www.charlesvos.nl

maandag, 29 maart 2010 00:00

beelden van personen

Beelden van personen

1. Portretbuste Marie Virgine Stille

Particulier bezit.
Gips, bronskleurig, gesigneerd (op achterzijde) Charles Vos 1918
De familie Dejong-Telmans dreef onder deze naam een encadreursbedrijf waar ook verf en overige schilderbenodigdheden werden verkocht. Het bedrijf was gelegen in de Muntstraat te Maastricht, recht tegenover de uitgang van de Mariastraat.
Daar werden werken ingelijst van vele Maastrichtse kunstenaars. Kunstenaars betaalde vaker hun rekening met een van hun werken.
Afmetingen: 50cm breed, 48cm hoog en 30 cm diep.
Maria Vergine Stille (14 maart 1849 - 8 april 1899) is de moeder van Charles Vos.
Zij is "en face"met haar gezicht naar links gedraaid.

52201aowp14a

Afbeelding: Paulussen

52201owp14b

Afbeelding: eigenaar

2. Portretbuste Willem den Breejen *1
Particulier bezit.
Gips, bruin gepatineerd; niet gesigneerd, niet gedateerd [circa 1915]
Hoogte 43 cm., breedte 44 cm., diepte 32 cm.
Willem den Breejen (circa 1850 - circa 1933) is met het ietwat naar links gewende hoofd  'en face' afgebeeld. Hij draagt een hemd met overslag, dat ter rechterzijde hoog sluit met enkele knopen. Volgens mondelinge overlevering zou de heer den Breejen, schoonvader van Charles Vos, op circa vijf en zestigjarige leeftijd zijn geportretteerd.

3. Portretbuste Henriëtte den Breejen 

Particulier bezit.
Vrouw van Charles Vos (1898 - 1978), circa 1934, gips, groen gepatineerd.  *1*2
Op een onderstuk is het hoofd "en face" geplaatst. Haar blik is naar rechts gericht. Haar haren zijn opgebonden.

52203owp13

Afbeelding: Paulussen

 

 

4. Portretbuste Jacques Vos *1 *2

Particulier bezit. 
Brons, 1921 *1
De negen maanden oude Jacques (Maastricht 16 juli 1920 - 2 juli 1992), zoon van Charles Vos, is met het licht naar links gewende hoofdje 'en face' afgebeeld. Jacques houdt in zijn beide knuistjes een poppetje voor de borst. *1
Daarnaast is er een beeldje in gips.
Gips, bruin gepatineerd; gesigneerd 'CH VOS' en gedateerd '1921' aan de achterzijde
Hoogte 28 cm., breedte 24, diepte 18 cm.
Het beeldje is een model voor het bronzen beeld geweest.

52204aowp48a

Afbeelding: Paulussen

52204bowp48b

 

5. Kinderkopje Fien Vos *1 *2

Particulier bezit.
Chamotte, rood-bruin gepatineerd; gesigneerd 'CH VOS' en gedateerd '1924' aan de achterzijde. *1
Hoogte 23 cm., breedte 22 cm., diepte 22 cm. *1
De tweejarige Fientje Vos (Maastricht *18 augustus 1922 - †24 december 1998) is met het iets naar beneden gerichte hoofdje 'en face' afgebeeld. Fien Vos is de oudste dochter van de beeldhouwer. Opvallend is de verlegen, melancholieke blik van Fien. *1
Het beeld is zeer realistisch en gedetailleerd uitgevoerd.

52205aowp16a

Afbeelding: Paulussen

52205bowp16b

6. Portretkop Jeanne Vos 

Particulier bezit.
De portretkop is van circa 1942;  kunststeen, bruin gepatineerd. *1 *2
Hoogte 38 cm., breedte 29 cm., diepte 30 cm.
De circa achttienjarige Jeanne (de tweede dochter van Charles Vos, Maastricht 13 oktober 1924- 26 januari 1979) is met het ietwat naar links gewende hoofd, 'en face' afgebeeld. De portretkop staat op een lage sokkel. *1

52206aowp17a

Afbeelding:  Paulussen

52206b0wp17a

7. Dodenmasker Charles Vos

Particulier bezit.
Hoogstwaarschijnlijk is het dodenmasker gemaakt door Jan Balendong op verzoek van de familie Vos na het overlijden van Charles Vos op 10 februari 1954.
Donker gepatineerd gips. Afm. hoogte 21cm, breedte 18cm en diepte 16cm.

52207owp161

8.Familie Hubert Leon Vos
Hubert  Leon  (5 september 1885 – 5 januari 1957), broer van  Charles, trouwde met Trinette (Catharina Amalia Hubertina) (1 oktober 1885 – 22 mei 1927) op 1 september 1917.  Hun kind, geboren op 21 april, overleed bij de bevalling. De moeder overleed een maand later, waarschijnlijk als gevolg van complicaties bij de bevalling.
Hubert Leon hertrouwde op 7 september 1929 met Maria  Notermans (28 augustus 1904 – 29 mei 1977).
Uit dit huwelijk werd een drietal kinderen geboren.
Cecile (5 september 1930 – 1 maart 2016)
Guy (23 mei 1932)
Paul (19 maart 1934 – 6 december 1936)
1. Moeder en kind 
Particulier bezit 
Bronzen sculptuur
Gedateerd 1927, gesigneerd Ch. Vos (rechtsonder)
Afmetingen: hoogte 50cm, breedte 50cm en diepte 10cm
In het graf van Hubert Vos  zijn naast zijn beide echtgenoten (Trinette Vermin en Maria Notermans) ook een tweetal kinderen begraven. Een kind, uit eerste huwelijk,  dat in 1927 overleed bij de geboorte en Paul (19 maart 1934 – 6 december 1936), uit het tweede huwelijk.
Voor het in 1927 overleden kind maakte Charles Vos een bronzen sculptuur voor het graf.
In particulier bezit bevindt nog een exemplaar van deze sculptuur.
De afbeelding geeft waarschijnlijk de gebeurtenis in 1927 weer. Het overleden kind is opgenomen in de hemel als engel (centraal in de afbeelding). De moeder (Trinette Vermin), rechts onder,  overleed een maand na de geboorte waarschijnlijk door complicaties bij de geboorte. Zij kijkt liefdevol op naar haar kind. Bovenaan nog een drietal engelen die op het tafereel kijken.
Op de grafsteen nog de tekst: ‘onze kleine Engel - *21 april 1927 † -met haar – lieve moeder – in den hemel verenigd
52208.1a
collectie Peters Smeets
52208.1b
2.Heilig Hart
Particulier bezit
Verguld bronzen sculptuur
Gedateerd 7 sept. 1929, gesigneerd Ch. Vos
Afmetingen: hoogte 45cm
Tekst:
7 sept. 1929
Aangeboden
aan
Maria
en
Hubert
voor
Papa
En
Moeder
Frans
Jeanne
Joseph
Charles
Jetje
Zijn broers (Frans, Joseph en Charles) en zijn zus (Jeanne) gaven het echtpaar de verguld bronzen sculptuur cadeau. Jetje, ook vermeld op de achterzijde, zou wellicht Henriëtte, de vrouw van Charles, kunnen zijn.
Op een rijk versierde kolom staat het Heilig Hart, met een nimbus,  frontaal staande afgebeeld. Zijn hand houdt hij onder het Heilig Hart (van stralen voorzien)  . De andere hand houdt op geopend langs zijn lichaam. Aan zijn linkerzijde is, staande op de console, is bisschop Hubertus, voorzien van zijn bisschopsattributen,  staande afgebeeld. Hij maakt een zegenend gebaar met zijn blik naar boven gericht op het Heilig Hart. Aan de andere zijde is Maria, op een verhoging, staande afgebeeld. Haar blik is naar de zijkant naar beneden gericht.
De heiligen die het Heilig Hart vergezellen, zijn een verwijzing naar de bruid (Maria) en de bruidegom (Hubert).
52208.2a 52208.2b
52208.2c
3. Portretkopje Cecile
Particulier bezit.
Brons, 1931
Cecile is de dochter van Hubert Vos, een broer van Charles Vos, uit zijn tweede huwelijk.
Cecile is “en face” afgebeeld. Haar gezichtsuitdrukking met haar grote ogen stralen haar ernst uit. Zij draagt haar haar golvend plat tegen het hoofd, op het voorhoofd heeft ze een kuif.
Ze draagt een blouse met korte mouwtjes en om haar hals een ketting.
52208.3
4. Dubbelportret Cecile en Guy
Particulier bezit. 
Gebakken klei en geglazuurd geplaatst op een houten basement
Gedateerd 1939/1940, gesigneerd Ch. Vos (aan de rechterzijkant)
Afmetingen: hoogte 30cm, breedte 29cm en diepte 5,5cm
Cecile en Guy zijn de kinderen Hubert Vos, een broer van Charles Vos.
Ze staan beiden tegen elkaar aan afgebeeld met hun gezicht naar rechts afgewend. Cecile heeft haar haren naar achteren gekamd en haar paardenstaart is met een lint vastgebonden. Ze draagt een blauwe blouse met witte kraag. Guy draagt een bruine blouse met witte kraag. Beiden hebben een serieuze uitstraling.
52208.4a
collectie Peters Smeets
52208.4b
5.Paulke
Particulier bezit 
Stenen sculptuur
Niet gedateerd en niet gesigneerd
Afmetingen: hoogte 5cm, breedte 32cn en diepte 11cm
Een portretbuste van Paul, op ongeveer tweejarige leeftijd. Hij is “en face” afgebeeld, met een naar rechts geknikte hoofdje. Hij heeft een zeer guitige uitstraling.
Aan zijn rechterzijde bevindt zich een lelie en achter zijn hoofd aan de linkerzijde staat een rechtopstaande beer.
Tekst op voorzijde console Paulke
52208.5a
52208.5b
Collectie Peters Smeets
6.Lezend kind
Particulier bezit
Zandstenen sculptuur op een zandstenen zuil
Gedateerd en gesigneerd Ch. Vos. Op de zuil gesigneerde Vos nog met een Vosje
Afmetingen: hoogte 81cm
In de cirkel op de zuil staat in het midden het getal “25”. Links en rechts resp. de datum “7 september 1929” en “7 september 1954”. Boven in de cirkel is een vosje afgebeeld. Beneden een tweetal trouwringen in elkaar verweven.
Op de zuil staat een jong meisje dat frontaal is afgebeeld. Zij draagt een shirt met kraag en aan de voorzijde knoopjes, een pofbroek en over haar rechterarm hangt een mantel. Aan een riem over haar schouder hangt aan haar linkerzijde een schooltas. Ze heeft een pagekapsel.
Haar serieuze blik is gericht op een opengeslagen boek dat zij voor zich met beide handen vasthoudt .
Achter haar aan haar linkerzijde staat een rechtopstaande plaquette met een afbeelding van Christus met in zijn handen een kelk met een hostie.
Dit werk is aan het echtpaar Vos – Notermans (broer en schoonzus van Charles Vos) bij gelegenheid van hun vijfentwintigjarig huwelijksfeest cadeau aangeboden .
52208.6 
7. Hemelse muziek
Particulier bezit 
Zandstenen sculptuur
Gedateerd 1937, gesigneerd Ch. Vos
Afmetingen: hoogte 38cm, breedte 27cm en diepte 15,5cm
Centraal in de afbeelding een orgelspelende heilige Cecilia die een ruim plooiend gewaad draagt. Het geheel is omzoomd met zes engelen. Aan de rechterzijde (voor de toeschouwer) is een Romeinse soldaat met helm afgebeeld. Hij heeft in zijn rechterhand een zwaard waarmee Cecilia later onthoofd zou worden. In zijn linkerhand heeft hij een boek met daarop een valk (een teken van de adellijke afkomst van Cecilia).
Cecilia was afkomstig uit een Romeins adellijk geslacht. Haar vader zocht voor haar een man uit een ander adellijke geslacht, Valerianus. Celilia had zich echter al als bruid aan God gegeven. Toen ze trouwde met Valerianus, smeekte ze hem haar maagdelijkheid te mogen behouden.
Valerianus liet zich ook dopen, en zag hoe een engel bloemen aan Cecilia gaf.
In het Romeinse Rijk werden de Christenen vervolgd. Het echtpaar werd gearresteerd. De beulen probeerden haar met kokend water te doden en toen dat niet lukte werd ze onthoofd. Dit vond rond 230 n.chr. plaats.
Dit werk is waarschijnlijk een cadeau voor Cecile Vos ( 5 september 1930 - 1 maart 2016).
 
