Print this page
dinsdag, 04 augustus 2009 00:00

Tekeningen 1

Tekeningen 

OPMERKING: van alle werken is, tenzij anders vermeld,  de eigenaar van het werk op het moment van het maken van de beschrijving van het werk bekend bij mij. Als de eigenaar niet vermeld wordt, is dat op verzoek van deze persoon. Of deze persoon op dit moment (december 2022) nog eigenaar is, is niet altijd bekend. Voetnoten zijn in verband met privacy zeer beperkt.

1. Voor 50e  verjaardag van Henri Jonas
Particulier bezit

Naamloos owt02a

Charles Vos maakte een tekening van de gasten tijdens het diner ter gelegenheid van de vijftigste verjaardag van Henri Jonas op 5 mei 1928.
1. Henri Jonas, 2. Jan Grégoire, 3. Herman Gouwe (niet aanwezig tijdens het diner), 4. Dokter Willems, 5. Jan Bakhoven, 6. Han Jelinger, 7. Mathias Kemp, 8. Charles Nijpels, 9. Charles Gemmeke, 10. Edmond Bellefroid, 11. Nic Reinders, 12. Charles Vos, 13. Frits Lousberg, 14. Hari Meisenberg.
Een drietal muziekgezelschappen bracht een serenade aan de jarige. Op de achtergrond de drapeaus van verenigingen. Het geheel straalt een bourgondische sfeer uit.
 
2. Mathias Kemp
Particulier bezit
Potloodtekening 

Een schets van Mathias Kemp. Hij is gekleed in een lange overjas (met ceintuur) met op zijn revers een grote bloem. Op zijn hoofd heeft hij een pet. In zijn linkerhand, tegen zijn lichaam geklemd, heeft hij een boek. In de andere hand houdt hij een stok vast.

 

owt03a

 

3. Zelfportret *1 *2
Particulier bezit
Tekening, potlood en pen
Gesigneerd: "Ch. Vos.", niet gedateerd [1938]
Afmetingen: hoogte 20,4cm en breedte 12,1cm
 
Karikaturaal zelfportret.Het zelfportret is afgebeeld op zijn herdenkingsprentje. Het is een fauneske portret van Vos en tekent hem ten voeten uit, want hij hield van een kwinkslag in het leven en in zijn werk.

owt04a

52503owt04a.jpg

foto: eigenaar

4. Portret van Henriëtte den Breejen
Particulier bezit
Niet gesigneerd, gedateerd 13 juli 1920
 
In 1920 maakte Charles Vos een tekening van zijn vrouw Henriëtte den Breejen. Trouwdatum 15 mei 1919.

owt05a

5. "De Bonte Storm" van Mathias Kemp
Particulier bezit
De tekening in kleur op de omslag van "De Bonte storm" werd door Charles Vos gemaakt.
Er zijn twee ontwerpen voor boekomslag.
 
Particuliere collectie, Maastricht
Tekening, pen en aquarel, 1e ontwerp
Gesigneerd "CH. (ineen) VOS" midden onder, niet gedateerd [1929]
Eerste ontwerp: afmetingen: hoogte 18,5cm en breedte 33 cm
 
Collectie Bonnefantenmuseum
Tekening, pen en aquarel, 1e ontwerp
Gesigneerd "CH. (ineen) VOS" midden onder, niet gedateerd [1929]
Tweede ontwerp: afmetingen: hoogte: 21cm en breedte 32,2cm
 
Het eerste ontwerp geeft alleen de afbeelding weer, terwijl het tweede ontwerp de plaat combineert met de indeling van de omslag en de noodzakelijke teksten.
 
