur achter is de schildering van Wilschut. Achter de Piëta is een kruis afgebeeld. Aan beide zijden van het kruis is een schare engelen.

kr06a

 

kr06b kr06c

 

Voorstudies
In het Bonnefantenmuseum bevinden zich twee voorstudies voor dit beeld. 
In een driehoek is schetsmatig Maria afgebeeld met haar overleden Zoon op haar schoot.
Waarschijnlijk is dit een ontwerp voor de Piëta in de Koepelkerk in Maastricht. De compositie is gelijk maar de houding van zowel Maria als Jezus is anders uitgewerkt.

4101potpmb05r 4101ootpmb05q

In het Van Horne museum Weert bevindt zich ook een voorstudie. [4]
In bruikleen familie Vos
Gips
Niet gesigneerd, niet gedateerd [circa 1950]
Afmetingen: hoogte 35 cm en breedte 15cm
Waarschijnlijk is dit een voorstudie. De linkerhand heeft in het bronzen beeld een andere stand. 

 

Er is wellicht nog een derde voorstudie.
Locatie: onbekend 
Geglazuurd aardewerk
Niet gesigneerd, niet gedateerd
In het Gildeboek van 1933 (jrg. 16, nr. 3 blz. 107) staat een artikel “Religieuze huiskunst”. Bij dit artikel is een afbeelding van deze Piëta opgenomen, zonder verdere omschrijving. Onder de afbeelding staat “Instituut voor kerkelijke kunst Amsterdam”.
Maria is zittend frontaal afgebeeld. Ze ondersteunt met haar rechterarm het lichaam van haar overleden Zoon, dat tussen haar benen op de grond rust. Haar hoofd is naar rechts afgebogen. Christus rechterarm hangt langs zijn lichaam omlaag.
Dit beeld lijkt wel een ontwerp voor de Piëta in de Koepelkerk in Maastricht. De afbeelding in het Gildeboek dateert uit 1933. Het beeld in de Koepelkerk wordt gedateerd rond 1950. Toch zijn er grote overeenkomsten.

[1]  www.kerkgebouwen-in-limburg.nl
[2] Op www.kerkgebouwen-in-limburg.nl wordt aangegeven dat er ook nog enkele sculpturen van Charles Vos in de kerk aanwezig zijn. Oud pastoor Heesters ( boekje geschreven over van de kunst in de kerk) geeft bij een bezoek aan de kerk op 26 juli 2008 aan dat er geen sculpturen van Vos in de kerk aanwezig zijn (of geweest zijn).
[3]  www.koepelkerk.net, mei 2008
[4] Boogard, Jac van den (redactie), Charles Vos beeldhouwer 1888-1954, Maastricht 2023, blz. 163
Read 4131 times Last modified on woensdag, 10 januari 2024 11:27

Latest from Johan Piets