52208.7a
52208.7b
Collectie Peters Smeets
52208.7c
 

 

8. Portretbuste Guy
Particulier bezit
Guy, geboren op 23 mei 1932, is "en face" afgebeeld op de leeftijd van ongeveer vier jaar. Hij kijkt zeer bedeesd en serieus met zijn blik naar beneden gericht.
 52208.8

 

9. Buste van een onbekende man (de heer Janssen?)
Particulier bezit
Brons, gesigneerd Ch. Vos, gedateerd 1928
Afmetingen: breedte 50cm, hoogte 46cm en diepte 27cm
Tekst op achterzijde: St. Gilles Bruxeelles Bronzes
                                   Pietermans St. Gillis Bruxelles         
Dit bedrijf, Fonderie Nationale des Bronzes J. Pietermans uit de Brusselse deelgemeente St. Gilles, was een bronsgieterij. Het bestond van 1870 tot 1967 onder  steeds wisselende namen.
 
Dit beeld is waarschijnlijk een afbeelding van de heer Janssen.  Een zoon van hem bood het beeld in de jaren vijftig van de vorige eeuw voor oud brons aan bij een gieterij. De eigenaar van dit bedrijf, die zijn opleiding had genoten aan de Kunstnijverheidsschool in Maastricht, schatte het beeld op waarde en smolt het niet om, maar bewaarde het. ¹
 
De heer Janssen zou een vennoot kunnen geweest zijn van de firma Stevens, Janssen & Co te Maastricht. Deze firma had contacten met het bedrijf van Petrus Regout: “de aandelen werden beheerd door de firma Stevens, Janssen & Co”. ²
Wellicht dat de Stevens een familielid geweest is van de wapenfabrikant Stevens, die ook contacten heet gehad met het bedrijf van Petrus Regout, die kortstondig een eigen wapenfabriek heet gerund.
Charles Vos is als ontwerper in de jaren 1928-1929 in dienst geweest bij de Sphinxfabrieken.
Het bronzen beeld is gedateerd “1928”.
Deze combinatie van feiten maakt het waarschijnlijk dat het beeld de heer Janssen voorstelt.
 
De afgebeelde persoon draagt een colbertjas met daaronder een hemd met stropdas. Hij heeft een smal gezicht met een kalend hoofd en heeft een grote gemodelleerde snor en een lange baard. Zijn blik is op de toeschouwer gericht.
 52209a
52209c
52209d 52209e
foto's: eigenaar van het beeld
1 Emails van Stoffel van Noorden, 30 april en 4 mei 2016; de eigenaar was de heer Van Noorden
2 Mes Wim,  De aardewerkfabriek van Frederik Regout, 1891-1896, blz 5

 

10. Portretbuste P.M.A.J. Regout 

Particulier bezit.
Portretbuste in brons uitgevoerd, gedateerd 1939 en gesigneerd "Ch. Vos" (achterzijde). Afm. 50 X 40 cm.
Het is een buste van P.M.A.J. Regout (*13 september 1916 - † 10 december 1990).
Regout is "en face"afgebeeld met het hoofd enigszins naar rechts afgewend. Hij heeft zijn haren naar achteren gekamd en draagt een overhemd met stropdas en daarover heen een colbert.

52210owp007

Afbeelding: eigenaar

11. De familie Lousberg  [1]

 