In 1929 publiceerde Mathia Kemp zijn carnavalsroman "De Bonte Storm". Zijn eerste roman verhaalt van de lotgenoten van Nes Cloquet, een jongeman die zich anders waant dan anderen, zich geroepen voelt tot iets hogers en daarom overweegt priester te worden. Hij heeft een hekel aan carnaval. Desondanks probeert zijn moeder hem te koppelen aan Tielke Lemmens, de dochter van een vriendin. Hij moet carnaval vieren en ook alle voorbereidingen daartoe meemaken. Uit liefde voor zijn moeder geeft hij toe. Dan begint een hele reeks van verwikkelingen, die Nes tijdens de dolle drie dagen heen en weer schuiven tussen Tielke Lemmens en Poeleke den Dweil, een wat aan lager wal geraakt meisje. Na heel wat intriges vinden Nes en Tielke elkaar tenslotte toch. Op zich een heel simpel verhaal, dat Kemp echter (mede doordat hij buiten de twee hoofdpersonen nog tal van figuren opvoerde) de gelegenheid gaf het carnaval in Maastricht in al zijn uitingen te beschrijven.
Het verschijnen van het boek zorgde in Maastricht voor heel wat rumoer. Sommige bewoners meenden zich te herkennen in de opgevoerde personages en keken de schrijver daarom boos aan. Weer anderen vonden dat Mathias de stad te schande maakte doordat hij ook de wat minder fraaie kanten van het carnavalsfeest in de provinciehoofdstad schilderde. Kemp vond de kritiek niet terecht. Al het gekrakeel over het boek zorgde ervoor dat het een verkoopsucces werd.

owt06a

 

6. Schetsboek *1
Particulier bezit.
Diverse technieken
Boek gesigneerd (binnenzijde omslag)  "Ch Vos-", gedateerd  "-1911-"
Afmetingen: hoogte 20,2cm en breedte 13,5cm
 
Het schetsboek, gemaakt door de Engelse firma Henry Tonks te Londen, bevat nagenoeg uitsluitend figuurstudies, sommige neigend naar het karikaturale. De techniek is meestal zwart krijt, een enkele maal rood krijt (paardenkop), potlood en pen (O.I.-inkt). Enkele figuren met pen zijn met waterverf ingekleurd waaronder een karikaturale politieman. Afkomstig uit de academietijd te Antwerpen.
Onderstaande tekeningen zijn afkomstig uit een van de schetsboeken. De foto's zijn van Gustaaf Begas

owt10a owt10b

                                                                                                                                                                                                             foto Paulussen

owt10c owt10d

 

owt10e owt10f

 

owt10h

 

7. Serie van acht ansichtkaarten 
Particulier bezit 
Carte Postale
Pen, aquarel
Afmetingen: hoogte 14cm en breedte 9cm
 
Kaart
1. Twee vrouwen met kind 2. Trieste man
Afbeelding
52507a
52507c 
Gesigneerd
CHVOS
CHV (ineen)
Poststempel
12-4-1911 (waarschijnlijk)
Antwerpen 11-5-1911
Maastricht 12-5-1911
Adressering
Mejuffr Jeanne Vos
Groote Staat 51
Maastricht.
Nederl.Limb.
Mejuffr Jeanne Vos
Groote Staat 51
Maastricht.
Nederl-Limburg-
Postzegel 2C (België) 2C (België) op de kop geplakt
Opmerkingen
Poststempel zonder inkt naast postzegel; postzegel met potlood doorgekrast
Carte Postale doorgestreept, verandert in Drukwerk
Tekst Charles. Charles
Kaart
3. Vier oudere vrouwen rondom kind
4. Man zittend op een bank
Afbeelding
52507e 
52507g 
Gesigneerd CH.VOS. CV (ineen)
Poststempel
Antwerpen 12-5-1911
Maastricht 12-5-1911
Antwerpen 14-6-1911
Maastricht 15-6-1911
Adressering
Mademoiselle Jeanne Vos
Rue Grand Staat 51
Maestricht.
Nederl.Limb.
Mijnheer J.H. Vos
Groote Staat 51
Maastricht
Nederl Limburg
Postzegel 10C (België) 10C (België)
Opmerkingen
2 verschillende handschriften.
Hoofdtekst Ongena (?) naast en boven hoofdtekst twee opmerkingen van Ch. Vos
 
Tekst
Hoofdtekst
Geachte Juffrouw
Ik kom uw vriendelijke
brief juist te ontvangen en
reken zonder fout u van
den Zomer te mogen zien
In afwachting groet ik
U en gansch uwe familie met
achting  echt. [.] I. Ongena (?)
tekst ernaast
Ik had graag een strooien
hoed. (alweer)
 Kom spoedig.
Tekst boven
Charles - Dank voor je brief [.]
groeten aan allen
Beste Papa
Dank voor uw brief en de courant
die ik gisteren ontving.
Een briefje heb ik kunnen inwisselen
't ander de volgende week zonder verlies.
Morgen Schrijf ik u den
uitslag, hij is me nog onbekend
ik hoop dat hij gunstig zij.
Spoedig schrijf ik meer. de groeten
aan allen
van meest liefhebbende zoon
Charles  
Kaart 5. Man en vrouw 6. Vrouw met twee kinderen (en man)
Afbeelding 52507i  52507k 
Gesigneerd CHVOS 1911 (ineen) CHV (ineen)
Poststempel
Antwerpen 3-10-1911
Maastricht 4-10-1911
Antwerpen 7-12-1911
Maastricht 9-12-1911
Adressering
Monsieur Frans Vos
Groote Staat 51
Maastricht.
Nederl.Limb.
Mejuffr Jeanne Vos
Groote Staat 51
Maastricht
Postzegel 2 X 1C (België) 2X 5C (België) schuin op de kop geplakt
Opmerkingen
Carte Postale doorgestreept
Met pen Imprimée-
 
Tekst
Charles,
p.f.
Beste Jeanne
Veront[schuldig] me dat ik je zoolang [niet] schreef.
Je zult [nu] ook wel erg veel
werk hebben, enfin nog 14 dagen
en ik ben weer eens thuis
Gaarne zou ik toch een woordje van je vernemen hoe 't thuis
gaat.
Vele groeten van je broer
Charles.
Kaart 7. Knipogende man 8. Jongeman (afgestudeerd?)
Afbeelding 52507m  52507o
Gesigneerd Niet Niet
Poststempel
Antwerpen [niet leesbaar]
Maastricht 19-12-1911
Antwerpen [niet leesbaar]
Maastricht 25-6-1913
Adressering
Mejuffr Jeanne Vos
Groote Staat 51
Maastricht.
Nederl-Limb.
Mejuffr Jeanne Vos
Groote Staat 51
Maastricht.
Postzegel 10C (België) 10C (België)
Opmerkingen  
Poststempels staan door elkaar
Extra stempel
Gent-tentoonstelling
1913
Gand-exposition
De verwijzing naar de expositie heeft waarschijnlijk betrekking op de Wereldtentoonstelling in Gent in 1913
Tekst
Beste Jeanne,
Je laatste brief was me zeer
aangenaam, ik hoop dat alles
goed in orde komt
Hierbij een modelletje voor 't nieuw
costuum.
Vele Groeten aan allen
Ik kom Zaterdag en vertrek
Hier om 1½ uur
Van morgen ontving ik een kaart van
tante Jeanne uit Nice.
...[woord] tot Zaterdag !!!
Beste Jeanne.
Je zult de kaart met de resultaten wel
gelezen hebben.
Zondag 8 dagen is expositie. Papa zal
dan denkelijk komen. Als Papa dan vacantie had zouden we misschien naar Gent kunnen
gaan en dan samen naar huis komen.
De maand Juli neem ik vacantie.
Zou je me niet een paar boorden een mooi 
hemd en cravate kunnen sturen, een nieuw
Costuum zou ik nodig hebben, want die broek is slecht. Met Augustus wacht je weer een
bruiloft in Brussel. ik was er zeer welkom
ik heb me goed*
geamuseerd. Spoedig zien we ons weer hoop ik kom jij*
misschien niet naar de expositie in begin der volgende week?? *
naar mijn garderobe zien, Costuum passen hier? *
Hartelijk gegroet je broer Charles.
* op kaart doorlopende regel
Jeanne Vos was de zuster van Charles Vos
Jeanne Josephine Marie 9 maart 1894 – 20 januari 1960
Frans Vos was de broer van Charles Vos
Franciscis Ignatius 28 april 1879 – 1964
J.H. Vos was de vader van Charles Vos
Jacques Joseph Hubertus 27 februari 1852 - 28 april 1933
 
1. Twee vrouwen met kind
Centraal staat "en profil" ten voeten uit een vrouw, gekleed in een lange witte rok met een rode omslagdoek, die op beide armen een mand draagt. Zij kijkt, met uitgestoken nek, verveeld voor zich uit. Aan haar linkerzijde, achter haar, komt een vrouw ("en profil" weergegeven), dragend een blauwe broek en blauwe korte jas en rode sjaal, aangelopen. Ook zij heeft een uitgestoken nek en kijkt hautain voor zich uit. Aan de andere zijde staat een jongetje, gekleed in een wit/blauw gestreept shirt met een zwarte broek tot kniehoogte. Hij draagt een pet, een sjaal en loopt op klompen. Met zijn handen in zijn zakken maakt hij een ongeïnteresseerde indruk.