Frits (Frederikus Leonardus Josephus) Lousberg werd geboren op 21 januari 1889 in Maastricht.  Hij trouwde met de Wallonië afkomstige Madelene Diricq (geboren op 9 juni 1896). Het echtpaar vestigde zich in de Wilhelminasingel te Maastricht en verhuisde later naar de Alexander Battalaan 73in de dezelfde stad.
Op 19 november 1925 werd zoon Louis geboren, twee jaar later Philippe (1 oktober 1927) en het gezin werd gecomplementeerd met de geboorte van dochter Marie Madeleine op 4 juli 1931. De beide zonen volgden Lager Onderwijs bij de broederschool aan de Lage Barakken in Maastricht. Vader Frits was werkzaam bij de vloertegelfabriek Rema.
Alfred Regout richtte in 1888 een vloertegelfabriek op aan de Franciscus Romanusweg in Maastricht. Bij de omzetting in een N.V. kreeg het bedrijf de naam N.V. Rema- vh Alfred Regout Tegelfabriek, in de volksmond " 't steinsjesfebrik" genoemd. Tijdens de Tweede Wereldoorlog is het bedrijf door een bombardement zwaar beschadigd. Boosten ontwierp in 1950 een nieuw gebouw. Het bedrijf werd in 1965 overgenomen door de Mosa. 
Lousberg werkte zich op tot fabriekchef (elders technisch directeur genoemd).
Het gezin Lousberg verhuisde in 1938 naar Luik (Rue de Selys 18). Vader Lousberg wilde beide zonen een universitaire opleiding laten volgen. De kosten voor deze opleiding waren in België aanzienlijk lager, vandaar de verhuizing. Vader bleef bij de Rema werken en reisde elke dag met de trein op en neer naar Maastricht. Zoon Louis volgde een juridische opleiding en werd rechter in Luik, zoon Philippe studeerde economie en richtte een eigen handelsonderneming op.
Frits Lousberg ontving diverse onderscheidingen: Ridder in de Kroonorde van België (1929) , de Nederlandse erkentelijksheidsmedaille in zilver (1946) voor zijn activiteiten in het verzet tijdens de Tweede Wereldoorlog  en Ridder in de Orde van Oranje Nassau (1955).
Na zijn pensionering is hij in 1955 naar Schiedam gegaan om daar de Rema-fabriek gestalte te geven. Hij overleed op 28 oktober 1967, zijn vrouw op 27 augustus 1998.
Ondanks dat Lousberg geen kunstenaar was, heeft hij toch een prominente plaats in de Maastrichtse kunstwereld ingenomen. Hij was lid van de Bende van de Suisse (een groep kunstenaars die regelmatig bijeen kwamen in het gelijknamige hotel aan het Vrijthof). Hij onderhield ook intensieve contacten met meerdere kunstenaars, waaronder Henri Jonas, Charles Vos, Charles Nypels en Herman Gouwe.
Henri Jonas maakte in 1925 een ex-libris voor Lousberg. 
Met Gouwe, die niet lang in Limburg heeft gewoond en veel gezworven heeft over de wereld om zich uiteindelijk te vestigen in Tahiti, vond een briefwisseling plaats. Er zijn 32 brieven bewaard gebleven van Gouwe aan Lousberg.
Charles Vos maakte diverse tekeningen voor Lousberg. Ook vervaardigde hij een portretbuste voor hem, een portretbuste van beide zonen samen en een portretbuste van Marie Madeleine.
Bij de omstreden uitgave van de Percessie van Scherpenheuvel door uitgever Charles Nijpels heeft Lousberg mede gezorgd de uitgave te kunnen financieren. 
 
1. Portretbuste Frits Lousberg
Particulier bezit 
Gebakken klei, gepatineerd, gesigneerd Charles Vos, gedateerd 1931

52211a

collectie Lousberg

2. De gebroeders Lousberg
Particulier bezit 
Het Museum aan het Vrijthof bezit ook een exemplaar van dit werk.
Geglazuurd wit aardewerken , niet gesigneerd, niet gedateerd (omstreeks 1937-1938)
Dit zijn de twee zonen van Frits Lousberg en Madeleine Diricq Louis (rechts) en Philippe (links).
De kinderen zijn naast elkaar afgebeeld. Louis is "en face" afgebeeld met zijn blik naar beneden gericht. Hij draagt een bijzondere pet. Naast hem "en profile" Philippe, getooid met pet, die zijn blik naar boven richt op zijn broer. Louis heeft zijn rechterhand op de rechterschouder van Philippe gelegd. Zij houden elkaar met een hand vast. Louis heeft kleurpotloden in zijn hand.

52211b

collectie Lousberg

3. Marie Madeleine Lousberg
Particulier bezit 
Geglazuurd wit aardewerken vormstuk. (34X33X18cm), niet gesigneerd, niet gedateerd (omstreeks 1937). Er zijn twee identieke  beelden gemaakt.
Marie Madeleine is de jongste dochter van het gezin Lousberg en is “en face” afgebeeld met haar blik ietwat naar rechts gericht. Zij draagt een kapje dat, ter hoogte van haar nek (aan de linkerzijde), is vastgeknoopt. Op haar voorhoofd komen nog krullen onder het kapje uit. Met haar beide handen houdt ze een pop vast.

52211owp11

collectie Peters Smeets

 

 

 


 [1] Dit artikel is gebaseerd op in de diverse bronnen. die niet vermeld staan op de site maar bij de auteur zijn op te vragen. In een gesprek met de heer Louis Lousberg op 13 september 2014 te Embourg zijn deze gegevens gecontroleerd. De heer Lousberg heeft vele aanvullingen en verduidelijkingen verstrekt. Mevr. I. Evers heeft geholpen bij het bronnenonderzoek.

 

12. Kopje Maddy Joordens 

Particulier bezit.
Kopje van de eenjarige Maddy Joordens, 1945 *2
Maddy is met leuke kuif  weergegeven.

52212owp12

Afbeelding: Paulussen

 

13. Romeins jongetje

Particulier bezit.
Brons, gesigneerd Ch. Vos, gedateerd  1919 (13X30X12cm)
Op een aan de voorkant versierd vierkante voetstuk is het portret van een Romeins jongetje geplaatst. Zijn blik naar links afgewend. Hij draagt golvend haar met lokken op het voorhoofd.
Vos vertrok samen met zijn vrouw op 1 juli 1919, als uitvloeisel van de "Prix de Rome", voor een half jaar naar Italië. Daar ontwierp hij het jongenskopje. Na terugkomst werd het in brons gegoten. 

52213owp260

collectie Peters Smeets

14. Wasserij De Lelie (allegorie)

Particulier bezit (Utrecht)
Allegorische sculptuur op de N.V. Wasserij De Lelie
Witte (Chamotte ?) klei afgewerkt met glazuur
Afm.: hoogte 30,5cm, breedte voetstuk 11,5cm, diepte voetstuk 10,5cm
Jaren dertig van de twintigste eeuw, niet gesigneerd.
De architecten A. Boosten en J. Ritzen hebben een bestaand complex van de N.V. Wasserij De Lelie tussen de Duitse Poort en de Heugemerweg in Maastricht in 1921 verbouwd en uitgebreid . Aan de Heugemerweg werd in fasen een woonhuis  voor de directeur gebouwd. De opdrachtgever was de toenmalige directeur van de wasserij, Jean (L.H.M.) Lousberg
(*1883 - †1975). Het gehele complex, incl. woning en kantoor, is vanaf 1980 afgebroken ten gunste van woningbouw.
Jean Lousberg was een niet onverdienstelijke amateurschilder, die lessen volgde bij Robert Graafland en Henri Jonas. Hij was lid van de Limburgse Kunstkring. Hij verkeerde, evenals zijn broer Frans en zijn neef Frits, vaak in de Maastrichtse kunstenaarskringen. Op zijn verzoek maakte zijn vriend Charles Vos een allegorische sculptuur op de N.V. Wasserij De Lelie.
Aan de voorzijde van de sculptuur is centraal een grote lelie met als knop een voor Vos zo typerend gezicht. In de uitdrukking zijn overeenkomsten te ontdekken met het gezicht van het Mooswief op de Markt in Maastricht. Aan de rechterzijde van lelie is een staande vrouw uitgebeeld die de was, die zij met beide handen vasthoudt, keurt. Aan de andere zijde van de lelie staat een wasvrouw ruggelings afgebeeld.
Ook de achterzijde van de sculptuur is uitgewerkt. De ruggelings afgebeelde wasvrouw staat gebogen over de tobbe de was te schrobben op een wasbord. Centraal ziet men de steel en bladeren van de lelie. De keurende vrouw is frontaal afgebeeld.

52214bowp15b 52214aowp15a

52214cowp15c 52214dowp15d

Afbeelding: A.A.J. Mekking

 

15. Vervallen

16. Portretkop  Chretien Bonfrere *1 *2

Particulier bezit.
Gebakken klei,  bruin gepatineerd;  gesigneerd  'Ch. Vos'  aan de achterzijde, niet
gedateerd [circa 1936]
Hoogte 55 cm.; breedte 20 cm.; diepte 25 cm.
Chrétien Bonfrère (Maastricht 28 augustus 1906 - 27 juni 1985) is 'en face' afgebeeld. Onder de hals, omsloten door de boord van het overhemd, is een schuin naar links geplaatste cello-spelende figuur in miniatuurvorm weergegeven: een verwijzing naar de geportretteerde, die namelijk van beroep cellist en muziekpedagoog was, onder andere te Weert.