52507a 52507c

2. Trieste man
Aan de rechterkant, staande ten voeten uit (een kwart slag gedraaid), is een triest kijkende man uitgebeeld. Hij draagt een bruin kostuum met een lang colbert en gilet, wit hemd met een blauwe stropdas en donkere schoenen. Op zijn hoofd een licht bruine pet met streepmotief en klep. Hij heeft zijn handen in zijn zakken. Hij kijkt de toeschouwer aan. Op de achtergrond links een kringetje bestaande uit een drietal vrouwen die met elkaar converseren. Deze vrouwen zijn niet uitgewerkt in kleur.
 
3. Vier oudere vrouwen rondom kind
Een klein kind zit in een houten kinderstoeltje. Rondom het kind een viertal vrouwen,  De achterste vrouw is "en profil" weergegeven, met haar hoofd gedraaid richting het kind. Zij draagt een bruin/wit gestreepte rok en een bruine mantel. Voor het kind staat een tweetal vrouwen. De achterste staat gebogen richting het kind. Zij draagt een blauwe rok met een bruine omslagdoek. De vrouw ernaast staat rechtop en heeft een zalmkleurige rok aan met een licht bruine mantel. In haar hand heeft ze een handtas. De vrouw op de voorgrond is "en profil" zittend weergegeven. Zij draagt een lichte bruine rok met een donkere band aan de onderzijde. Zij heeft een rood shirt met stippels aan met daaroverheen een geruite omslagdoek. Zij heeft haar hoofd naar het kind gericht.

52507e 52507g

4. Man zittend op een bank
Een man zit ontspannen met zijn benen over elkaar heen op het hoekje van een houten bank. Hij heeft een wit overhemd aan met daarover heen een crèmekleurig gilet met rode stippen, een zwarte broek en een zwarte jas, op zijn hoofd heeft hij een gleufhoed. Hij heeft een snor en een baard. Hij rookt een pijp. Zijn linkerhand houdt hij aan de bovenzijde van zijn gilet, de andere hand rust op een op de grond staande wandelstok.
 
5. Man en vrouw
Met op de achtergrond de contouren van de huizen in een straat staan voor het café " 'n den grooten pint" een man en een vrouw. De vrouw staat "en profil" met een dikke buik en uitgezakte borsten, gekleed in een bruine rok met groene strepen met daaroverheen een witte schort en een groene bloes met stippen, tegenover een man die ze woest aankijkt. De man is "en face" weergegeven met X-benen met de voeten naar binnen gedraaid. Hij draagt een bruine broek met zwarte strepen, een vaal groen gestreept shirt en een bruine overjas. Met zijn handen in zijn zakken kijkt hij in benevelde staat naar de vrouw. Komt de vrouw haar dronken echtgenoot uit het café halen?

52507i 52507k

6. Vrouw met twee kinderen (en man?)
Centraal "en profil", ten voeten uit afgebeeld, een moeder, geflankeerd aan beide zijden door een kind. De vrouw draagt een lang blauw jurk met daarover heen een rode met franjes afgezette sjaal die dichtgeknoopt is. Aan haar voeten heeft zij klompen. Aan haar rechterzijde een kind uitgedost in een blauw geruite jurk met daarover een zwart vest met aan beide zijden voorzien van drie knopen onder elkaar, op het hoofd een soort zwarte helm met een klep en bovenop een vijftal sprieten. Met de rechterhand trekt het kind een houten paard op wieltjes voort. Aan de andere zijde van de vrouw een jonger kind met een witte jurk met roze verticale strepen, het draagt klompen. In de linkerhand heeft het een toeter waarop het speelt. Boven dit kind op de achtergrond in het klein een man (de vader?). Hij draagt een wit shirt met daarover heen een groene tuinbroek, zijn handen heeft hij in zijn zakken.
De gezichten van alle vier zijn heel vertekend weergegeven.
 
7. Knipogende man
Een man, gekleed in blauwe broek, wit met verticaal zwart strepen en grijze stropdas en een donkerblauwe overjas, staat "en face" ten voeten uit, afgebeeld. Zijn rechterhand heeft hij in zijn broekzak, in de andere hand heeft hij een sigaret. Hij heeft een vrolijke uitstraling en geeft een knipoog (met linkeroog).