52216owp50a

Afbeelding: Paulussen

 

17. Portretkop Guillaume Serpenti

Particulier bezit.
Gips, bruin gepatineerd; gesigneerd 'Ch. Vos' en gedateerd '1939' aan de achterzijde
Hoogte 42 cm., breedte 19 cm., diepte 24 cm. *1
In 1920 trad hij in dienst van de Maastrichtse aardewerkfabriek de Sphinx. Naast het werk in de fabriek hield hij zich bezig met tekenen en schilderen. Op de Middelbare Kunstnijverheidsschool van Maastricht genoot hij onderwijs van ervaren leermeesters als Jos Postmes, Paul Windhausen, Henri Jonas, Charles Vos en Edmond Bellefroid. Privé-lessen volgde hij bij Edmond Bellefroid en graveur Hub Levigne.
In 1937 kalligrafeerde hij het programma bij gelegenheid van het huwelijk van Prinses Juliana en Prins Bernhard.
In 1948 werd hij benoemd tot hoofd van de afdeling handschilders bij de Sphinx. De directie verleende hem de opdracht een schildersatelier op te zetten. Hij werd leermeester en droeg zorg voor de opleiding van decorateurs en ontwerpers waaronder Charles Eyck. Guill Serpenti was een van de ontwerpers van het beroemde Boerenbont nr. 15 en kon zijn signatuur verbinden aan tal van andere serviezen, onder andere bestemd voor het Nederlandse en Belgische Koninklijk Huis.
In 1960 ontving hij ter gelegenheid van zijn 40 jarige dienstjubileum bij de Sphinx de gouden eremedaille van de Orde van Oranje Nassau. In het zelfde jaar werd er een eretentoonstelling gehouden in het Bonnefantenmuseum te Maastricht.
In 1971 kreeg hij het stedelijk onderscheidingsboek "Hospiti" van de stad Maastricht.

Op de plek waar vroeger de Maastrichtse aardewerkfabriek Société Céramique stond, ligt nu de moderne nieuwbouw wijk Céramique. Guill Serpenti werd er geëerd met een straat, gelegen naast het Bonnefantenmuseum, de Serpentilunet.

18. Portretkop Theo Jordans

Particulier bezit.
Brons: gesigneerd 'Ch VOS' en gedateerd 'Aug. 1939' aan de achterzijde *1
Hoogte 45 cm., breedte 26 cm., diepte 32 cm. Console: hoogte voorzijde 12 cm., hoogte
achterzijde 6,5 cm., breedte 16 cm., diepte 16 cm. *1
Er bestaat van deze bronzen portretkop een tweede exemplaar, terwijl ook de voorstudie in gips bewaard bleef.
Theo Jordans (Venlo 26 april 1884 - 25 januari 1963) is met het hoofd driekwart naar rechts gewend afgebeeld. Deze portretkop werd vervaardigd ter gelegenheid van het zilveren huwelijksfeest Theo Jordans en Anna Franssen op 6 augustus 1939. *1
Musicus. Theo Jordans werd op 26 april 1884 geboren te Neukirchen in het Rijnland. In 1908 vestigde hij zich in Venlo, waar hij bij het college van de paters Domicanen een baan als muziekleraar kreeg. Hij was toen net in zes vakken afgestudeerd aan het conservatorium in Keulen: piano, viool, orgel, orkestdirectie, ensemble en compositie. In die tijd maakte hij deel uit van het Gürzenich-orkest, waarbij hij speelde onder leiding van onder anderen Richard Strauss en Gustav Mahler. Doordat hij op een dag Anna Franssen leerde kennen, die hem te verstaan gaf dat ze alleen met hem wilde trouwen als ze nooit uit Venlo weghoefde, bleef Jordans voor de stad behouden. Na zeven jaar als muziekleraar bij de paters, werd Theo Jordans in 1915 particulier docent. Tevens werd hij in dat jaar organist in de kerk van de paters Franciscanen aan de Maagdenberg. In 1918 maakte hij de overstap naar de Sint Nicolaaskerk (niet te verwarren met de huidige Nicolaaskerk in Genooi) om daar koordirigent en organist te worden. Met het koor van de Sint Nicolaaskerk vierde hij in de jaren twintig grote triomfen, onder meer door het opvoeren van de 'Missa in die Festo' van de Nederlandse componist Alphons Diepenbrock
Theo Jordans had een enorme stimulerende invloed op het Noordlimburgse muziekleven. Zo richtte hij in 1915 de Venlose Orkestvereniging OKNV (Onderlinge Kunstbeoefening Naar Vermogen) op, was hij in 1939 de stichter van de eerste Noordlimburgse muziekschool (later de Venlose muziekschool) en leidde hij tal van Noordlimburgse musici op. Jordans was verder dirigent van OKNV en leidde de Venlose Oratoriumvereniging, de Venlose Koninklijke Philharmonie en fanfare De Echo uit Hout-Blerick. Hij componeerde bovendien missen, liederen, cantaten en een groot koorwerk over Venlo. Theo Jordans overleed op 25 januari 1963.

19. Kinderkopje Paul  Schoonbrood *1 (m.u.v. overlijdensdatum)

Particulier bezit.
Gebakken klei en geglazuurd in beige en blauwe tinten; niet gesigneerd, niet gedateerd
[circa 1943]
Hoogte 28 cm., breedte 22 cm., diepte 22 cm.
De vier à vijfjarige Paul (Maastricht 14 april 1938 - Moorveld 24 februari 2014), zoon van de Maastrichtse kunstschilder Henri Schoonbrood is met het naar links geknikte hoofd 'en face' afgebeeld. Als kleuter droeg Paul weelderig krullend haar, zodat men hem vaak voor een meisje aanzag.
foto: eigenaar van portretkop

20. Portretkop Nico Van Selst *1

Particulier bezit.
Gebakken klei en geglazuurd in bruin-beige tinten; gesigneerd 'Ch VOS' en gedateerd
'1944' aan de achterzijde
Hoogte 28 cm., breedte 20 cm., diepte 20 cm.
De twaalfjarige Nico (Maastricht 10 april 1932) is 'en face' afgebeeld.

21. Kinderkopje Ninette Bollen *1

Particulier bezit.
Gebakken klei en geglazuurd in bruingrijze tinten; gesigneerd 'CH. VOS' aan de
rechterzijkant onderaan, niet gedateerd [1944]
Hoogte 36 cm., breedte 22 cm., diepte 22 cm.
De zesjarige Ninette, (24 september 1938) is 'en face' en met een geopende mond afgebeeld. Zij draagt pijpenkrullen tot op haar schouder en een grote strik links bovenop haar hoofd.

22. Kinderkopje Jean Bollen *1

Particulier bezit.
Gebakken klei en geglazuurd in licht grijsblauwe tinten; gesigneerd 'Ch Vos' en
gedateerd '1948' aan de onderkant.
Hoogte 26 cm., breedte 16 cm., diepte 19 cm.
De driejarige Jean (9 mei 1945) is 'en face' afgebeeld.

23. Portretbuste Pie de Bökkem

Particulier bezit.
Gips, onbekend monogram (?) aan onderzijde, niet gesigneerd, niet gedateerd.
Hoogte 34 cm., breedte 17 cm., diepte 28 cm. *1
Pie 'de Bökkem' is met het ietwat naar links gewende en voorovergebogen hoofd -mede veroorzaakt door zijn hoog opgetrokken rug - 'en face' afgebeeld. Hij draagt een pet en een jasje. Pie's verweerde gezicht en zijn hoge rug laten een oudere, door het leven getekende, man zien: vele jaren ventte hij namelijk vis uit, onder andere bokking, waaraan Pie zijn bijnaam 'de Bökkem' te danken heeft. Pie de Bökkem stond model in de avondklas 'beeldhouwen' van de Middelbare Kunstnijverheidsschool te Maastricht. *1
De Drei Sjoenste: Pie de Bökkum, Ensinck de Kletskop en Flup de Koojstart. Over de drie is vrij weinig bekend. Flup de Koojstart was veedrijver bij een slachthuis die de gewoonte had om aan de staart van koeien te draaien die niet willen lopen. Ensinck de Kletskop was ongetwijfeld kaal geweest, Pie de Bökkem was een vrij grote man. Hij shockeerde voorbijgangers door zich af en toe bij heet weer in het kanaal te laten vallen. Hij zwom vervolgens rustig naar de kant waar hij, inmiddels lekker afgekoeld, zijn hemd droogde over de balustrade.

24. Vacantie

Particulier bezit.
Gebakken klei geglazuurd
Vacantie, achterzijde gesigneerd Ch. Vos, terracotta, 16cm d, 33cm br, 33cm h
Op een console staan twee jongemannen naar rechts gericht. Beiden hebben hun linkerbeen vooruitgeplaatst. De achterste jongen heeft zijn rechterarm om het middel van zijn vriend geslagen; zijn andere arm houdt hij omhoog gericht tegen zijn lichaam. De andere jongeman houdt zijn rechterarm omhoog gericht. Beiden hebben, met open mond, hun blik omhoog gericht. Ze dragen een korte broek die door bretels wordt opgehouden. Voorts hebben ze een poloshirt aan. Op de banderole onderaan de tekst "vacantie".