52507m 52507o

8. Jongeman (afgestudeerd?)
Pontificaal ten voeten uit staande is een jongeman afgebeeld. Waarschijnlijk heeft hij net zijn studie afgerond. Zijn rechterhand steunt op een stapel boeken. Ook aan de andere zijde naast hem liggen nog een drietal boeken. Hij heeft een grijs kostuum met zwarte schuinen strepen aan. Om zijn nek draagt hij een tweetal linten voorzien van een decoratie. Op zijn rechterarm heeft hij bloemenkrans met linten. Zijn gezicht straalt trots uit.
 
8. Schetsboek *1
Particulier bezit
Tekeningen in diverse technieken
Niet gesigneerd, wel voorzien van in zwarte inkt getekend en  ingekleurd ex libris-merk:   "EX LIBRIS KAREL VOS", niet gedateerd [1909-1914]
Afmetingen: hoogte 27,3cm en breedte 21,5cm
 
Aan de binnenzijde van de kartonnen omslag (voorzijde) bevindt zich het stempel van een Antwerpse winkel. Het boek bevat diverse zwarte en rode krijttekeningen, potloodschetsen en een enkele geaquarelleerde tekening. Onderwerp zijn vooral studies van naakte figuren, landschappen, diverse portretstudies, enkele groepscomposities en een - bij Vos - zeldzaam onderwerp als een ex libris-ontwerp. Opvallend zijn een tekening van een oude, gezette man, die door de dood - een skelet - van achteren wordt omhelsd en een aquarel met een eigentijdse uitvoering van de aanbidding van het gouden kalf. Vos' liefde voor het boerse alledaagse en het detail blijkt uit een schijtende hond in de rechter benedenhoek van deze laatste aquarel. Het schetsboek is afkomstig uit de academietijd te Antwerpen.
 
9. Schetsboek *1
Particulier bezit
Tekeningen in diverse technieken
Niet gesigneerd, wel voorzien van los vel met daarop lithgrafisch Ex Libris-merk: "EX LIBRIS KAREL VOS" in zwarte inkt en ingekleurd, niet gedateerd [1909-1914]
Afmetingen: hoogte 17cm en breedte 25,3cm
 
Het schetsboek bevat tekeningen en schetsen in krijt en potlood. Daaronder diverse voorstellingen van satyrs: een tafereel waarbij drie satyrs een liggende Holle-Bolle-Gijs-figuur het bos intrekken en een menigte mensen, die wegrent voor een slapende satyr. Daarnaast diverse aan de klassieken (?) ontleende scènes als "Het oordeel van Paris". Opvallend ook twee schetsen van een liggende poes en een frontaanzicht van een vossenkop, gelijkend op zijn ex libris. Het boek stamt uit zijn studieperiode te Antwerpen.
 
10. Schetsblad met faunen *1
Particulier bezit
Inkt op papier
Niet gesigneerd, niet gedateerd [1910-1914]
Afmetingen: hoogte 21,8cm en breedte 27,8cm
 
Aan de achterzijde bevindt zich een schets van een faun met bosnimf (?).
 
11. Schetsblad met feestende faunen *1
Particulier bezit
Inkt op papier
Niet gesigneerd, niet gedateerd [1910-1914]
Afmetingen: hoogte 21.8cm en breedte 28,7cm
 
De voorstelling toont een stoet feestende faunen, waaronder een faun op een bok. Aan de achterzijde bevindt zich een schets van een man en een vrouw.
 
12. Schetsblad met faunen *1
Particulier bezit
Inkt op papier
Gesigneerd "CHV" (ineen) aan de achterzijde, niet gedateerd [1910-1914]
Afmetingen: hoogte 22,5cm en breedte 18cm
 
De voorstelling toont een zittende faun en het onderlijf van een tweede. Aan de achterzijde: portretstudie van een man met pijp.
 
13. Schetsblad met faun en apen *1
Particulier bezit
Inkt op papier
Niet gesigneerd, niet gedateerd [1910-1914]
Afmetingen: hoogte 29,1cm en breedte 20,1cm
 
De voorstelling toont één grote faun met een aantal apen. Aan de achterzijde zijn diverse kleinere voorstellingen en figuren, waaronder een nimf, getekend.
 
14. Ex libris Jeanne Vos
Particulier bezit
Pen, aquarel
Niet gesigneerd, niet gedateerd [1910-1914?]
Afmetingen: hoogte 15,8cm en breedte 12,4cm
 
Op de voorgrond een rondborstige huisvrouw die net een taart gebakken heeft, die op de tafel staat. Op de achtergrond kijken een viertal agenten door het raam. Onderaan de tekst EX LIBRIS JEANNE ◘ Vos
 
 
15. Taartring met familiekarikaturen *1 *2
Particulier bezit
Tekening, pen en aquarel
Niet gesigneerd, gedateerd "1926"
Doorsnede: 36,3cm
 
De taartring met vele dansende figuren laat Vos' speciale aandacht zien voor het feestelijk carnavaleske, herkenbaar zijn Charles Vos zelf, zijn vrouw, hun drie kinderen en overige familieleden.
 

owt19a

afbeelding: Paulussen

16. De minderbroeders 700 jaren in Maastricht *1
Particulier bezit
Gedenkboek met karmijnrode omslag in dito cassette; z.j. [1934]
Afmetingen: hoogte 31cm en breedte 31,8cm
 
Het gedenkboek werd in 1934 aangeboden aan de Franciscanen te Maastricht ter gelegenheid van het 700-jarig bestaan (op 8 juli 1934) van de Franciscaanse aanwezigheid te Maastricht. Het boek bevat een aantal tekeningen in diverse technieken van onder andere H. Jelinger, H. Kooien,  H. Levigne,  H. Schoonbrood  en C. Vos (driemaal). Diens gesigneerde, ingekleurde en karikaturale tekeningen hebben een  sterk carnavaleske inslag.
 
17. Schetsblad met Bacchus *1
Particulier bezit
Krijt, zwart, groen, wit en blauw op gekleurd papier
Niet gesigneerd, niet gedateerd
Afmetingen: hoogte 23,7cm en breedte 15,2cm
 
De tekening toont een aantal jongelingen die een Bacchusfiguur dragen. Het tafereel is op een sokkel geplaatst. Op de achterzijde staat een pentekening van een koning(?).

18. Tekening
Particulier bezit
Gesigneerd CHV, niet gedateerd
Afmetingen: 22cm x 18cm
 
De eigenaar van de tekening heeft deze in 1979 gekregen van een pastoor uit Maastricht, die de tekening had gekregen van mevr. Vos.
 
52518owp202a
afbeelding: eigenaar
19. Zelfportret
Zelfportret, voor 
Niet gesigneerd, niet gedateerd [voor 1933]
 
Charles Vos heeft zichzelf afgebeeld met zijn rechter gezichtsgedeelte. Zijn ogen zijn gericht op de toeschouwer, hij heeft zijn rechter mondhoek een pijp. Hij draagt een overhemd met stropdas met en een pullover met V-hals.

52519 

Afbeelding: Nedermaas september 1933

20. Omslag boek Mestreechter spraok, doe zeute taol! Van Endepols
Tekening op voor- en achterzijde boek
Gesigneerd Ch V (rechtsonder), niet gedateerd [1933] 
Afmetingen: voorzijde hoogte 23,5cm en breedte 14,5cm; achterzijde diameter 6cm
 
Omslag boek Mestreechter spraok, doe zeute taol! Van Endepols.
De eerste druk verscheen in 1933 bij uitgeverij Gebr. Van Aelst  C.V. uit Maastricht voor de prijs van fl. 2,25 (ongeveer € 1). Later verschenen nog twee drukken. De derde druk kwam uit in samenwerking met V & D en Henric van Veldeke.
In het Limburgsch Dagblad stond onderstaande tekst:
"Mestreechter spraok, doe zeute taol. Het zal in de kringen van Veldeke met zeer groote instemming worden begroet, dat Dr. Endepols een bloemlezing heeft uitgegeven in Maastrichtsch dialect. Dr. Endepols, die geen enkele vergadering van onze dialect-vereeniging overslaat; heeft daartoe de kennis en de autoriteit. Wanneer 't gaat over taai-wetenschappelijke vragen, dan zijn 't Jaspar en Endepols, die hunne adviezen geven. Endepols is ook de man, die 't vastleggen van dialect op gramofoonplaten het eerst heeft gepropageerd. Hij schrijft in zijn "woord vooraf" dat het idee tot deze uitgave is uitgegaan van den heer Ernest van Aelst, die geen geldelijk offer heeft geschuwd om het boek aantrekkelijk te maken en wel uit liefde tot het eigene van zijn vaderstad. En niet gedreven dooide "auri saera fanus". We kennen Ernest van Aelst en weten, dat hij voor dialect, folklore en oudheidkunde en alles wat Limburg eigen is, in de eerste rijen staat. 't Boek heeft een omslag van Charles Vos. We zien er het bonte leven van Maastricht. We zien er torens van kerken, de Maasbrug, 't stadhuis, de stadswallen, schoorsteenen van fabrieken en een processie met de relieken van de" heiligen van de stad. De schrijvers worden ons in 't boek telkens met een portret voorgesteld."
 