52224owp115

collectie Peters Smeets

25. Portret van Frans van de Laar

Particulier bezit.
Sculptuur in gips, gedateerd "1921" en gesigneerd "Ch. Vos" (26X39X25cm)
Hoogte 38 cm, afkomstig de familie Van de Laar.
Het hoofd is "en face" weergegeven met een zeer duidelijke expressie. hij heeft een grote snor en een lange braad
Frans van de Laar (Sittard 1853- Sittard 1933) was beeldhouwer. Hij studeerde in Antwerpen, waar hij de gouden medaille van de prix d'excellence (prijs voor uitstekendheid) verwierf. Hij kreeg in 1888 de bronzen medaille Leo XIII. Hij was tekenleraar bij het lager onderwijs en leraar boetseren bij het Stadsteekeninstituut (1898). Hij werd later plaatsvervangend directeur.
Het eerste affiche van het VVV in 1890 werd door hem gemaakt.
Bekend van hem bleven: "dao kómme ze" (daar komen ze), een beeldengroep van bekende stadsfiguren ca. 1900 en een gipsmodel voorstellende de samenvloeiing van de Maas en de Jeker. Beide werken zijn te vinden in het Bonnefantenmuseum te Maastricht.

52225owp116

collectie Peters Smeets

26. Portretkopje Henriëtte Lousberg

Particulier bezit.
Terracotta, gesigneerd Ch. Vos, gedateerd sept 1930 (achterzijde)
tekst linkerzijde: Jetje 8 jaar 
Afm. Diameter over de haren 14,5cm, hoogte 22,5cm, voetstuk: diepte 9cm en breedte 12 cm
Henriëtte Lousberg (1922 - 2011).
Henriëtte is afgebeeld met haar hoofd licht naar links afgewend. Ze draagt haar haar in een kort pagemodel
 
  
 
 
 
  
 
Afbeeldingen A.A.J. Mekking

27. Portretbuste Ubachs

Particulier bezit.
Gedateerd 1944, gesigneerd Ch. Vos (beiden achterzijde)
Op de voorzijde de tekst FONNIE
Een afbeelding van de schoonvader van de huidige eigenaar van het beeld die werkzaam was op de Sphinx.

28. Portret van Charles Jonas

Particulier bezit.
Circa 1925, bronskleurig geschilderd gips 32 X 41 X 47cm
Charles is "en face" afgebeeld, zijn blik vooruitgericht. Hij heeft krullend haar en draagt een snor.
Het beeld verkeert in een slechte staat.
Lucie Jonas, de oma van de bekende schilder Henri Jonas, was van Joodse afkomst en werkte als huishoudster. Zij werd onbedoeld zwanger. Haar kind Charles werd bij haar zuster Joanne en haar man Geert Veenhof ondergebracht en opgevoed. Lucie zelf vertrok naar Brussel waar zij als huishoudster ging werken.
Charles trouwde met Tineke Jungschlaeger. Uit dit huwelijk werd Henri Jonas als tweede  kind op 8 mei 1878 geboren.
Charles werkte als meesterknecht/huisschilder. Hij overleed op 19 maart 1916

52228owp261

29. Portretbuste W Sch

Particulier bezit.
Geëxposeerd tijdens de Limbugsche Kunsttentoonstelling in de voormalige Dominicanerkerk te Maastricht (van 4 - 18 september 1938), catagusnummer 156
30. Dodenmasker van een onbekende man
Particulier bezit
Donker gepatineerd gips
Niet gedateerd, gesigneerd Ch. Vos
Afmetingen: breedte 30 cm, hoogte 30cm

52230a

afbeelding eigenaar

 

31. Buste Levigne

Particulier bezit.
Geëxposeerd in de Kunstzaal de Gulden Roos ter gelegenheid van de vijftigste verjaardag van Charles Vos, 10 september 1938
Nicolaas Jozef Hubertus Levigne werd op 30 september 1905 geboren als enig kind van Nicolaas Joseph Levigne en Elisabeth Ramakers. Als 16-jarige vond hij een kantoorbaan bij de Maastrichtse aardewerkfabriek Société Céramique, een functie die hij al snel inwisselde voor een betrekking al assistent van de graveur, verantwoordelijk voor de keramische decoraties.
In 1924 werd hij aangenomen als leerling van de schilder- en tekenklas van Henri Jonas aan het Stadsteekeninstituut en vier jaar later vertrok hij naar Amsterdam om zijn opleiding te vervolgen aan de Rijksacademie voor Beeldende Kunst. In 1933 sloot Levigne deze opleiding af met het behalen van de zilveren medaille van de Prix de Rome en keerde terug naar Maastricht.
In Maastricht ontmoette hijt de Brabantse Margaretha Johanna - Gré - Goossens, die lerares Engels was op de MMS van de zusters Ursulinen aan de Grote Gracht in Maastricht. Met Gré trouwde hij in 1935 en kreeg hij vijf zoons waarvan er twee, een tweeling, kort na hun geboorte overleden.
In 1950 werd Levigne benoemd tot hoogleraar grafische vormgeving aan de Jan van Eyckacademie, met als taak om een grafische afdeling op te zetten. Tot zijn pensionering in 1972 bleef hij leiding geven aan de grafische afdeling, ondanks alle stormen die woedden aan dit instituut.
Na zijn pensionering vertrok Levigne samen met zijn echtgenote naar Spanje, alwaar zij tot enkele jaren voor zijn dood in Blanes bleven wonen. Later keerden zij terug naar Maastricht alwaar Hub Levigne op 29 december 1989, op 84-jarige leeftijd overleed.
Hub Levigne was, hoewel hij ook schilderde en glas-in-loodramen maakte, primair grafisch kunstenaar. Tijdens zijn lange carrière maakte hij naast vrij werk ook veel gebonden werk in de vorm van ex-librissen, gelegenheidsdrukwerk en diverse (reeksen) postzegels. Levigne beoefende uiteenlopende grafische technieken en maakte zowel kopergravures en etsen (met aquatint) als houtsneden.

32. Kinderkopjes van de familie Vos - Van Aalderen

Charles en Joseph (Jacques Joseph Theodore) waren twee broers. Joseph werd geboren 10 maart 1887 te Maastricht. Hij trouwde met Nettie van Aalderen (geboren op 10 januari 1909).
Na een periode in Indonesië te hebben verbleven, keerde Joseph met gezin terug naar Nederland om in Groningen te gaan werken als hoogleraar Algemene Ziektekunde, Ontleedkunde en Gerechtelijke Geneeskunde aan de Rijksuniversiteit in Groningen (1935-1957). Hij overleed op 18 februari 1961 te Amsterdam. Zijn vrouw overleed op 8 februari 2013.

 

Uit dit huwelijk zijn een vijftal kinderen geboren:

Jeanne-Marie, roepnaam Jannemie (Bandung 8 mei 1933 - Enschede 8 mei 1986). Zij werd bijgezet in het graf van haar vader en zusje op de begraafplaats aan de Tongerseweg in Maastricht.
Portretkop Jeanne Marie
Particulier bezit
Roodbakkende klei, ongesigneerd, gedateerd omstreeks 1938-1939. Afmetingen hoogte 24cm, breedte 30cm en diepte 16cm
Zij is "en face" afgebeeld. Het gezicht is mooi uitgewerkt. Zij heeft lang krullend haar dat langs haar gezicht valt; een enkele lok bedekt deels haar voorhoofd.

52232a1

afbeelding J.I. Vos

52232a2

afbeelding  J.I. Vos

Anne Marie, roepnaam Pepi (Bandung 8 augustus1934 - aan boord SS Indrapoera 8 juni 1935).
Anne is op jonge leeftijd, tijdens de bootreis van Indonesië naar Nederland, overleden. Zij is in Maastricht begraven (grafreliëf door Charles Vos ontworpen).