Voorzijde: Van linksboven naar rechtsboven: stadhuis, Sphinx, St. Janskerk, St. Servaaskerk, Helpoort.
Rechts onder Helpoort naar beneden: Momus, Dinghuis. OLV-kerk
Links onder stadhuis naar beneden: standbeeld Minckeleers, Pater Vinktorentje, OLV-wal
Centraal in de afbeelding: de oude Maasbrug (St. Servaasburg) met Hemelvaartsprocessie.
Achterzijde: in een cirkel een als Pierrot verklede carnavalsvierder. Onderaan rondom de tekst “Trajectum Betasiorum”.
In het boek zijn nog een aantal kleinere tekeningen aanwezig. Of deze van de hand van Charles Vos zijn, is onbekend.
 

52520a0.jpg52520b0.jpg 

52520a 52520d0.jpg

21. Man met een grote snor
Particulier bezit 
Potloodtekening
Gesigneerd Ch Vos, gedateerd 1924
 
Vos heeft het hoofd van een man getekend. Het is een kwart slag naar links gedraaid alsof zijn blik op iets aldaar is gericht. Hij heeft een grote krulsnor waarbij ook haartjes naar benden hangen. Hij maakt een zeer verzorgde indruk.

 

22. Karikatuur tekening van een groep mannen
Particulier bezit 
Tekening in kleur
Gesigneerd "CHV" rechts beneden, niet gedateerd
 
Een zestal volkse mannen met hun handen in hun zakken staan op een keienweg. Op een jongere man na, in het midden achter, kijken ze zeer nors. Tussen de oudere mannen is geen enkele interactie. De jongeman glimlacht een kijkt naar de man aan zijn linkerzijde. Links onder staat een kleine hond.
 

23. Moederweelde
Particulier bezit (collectie Peters Smeets)
Tekening in kleur
Gesigneerd CV, niet gedateerd
 
Een humoristische tekening van een moeder met haar kinderschare.
Centraal zit een corpulente moeder met op beide armen een kind. Zij vlijt haar gezicht tegen haar kind dat op zij vasthoudt op haar rechterarm, maar haar blik is gericht op de toeschouwer. Voor haar ligt, tegen haar aan, een meisje te slapen terwijl aan beide zijden van haar "en profil" een musicerend kind is weergegeven. De een zit op een po en speelt fluit, de anders slaat met de bekkens. Naast en achter de moeder is een schare kinderen, met allemaal een speciale gezichtsuitdrukking en blik gericht op de toeschouwer, afgebeeld.
 
52523 52523a.jpg
 
24. Ex-libris Frits Lousberg
Particulier bezit (collectie Peters Smeets)
Pen, aquarel
Niet gesigneerd, niet gedateerd
 
Een ex-libris is een eigendomsmerkje dat in een boek wordt geplakt. Vaak toont het de woorden "ex-libris" (uit de boekencollectie van ...). De afbeelding is vaak verbonden met de eigenaar.
Vos heeft een ex-libris gemaakt voor Frits Lousberg. Onderaan de tekening de tekst "ex.libris". Op de afbeelding: een gedeelte van  het hoofd van Lousberg, te weten zijn kalende schedel en zijn ogen. Op het hoofd krioelt het van de luizen. Daarboven een in elkaar gedoken duivel die schatert van het lachen.
Vos heeft een woordspeling gemaakt met de naam Lousberg. In het Frans, de taal van de plaats waar Lousberg vanaf 1938 woonde, wordt zijn naam uitgesproken als Loesberg. In het Maastrichts wordt een luis, een loes genaamd. Een grappige verwijzing naar de afgebeelde persoon.
Voor meer informatie van de persoon Frits Lousberg zie:
http://www.charlesvos.nl/particulier-bezit/beelden-van-personen  nr 11
 