 

Charles Jacques (3 mei 1936 - 26 januari 2001)
Portret
Particulier bezit

 

Joseph Hubert, roepnaam Jef (28 juli 1937)
Portret
Particulier bezit

 

Jean Ignace, roepnaam Vanni (Groningen 1 april 1940). Hij volgde een opleiding aan de Vrije Academie in Den Haag, Accademia Pietro Vannuci in Perugia en Ateliers 63 in Haarlem. Hij trad in de voetsporen van zijn oom Charles Vos. Hij werd kunstenaar en was als docent verbonden aan de kunstopleidingen in o.a. Groningen, Amsterdam en Paramaribo.
Portretkop Jean Ignace
Particulier bezit
Roodbakkende klei polychroom geglazuurd, gesigneerd Ch. Vos, omstreeks 1947. Afmetingen hoogte 30cm, breedte 16,5cm en diepte 20cm
Hij is "en face" weergegeven. Het hoofd is zeer gedetailleerd uitgewerkt. De jongeman heeft een kort geknipt kapsel.
 
 52232c3
collectie Peters Smeets

 

33. Portretkop onbekende vrouw*1

Particulier bezit.
Gebakken klei en geglazuurd in bruin-beige tinten; gesigneerd 'Ch VOS' en gedateerd
'1942' aan de achterzijde
Hoogte 31 cm., breedte 25 cm., diepte 20 cm.
De vrouw, met een grote spitse neus en halflang donkerbruin golvend haar, is 'en face' afgebeeld. Deze fraaie kop werd door de eigenaar gevonden op het stort.

34. Portretbuste van Joséphine Marie Thérèse Hubertine Ignace Croute

Particulier bezit.
Portretbuste van Joséphine Marie Thérèse Hubertine Ignace Croute
Gips gepatineerd, hoogte 48cm, breedte 50cm, gesigneerd Charles Vos, gedateerd 1939.
Zij is, met een spitse neus en halflang haar, "en face" afgebeeld.
De familie Croute was oorspronkelijk afkomstig uit Haccourt bij Luik In België.
Joseph GHM Croute (1846-1932) was griffier en trouwde in 1880 te Heer bij Maastricht met Maria LH Soiron (1855-1925). Na hun huwelijk gingen zij in Maastricht wonen.
Op 23 februari 1884 werd uit dit huwelijk, als derde kind, Joséphine Marie Thérèse Hubertina Ignace geboren.
Joannes JH Vos (1818-1860) was gehuwd met Anna J van Beneden. Zij kregen een negental kinderen. Een tweetal van hen belichten we nader:
1. Franciscus TH (Francois) werd op 1 november 1846 te Maastricht geboren en huwde Anna MHM (Henriëtte) Lahaye. Uit dit huwelijk werd Henri Joseph Jacques Francois op 9 juni 1883 geboren. Hij was docent en kunstschilder.
Hij trouwde op 4 april 1918 met Joséphine Marie Thérèse Hubertine Ignace Croute (zie boven).
2. Jacques Joseph Hubertus werd op 27 februari 1851 te Maastricht geboren en huwde op 15 mei 1877 Marie Virginie (1849-1899). Uit dit huwelijk werd als jongste zoon Charles geboren op 8 september 1888. [1]

Charles Vos heeft van de vrouw van zijn neef (toen zij 55 jaar was) een portretbuste gemaakt.

Buste van een vrouw

Gips groen gepatineerd, hoogte 48 cm, breedte 50 cm, gesigneerd Ch. Vos, gedateerd 1939.

De vrouw, met een spitse neus en halflang haar is “en face” afgebeeld.


 

 

 

52234owp153

Afbeelding: A. Buisseret

 

35. Portretkop vrouw

Particulier bezit.
Gebakken klei geglazuurd, breedte 17cm, hoogte 21cm.
Portretbuste van een jonge vrouw op een console geplaatst. Haar blik is naar links gericht. Zij heeft een vrolijke uitstraling.

 

52235

collectie Peters Smeets

36. Buste van een meisje met strik

Particulier bezit.
Bronzen sculptuur,  ca. 1920, l. 27 cm, h. 41 cm.
Op een achthoekige sokkel is het bronzen hoofdje van het kind weergegeven.
Zij is "en face" afgebeeld. Langs haar hoofd heeft ze lange pijpenkrullen. Achter op haar hoofd draagt ze een grote strik.
52236b

 

collectie Peters Smeets

37. Vrouwenhoofd

Particulier bezit.
Gebakken klei geglazuurd, gedateerd 1942, h. 26 cm.
De vrouw is "en face" afgebeeld, zij toont nauwelijks emoties. Zij heeft lang haar zodanig gemodeleerd dat haar oren vrij zijn.

52237owp88

Collectie Peters Smeets

38. Romantisch stel

Particulier bezit
Gebakken klei geglazuurd , ongedateerd, gesigneerd CH. VOS.
Afm. lengte 44cm, breedte 18cm, hoogte 22cm
Een vrijend koppeltje waarbij de vrouw op een blauw kleed (of mantel) languit ligt, steunend met haar hoofd op de man; zij heeft haar benen enigszins opgetrokken. Aan hoofd zit de gehurkte man met het rechterbeen opgetrokken. Met zijn linkerhand heeft hij de linkerhand van de langs haar lichaam liggende arm van de vrouw vast. Zijn andere hand rust op de rechterschouder van de vrouw.
Zij houdt haar hoofd achterover. Het hoofd van de man is naar rechts beneden gedraaid. De vrouw en de man staan op het punt elkaar te kussen.

52238a~2

collectie Peters Smeets

39. Man

Particulier bezit.

Op een console zit een geknielde man met zijn rechterarm in zijn zij en met de andere hand rust op een naast hem staand voorwerp. Hij draagt uitsluitend een broek. Zijn gezicht ietwat naar links gericht, zijn ogen zijn gesloten. Ondanks dat dit een ontwerp is, is het vrij gedetailleerd uitgewerkt.

52239aowp186a

52239bowp186b

Afbeelding: eigenaar

 

40. Portretkopje Veronique

Particulier bezit.
Gebakken klei en geglazuurd, ca. 1949 (13X19X12cm)
Veronique is "en face" afgebeeld. Na haar huwelijk heet zij Goffin. Op de tentoonstelling in het Museum van Valkenburg (najaar 2012) heeft ze nog geposeerd naast het beeld.
Zij draagt een blouse met dubbele hals. Op de voorkant van haar hoofd heeft ze een kuif.
 
52240owp267
 
 

 

41. Kinderkopje Peter Jordans

Particulier bezit
Gesigneerd Ch. Vos, gedateerd 1944
Peter Jordans is geboren op 9 april 1942.
Gepatineerd gipsen sculptuur op houten basement, 20 cm hoog
Op een houten basement is in een soort gipsen kraag het hoofd van het kind geplaatst. Het kind kijkt strak voor zich uit. Midden op het hoofd heeft het een kuif.

52241

collectie Peters Smeets

42. Portretkop Manja Jordans

Paticulier bezit
Chamotte klei, 27 cm hoog, 1952
Manja geboren 10 maart 1945. Zij is een zus van Peter Jordans
Het hoofd met schouders is weergegeven. Zij is en face afgebeeld. Zij draagt kort haar tot op haar oor met een scheiding aan de rechterzijde.

52242

 

 

43. De Blinde

Particulier bezit.
Gips
De Blinde werd driemaal geëxposeerd:
Hedendaagse Limburgsche Kunst in het Gemeentemuseum van Den Haag (van 30 oktober tot 12 december 1937), catalogusnummer 121
Kunstzaal de Gulden Roos ter gelegenheid van de vijftigste verjaardag van Charles Vos, 10 september 1938
Schilder- en tekenkundig Genootschap Kunstliefde Utrecht; Juni 1935, Werk van leden van de Limburgse Kunstkring
Twee Limburgse kranten beschreven het beeld : "uit het beeld van den Blinde blijkt, dat. Charles Vos niet alleen een uitstekend beeldhouwer is van uiterlijke vormen, maar daarin ook aan het innerlijke uitdrukking weet te geven, zooals hier in voorhoofd en mond, in geheel het gelaat en gerichtheid van den blinden naar binnen kenbaar is." [1]

 

Een andere krant beschreef het beeld als volgt:  [1a]
"Beeldhouwwerk zoo zegt men, ligt den Nederlander minder dan schilderkunst. Toch hebben wij groote beeldhouwers gehad. Dit wérk van Charles Vos is opnieuw een bewijs er voor, dat er toch wel beeldhouwers van bijzondere kwaliteit onder ons leven. Een feit is het, dat de gemiddelde Nederlander meer moeite heeft om een beeldhouwwerk te zien, te bewonderen dan met schilderijen.
Hoe komt dat? Dat komt misschien, omdat wij in ons land, overal, waar wij rond zien, herinnerd worden aan bekende voorstellingen van onze groote landschapsschilders. Zoodoende is de Nederlander gaan leeren zien met een schildersoog. Ieder volk is nu eenmaal op één gebied van de kunst het beste, en dat is ' goed zoo.
Wanneer men voor een beeldhouwwerk staat, dan gaat men er als 't ware vanzelf omheen loopen. Dat is de eerste ervaring die men opdoet van de plastiek, van het ruimtebeeld. Wanneer men gezien heeft hoe het ding in de ruimte staat, wat de omtrekken ervan zijn vanaf de verschillende standpunten uit bezien, pas dan komt men er toe zich af te vragen, wat de kunstenaar met dit werkstuk heeft willen uitdrukken. En dat controleert men dan (dit is één
manier om beeldhouwwerk te leeren zien) aan de details. Wanneer een blinde weet dat men naar hem ziet, dan gaan de spiertjes op zijn gelaat aan het bewegen: Hij vertrekt den mond. en verplaatst, de wenkbrauwen. En hij zegt een woord om te vernemen uit uw antwoord, wat ge
denkt. Omdat hij u niet zien kon, moet hij er zóó achter komen. Zoo heeft de beeldhouwer Vos dezen blinden man hier weergegeven. Sprekende met geheel z'n gelaat. Met zijn stille toeë oogen maar de vragende en luisterende houding van het hoofd, dat eventjes schuin op den romp staat. Iemand die gewend is de dingen lang te overpeinzen, omdat hij ze met één zintuig minder moet opnemen. We kunnen er soms verwonderd over staan, hoe juist een blinde de dingen van de buitenwereld typeert, terwijl hij ze toch nooit zag. Dat komt van zijn lang overdenken en het wikken en afwegen bij zich zelf. Zoo heeft deze beeldhouwer zijn model hier gegeven! Een stille overpeinzer, die puurt naar het wezen van de dingen.

52243

 

44. Dodenmasker Henri Jonas

Dodenmasker Henri Jonas
Locatie: particulier bezit (Utrecht), collectie Peters Smeets en collectie Karel Post. Ook bevindt zich een exemplaar in het Bonnefantenmusem
Geboren 8 mei 1878, gestorven 15 september 1944
Een levensbeschrijving staat bij zijn grafmonument (overig religieuze werken Maastricht)
Charles Vos maakte een dodenmasker van Henri Jonas, dat te zien was in de etalage van De Jong Bergers in de Grote Staat te Maastricht.
 
In twee Limburgse kranten verscheen een artikel over dit masker:
"met gevoel van weemoed en herinnering kijken we naar dat rustige, mannelijke gezicht van een kunstenaar die héél zijn leven zoveel geleden en gestreden heeft.
Moge hij hierboven zijn loon reeds ontvangen hebben.....
Ons blijft de herinnering aan zijn leven en .... zijn werk."[2]
"Een creme kleurig, eenvoudig gelaat, waarin iets zoo sterk levends zat, dat wij dachten: dit moet wel het masker zijn van zijn ziel. In dit masker lag de stilte van iemand, die een zware strijd heeft uitgestreden en rustig, bijna glimlachend de oogen over zijn innerlijk laten weiden. En toch, een zwaar doorleeft gezicht, waarop de striemen van de levensconflicten achterbleven. Dit sterk levend doodenmasker was de zuiverste beoordeling van het werk van deze schilder."[3]

 

52244

Dodenmasker met aan de rechterzijde duidelijk zichtbaar de diepe holte ter plaatse van Jonas' kaak

52244owp61b

 

45. Portret oude man

Particulier bezit

Portret oude man, ongesigneerd, niet gedateerd,donker gepatineerd gips, hoogte 40,5cm, breedte 21,5cm en diepte 25cm.

Op een onderstuk is een portretkop van een oude man “en face” weergegeven. De man draagt een lange volle baard en heeft een snor. Op zijn hoofd is hij kalend met slechts enkele haarpluk. Zijn neus is krom. Zijn blik is op de toeschouwer gericht.

 

52245c

afbeelding J.I. Vos

 

52245b

afbeelding J.I.Vos

 

52245a

afbeelding J.I.Vos

 

46. Portret Jacques Joseph Hubertus Vos
Particulier bezit
Portret Jacques Joseph Hubertus Vos, gesigneerd Ch. Vos FEC, gedateerd Nov. 1921, gips reliëf in vurenhouten lijst met restant bladgoud (hoogte 44cm, breedte 44cm en diepte 4cm) , hoogte 34cm, breedte 33cm en diepte 2,5cm.
Jacques Joseph Hubertus Vos (geboren 27 februari 1851, gestorven 28 april 1933) was de vader van Charles Vos. Hij trouwde met Marie Virginie Stille (1849-1899) op 15 mei 1877. In het gezin werd een negental kinderen, waarvan Charles de jongste was, geboren. Na de dood van zijn vrouw trouwde Charles vader met Josephine Renkin (1845-1931).
Vader Vos had een boekhandel in de Grote Staat, toendertijd nummer 51, te Maastricht.
Van deze plaquette zijn een tweetal exemplaren bekend. Een uit de nalatenschap van
Joseph Vos en een van  Hubert Leon Vos. Samen met Jeanne Vos en Charles Vos waren het de kinderen van Jacques Joseph Hubertus Vos. Wellicht dat elk kind een plaquette van hun vader heeft gekregen. 
 
Jacques Joseph Hubertus Vos is in rondo “en profil” naar rechts afgebeeld. Achter zijn hoofd (in het rondo) staat de signering Ch. Vos Nov. 1921.

 52246b

collectie Peters Smeets

52246e

47. Voedende vrouw

Particulier bezit
Beeld van een voedende vrouw vervaardigd van klei. Hoogte 32cm, niet gesigneerd, gedateerd omstreeks 1919
Jeanne Vos (JJM geboren 9 maart 1884, gestorven 20 januari 1960) was een zuster van Charles Vos. Zij trouwde met August Dassen (HAA geboren 4 april 1882, gestorven op
1 november 1928). Uit dit huwelijk werd dochter Jacqueline geboren op 22 juli 1919 te Maastricht (overleden 1 december 1955 te Vught).
Ter gelegenheid van haar geboorte maakte Charles Vos het beeld van een voedende vrouw dat hij als cadeau aan zijn zuster aanbood.
Jacqueline Dassen trouwde met Hein Jordans (geboren 24 september 1914 te Venlo), die na zijn opleiding aan het conservatorium te Amsterdam een groot gedeelte van zijn leven werkzaam was als eerste chef-dirigent van Het Brabants Orkest (1 september 1949 -
1 oktober 1979). Hij overleed op 4 september 2003.
 
Op een ronde console heeft Charles Vos een voedende vrouw uitgebeeld. Zij is zittend "en face" weergegeven met haar blik naar beneden gericht op haar kind. Zij draagt een ruim vallende mantel. Haar kind rust zittend op haar rechterhand en ontvangt zijn borstvoeding.
Het tafereel laat denken aan Maria met haar Kind.
 
52247


collectie J.V. Jamin

 

48. Kinderkopje Theo Jonas

Particulier bezit 
Klei
Theo (T.J.J.) Jonas werd op 9 maart 1932 geboren.
Het kinderhoofdje werd ter gelegenheid van zijn 1ste Heilige Communie op 7 mei 1939 vervaardigd door Charles Vos.
Thei is “en face” devoot biddend, met zijn handen gevouwen voor zich, afgebeeld. Hij draagt zijn kemuniepekske.
Dit kinderkopje is een voorbeeld van een van vele beeldjes die Vos maakte voor vrienden en kennissen. Samen met Henri Jonas maakte Vos deel uit van de Bende van de Suisse. Henri kwam uit een kinderrijk gezin van vader Charles Jonas (1849-1916) en moeder Tieneke Jungslaeger (1856-1946). Zijn jongere broer Jean (Zjèng) (1894-1954) trouwde met Nèt Scaf (1897-1958). Uit dit huwelijk werd op 9 maart 1932 Theo Jonas geboren, waarvan hier het communiebeeldje ter sprake kwam. 
52248
 
afbeelding collectie eigenaar
 

 

 

49. Kinderkopje Oscar Niesten
Particulier bezit
Geglazuurde klei, 1943
De familie Niesten waren kennissen van de familie Vos. Regelmatig zochten ze elkaar op waarbij de kinderen uit beide gezinnen samen speelden.
Op driejarige leeftijd maakte Vos een kinderbuste van Oscar Niesten
Hij is "en face" afgebeeld met open mond, zijn haren vallen naar voren met een scheiding aan de linkerzijde.