52524 522524a.jpg
 
25. Later
Particulier bezit 
Pen, aquarel
Gesigneerd C.Vos, gedateerd januari 1925
 
Het boek van Frans Erens [1] “brengt verder een Kruisiging, een Kasteel te Canne, dat van fantastische schoonheid is, en dan eenige ex-librissen. Het ex-libris is een aparte kunstuiting. Er moet iets inliggen, dat den bezitter van het boek, waarin het geplakt zal worden, persoonlijk aanduidt, met de een of andere karaktertrek, of met een toespeling op zijn naam of zijn arbeid. Het boek geeft er vier, alle even goed getroffen, maar waaronder de pauw in het ex-libris van Stols en de vos in dat van Charles Vos, den beeldhouwer, wel het duidelijkst spreken.” [2]
Centraal in de afbeelding "en profile" een vos die zijn kop gedraaid heeft naar de toeschouwer. Boven de vos heeft de kunstenaar zijn naam gezet "C. Vos" en onderaan rechts "Later".
Met pen is onder de tekening de tekst: "Later", un seul mot, tout le sens de la vie!
Utrecht, janvier 1925 C. Vos.
 
52525

 

[1] Erens, Frans; Anna Catharina Emmerich, Uitg. my. “Veldeke” (NV Schmitz en Kemp), gedrukt door Nypels in een oplage van 200 genummerde exemplaren, Maastricht 1928
[2] Sassen D., Limburgse portretten, Henri Jonas in De Nedermaas, jrg. 6, nr. 1, augustus 1928, blz. 3 en 5
 
26. Portret Johan Lint
Particulier bezit 
Zwart conté potlood op crème kleurig tekenpapier
Niet gesigneerd, niet gedateerd [omstreeks 1938-1939]
 
Johan Lint (1889-1956) was gediplomeerd modelleur. In die hoedanigheid deed hij werkervaring op bij de aardewerkfabriek De Kat in Bergen op Zoom. Op 1 januari 1917 trad hij in dienst bij de Sphinx belast met de vormgeving. Naast het ontwerpen van nieuwe ontwerpen (o.a. servies Clary en Jacoba) gaf hij ook leiding aan de gipsafdeling. Na de komst van Rozendaal als ontwerper kreeg Lint de functie van chef-modeleur. Door de crisis kwam op 31 januari 1935 een einde aan zijn dienstverband bij de Sphinx, hij werd ontslagen.
Johan Lint is "en face", met een kwart slag gedraaid naar links, weergegeven. Vos heeft zijn gezicht gedetailleerd uitgewerkt.
 

52526

 

27. Il Poverello
Particulier bezit
Gesigneerd R.O., gedateerd 1927
Afmetingen: hoogte 25cm en breedte 11cm
 
Franciscus, in ordekledij, is ten voeten uit staande "en profil" afgebeeld aan de linkerzijde. Zijn blik, zijn ogen gesloten, is gericht op de hemel waar aan de rechterbovenzijde Jezus, hangende aan het kruis voorzien van stigmata, is weergegeven. Een persoon (de behoeftige) heeft zich tegen de Heilige aangevleid. Franciscus heeft zijn linkerhand op diens hoofd gelegd, de andere hand rust op de linkerschouder. Aan de onderzijde en beide zijkanten groeien zonnebloemen. Il Poverello (armoedzaaier) is de bijnaam van Franciscus.

 

52527b

 

In het Bonnefantenmuseum is ook een exemplaar aanwezig.
Litho, papier
Niet gesigneerd, niet gedateerd
Afmetingen: hoogte 31cm en breedte 16,8cm
Legaat 1969
Objectnr. 1001570
 
 
* 1Paulussen  Charles Vos 1888-1954, tentoonstelling 13-11-1994 tot en met 29-01-1995, Gemeentemuseum voor Religieuze Kunst Jacob van Horne, Weert 1994
* 2 Paulussen, Charles Vos, beeldhouwer te Maastricht, Maastricht 2002 (CD-rom)

 

 

 

Read 7691 times Last modified on dinsdag, 16 januari 2024 08:21

Latest from Johan Piets