 

 52249a  52249b

 

foto's eigenaar van het beeld

 

50. Man met masker

Particulier bezit 

Toegeschreven aan Vos

Glanzend loodgrijs glazuur op zwartbakkende klei, afmetingen: hoogte 29,5cm, breedte 7,5cm en diepte 10cm

Op een console, met achterzijde, staat een man ten voeten uit afgebeeld. Hij draagt een driekwart overjas. Zijn linkerhand houdt hij voor zijn lichaam, met zijn andere hand houdt hij een masker voor zijn gezicht.

52250a 52250c

 

52250b

51. Vrouwenhoofd
Particulier bezit 
Toegeschreven aan Vos
Chamotte klei geglazuurd, niet gesigneerd, niet gedateerd.
Afmeting: hoogte 15cm
Op een console is een vrouwenhoofd "en face" weergegeven. Haar ogen zijn gesloten en zij houdt haar hoofd schuin naar achteren.

52251

 

52. Dodenmasker Charles van Oppen

Particulier bezit
Brons, gesigneerd Ch. Vos (linkerzijde van de nek), gedateerd 1953.
Afmeting: console: marmer, breedte 13cm, diepte 15cm en hoogte 8cm, een schild aan de voorzijde met de tekst:
Mr. Dr. Charles van Oppen
* 5 juli 1875
+ 21 juni 1953
Beeld: breedte 16cm, diepte 20cm en hoogte 37cm
Charles van Oppen werd geboren op 5 juli 1875. [4]
Hij studeerde aan de Universiteit van Amsterdam waar hij in januari 1901 promoveerde tot Meester in de Rechten en doctor in de Staatswetenschappen. Hij was van 1901 tot 1951 werkzaam als advocaat procureur bij de rechtbank in Maastricht. Van 1941-1948 was hij Deken der Orde van advocaten in Maastricht. Tweemaal werd hij door de Tweede Kamer op de voordracht geplaatst als lid van de Hoge Raad. [5]
Hij woonde Henric van Veldekeplein 29 in Maastricht. Hij was niet gehuwd, was een broer van Emile van Oppen (Staalwerken de Maas) en neef van de voormalige burgemeester van Maastricht L.J.B. van Oppen.
Op 78-jarige leeftijd overleed hij op 21 juni 1953. [6]
 

52252

52252a

Onze spreekbuis 1953 nr 7

 

53. Portretbuste van Marlies Wijnans
Particulier bezit (collectie Peters Smeets)
Geglazuurde klei, gesigneerd Ch.Vos (achterzijde), niet gedateerd (omstreeks 1946-1947)
Afmetingen: breedte 25,5cm, hoogte 28cm, diepte 11,5cm
De ongeveer 5/6 jarige Marlies (Marie-Louise) Wijnans (geboren in 1941)  is met haar hoofd licht hellend naar de rechts afgebeeld. Zij kijkt serieus en is in zichzelf gekeerd. Typerend zijn haar grote krullen. Zij draagt een blauwe overgooier. 
De ouders van Marlies baatten café Old Dutch op het Vrijthof in Maastricht uit. Dat was een bekend café waar veel kunstenaars kwamen, waaronder Charles Vos. In 1989 is Marlies Wijnans gestorven.
52253
 

 

54. Arbeider (mijnwerker?)
Particuliere collectie
Gebakken klei, ongeglazuurd
Niet gedateerd, niet gesigneerd
Afmetingen: diepte 13cm, breedte 14cm en hoogte 21,5cm
Op een ronde console is halverwege een wand opgetrokken met een versiering aan de bovenzijde. Op een verhoging voor deze wand staat frontaal staande een man (een mijnwerker?) afgebeeld ; zijn linkerarm heeft hij in een hoek van negentig graden in zijn zij geplaatst, de andere hand rust een op schuinstaand voorwerp (een mijnhamer?).
Er zijn geen mijnwerkersmonumenten bekend die gelijkenis hebben met dit ontwerp.

52254

 

55. Dansende vrouw
Particulier collectie (collectie Peters Smeets)
Zwart gepolychromeerd gipsen sculptuur 
Niet gedateerd, gesigneerd C.VOS
Afmetingen: hoogte 22cm, breedte 13cm en diepte 12cm
Op een ovale console staat een  vrouw in een danspose, en een mantel dragend, uitgebeeld.
Haar rechterbeen is voor het linker geplaatst. Haar lichaam helt naar rechts. Met haar gespreiden armen houdt zij haar openvallende mantel vast.
52255
foto Peters Smeets
56. Priester
Particulier bezit (collectie Peters Smeets)
Ongeglazuurd chamotte klei
Gedateerd 1936 en gesigneerd Vos
Afm.: hoogte 32cm, breedte 13cm. en diepte 13cm
Een frontaal staande priester (pastoor?) afgebeeld in misgewaad. Hij houdt zijn ogen gesloten. Waarschijnlijk is hij biddende, gezien de stand van zijn mond (enigszins geopend). In zijn linkerhand houdt hij, op borsthoogte, een kelk vast. Boven de kelk uitstekend houdt hij in zijn andere hand een hostie vast.
Waarschijnlijk heeft Vos dit beeld gemaakt ter gelegenheid van een priesterjubileum. Het is niet bekend wie de afgebeelde priester is. Het beeld is afkomstig uit de omgeving van Geleen wat niet perse betekend dat de priester in 1936 werkzaam was in die plaats. 

 

 52256a

 

52256b52256c    

 

foto's Peters Smeets

57. Jongenskopje
 Particulier bezit (collectie Peters Smeets)
Chamotte klei, niet geglazuurd
Niet gedateerd, gesigneerd Ch.Vos
Afm.: hoogte 22cm, breedte 17cm en diepte 9cm
Ruwe schets in een klei van een jongensgezicht. Wie afgebeeld is, is niet bekend.
De jongen heeft een vriendelijke uitstraling, een glimlach rond de mond. Zijn ogen houdt hij gesloten. Hij heeft vol krullend haar tot op het oor.

52257c 52257a

foto's Peters Smeets

58. Kinderkopje Jos Maessen
Particulier bezit
Gebakken klei geglazuurd
Niet gedateerd [1940-1942], gesigneerd CH. VOS (rechterzijkant)
Afmetingen: hoogte 31cm, diepte 22cm en breedte 23cm
Jos Maessen (februari 1933) is "en face" afgebeeld op een leeftijd van ongeveer acht jaar. Zij heeft pijpenkrullen tot op de schouder. Op haar hoofd heeft ze een grote strik.

52258a52258b

52258c

 

59. Erotisch stel
Particulier bezit (collectie Peters Smeets)
Chamotte klei, geglazuurd
Niet gedateerd, gesigneerd Ch. Vos
Afm.: breedte 32cm, hoogte 20cm en diepte 19cm
Een afbeelding van een naakt stel.
De vrouw (links) ligt naakt op haar linkerzijde, haar hoofd opgericht en kijkend naar de man. Ze steunt mede op haar armen die onder haar borsten liggen. Haar linkerbeen ligt over het linkerbeen van de man. De man (eveneens naakt) is zittend “en profile” weergegeven met zijn linkerbovenbeen  uitgesterkt op de grond. Zijn andere been is in een hoek van negentig graden geplaatst achter de rug van de vrouw. Zijn rechterbeen rust op dit been. Met de andere arm steunt hij op de grond ter hoogte van de voeten van de vrouw. Zijn blik is gericht op de vrouw. De afbeelding heeft een zeer erotische uitstraling.
52259a 52259b52259c52259d

 

1] Limbrgsch Dagblad 22 juni 1935, Limburger Koerier 16 maart en 20 juni 1935
[1a] C.M De Blinde: Gipsmodel voor brons Ch. Vos, Nederlandsch Dagblad, 19 mei 1941 (dit was een blad van het Nationaal Front, maar omdat het artikel een kunstwerk beschrijft toch maar opgenomen. Ik distantieer mij van de denkbeelden van het Nationaal Front)
[2] Veritas, 9 september 1944
[3] Limburgsch Dagblad 14 oktober 1944
[4] De Tijd 24 juni 1953
[5] Limburgs Dagblad 22 februari 1951
[6] De Tijd 24 juni 1953
 
 *1 Paulussen,  Charles Vos 1888-1954, tentoonstelling 13-11-1994 tot en met 29-01-1995, Gemeentemuseum voor Religieuze Kunst Jacob van Horne, Weert 1994
*2 Paulussen, Charles Vos, Beeldhouwer te Maastricht, Maastricht 2002 (CD-rom)
*3 lijst expositie Charles Vos in Museum Land van Valkenburg 2012 

 

 

 

 
Read 4054 times Last modified on maandag, 17 april 2017 09:21
More in this category: H Petrus (Baarlo-Maasbree) »