www.charlesvos.nl

dinsdag, 13 april 2010 00:00

Overige beelden

Overige beelden

1. Faun

Particulier bezit.
Periode 1930-1936; afm. 40 x 23 x 20 cm brons; gesigneerd op de achterzijde Ch. Vos
Dit beeld is in een grotere oplage gefabriceerd.
Het originele beeld is in particulier bezit. (afb. 1-2)
Het Bonnefantenmuseum in Maastricht heeft een exemplaar van het beeld in de Kerncollectie Limburg (inv. 04999) opgenomen.
Henri Hermans kreeg een beeld aangeboden bij zijn jubileum. Hij werd op 1 april 1911 benoemd als directeur aan de stedlijke muziekschool als pianoleraar. Vijf jaar later werd hij benoemd tot directeur van de school en werd eerste dirigent van het stedelijke orkest. In 1936 nam hij ontslag als directeur. Op het voetstuk de tekst "het leerarencorps der Sted Muziekschool - aan mijn directeur H. Hermans - 3-2-1935 (?)".(afb. 3)
Een faun is een mythologisch wezen, afkomstig uit de Romeinse sagenleer, dat wordt afgebeeld met het bovenlichaam van een mens en de achterpoten van een bok. Op het hoofd heeft hij hoorns. Vaak speelt de faun panfluit of fluit.
Vos heeft een panfluit spelende faun, geplaatst op een console, uitgebeeld met hoorns en bokkenpoten. Op de voorgrond staat een springende bok. Het beeld heeft een expressieve uitbeelding.
Op de achterzijde heeft Vos een beeldgrap uitgewerkt. Boven de signering Ch. Vos heeft hij als naamsverwijzing een vos aangebracht.
52401aowp08a

52401bowp08b

52401owp08d

2. Zittende faun *1
Particulier bezit.
Gebakken klei en geglazuurd; niet gesigneerd, niet gedateerd
Hoogte 23,5 cm., breedte 11 cm., diepte 10 cm.
De faun zit op een steen, zijn onderlichaam naar rechts gewend, het bovenlichaam daarentegen in een sterke torsie frontaal naar de beschouwer gericht. Zijn blik is naar boven gericht. In beide handen houdt hij een fluit vast. Om het middel draagt hij een lendendoek. Op de voorgrond komt een duif aangevlogen.
.

52402owp

3. Cupido

Particulier bezit
Cupido of Amor is in de Romeinse mythologie het zoontje van de godin van de liefde, Venus. Hij schiet, volgens de legende, pijlen in harten van mensen en goden om deze verliefd te laten worden. Hij is in bezit van twee soorten pijlen, één om mensen verliefd te maken, een mooie scherpe pijl met een gouden punt en de ander om mensen elkaar te laten haten, een pijl met een stompe punt en een loden schacht. In verschillende mythes haalt hij hier weleens wrede grappen mee uit. Cupido is in sommige mythen de zoon van Venus (godin van de liefde) en Vulcanus, maar er zijn ook verhalen waarin hij de zoon is van Venus en haar minnaar Mars. De Griekse naam voor Cupido is Eros.
Cupido is staande, met de rechtervoet op een verhoging, frontaal afgebeeld. Hij houdt zijn boog voor zich vast. Achter zijn linkerschouder is nog deel van de koker voor de pijlen te zien.

52403owp52

4. Kunstvereniging Limburg

Particulier bezit.
Gebakken klei geglazuurd plaquette, ca 1930, gesigneerd Ch. Vos
Afm. 28 x 24 cm.
Op een bank zitten een drietal personen die actief bezig zijn met hun kunst.
Tekst: Kunstenaarsvereniging (bovenaan), 1ste Lvstrvm (onderaan)
Het betreft een schilder, een beeldhouwer en een schrijver.
Het bestuur van de Kunstenaarsvereniging Limburg wilde de leden een blijvende herinnering aanbieden bij het eerste lustrum van de vereniging. Het door Charles Vos ontworpen reliëf werd in geglazuurd aardewerk door de kunstkeramische industrie Astra te Maastricht uitgevoerd.
Het reliëf was in Maastricht te bezichtigen in de etalage van de firma Dejong-Bergers. Alle leden van de vereniging ontvangen dit reliëf als premie.

52404owp93a

collectie Peters Smeets

5. Kerstgroep

Particulier bezit.
Gebakken klei en geglazuurd.
De groep bestaat uit 7 beelden.
  1. Op een sokkel zit een gehurkte herder "en profile" naar links die op zijn schoot een schaap vasthoudt.
  2. Achter een sokkel waar een schaap languit op ligt, staat een herder "en profile" naar links.
  3. Maria ligt languit, met opgetrokken benen, op haar rechterzij. Voor zich houdt ze het kribje, met het daarin gelegen Kindje Jezus, vast.
  4. Jozef is zittende, met zijnen benen onder zich, afgebeeld. Hij houdt zijn armen naar de hemel gericht. Met geopende mond is zijn blik naar boven gericht.
  5. Een beeld met drie personen en twee schaapjes. Aan de linkerzijde zit een geknielde herder die met zijn linkerhand een voor zich staand schaapje vasthoudt. In het midden een geknielde koning en aan de andere zijde nog een koning. Een schaapje komt achter de herder vandaan.
  6. De os en de ezel staan innig verstrengeld bij elkaar.
  7. Een tweetal schaapjes.

52406aowp262a

 

  

52406dowp262d

52406bowp262b

 

 

52406cowp262c

52406howp262h

52406gowp262g

52406fowp262f

52406eowp262e

6. Harpspelende centaur

Particulier bezit.
Harpspelende centaur
Hoogte 29cm x breedte 25cm x diepte13cm
Gips, gesigneerd op de achterzijde Ch. Vos
Het beeld stelt een menspaard (centaur) voor, die op een harp speelt.
Vos heeft een tekening gemaakt van een centaur in een van zijn schetsboeken. Daarop heeft de centaur kinderen vast, terwijl hij bij het beeld harp speelt.

52408owp196

Afbeelding: eigenaar

7. Steigerend paard

Particulier bezit.
Het beeld is gesigneerd en gedateerd CH. VOS. De hoogte is 32cm.
Een beeld van een steigerend paard is vervaardigd ter gelegenheid van het huwelijk van Wim Visser en To Koenen op 23 oktober 1943.

52409owp207

Afbeelding: Meulman

8. Pieter Gielen

Particulier bezit.
Beeld, 1931 ongesigneerd.
Op een rijk versierde zetel zit Erato, een van de negen muzen uit de Griekse mythologie. Haar naam betekent "beminnelijke", en ze is de muze van de hymne, het lied en de lyriek. Haar hoofd rust naar rechts gericht tegen de achterzijde. Haar rechterarm omhoog is geheven en in de linkerhand houdt ze, tegen haar lichaam gedrukt, haar attribuut: een snaarinstrument.
Aan de voorzijde zit een plaat met bovenaan, omringd door een lauwerkrans, de Maastrichtse stadsster. Daaronder de tekst:
AAN
PIETER GIELEN
DOOR HET BESTUUR
VAN DE STAAR
Dit beeld werd Pieter Gielen in 1931 aangeboden ter gelegenheid van 40-jarig dirigentschap van de Maastrichter Staar.
Peter Heinrich Josef Gielen werd geboren in Montzen (Aubel) in België op 14 juni 1863. Na de voltooiing van zijn opleiding aan het conservatorium van Luik, vestigde hij zich eerst te Haaren in het toenmalige Pruissen. Wat Gielen daar heeft gedaan is niet helemaal duidelijk maar het moet iets met muziek te maken hebben want als hij zich op 13 november 1885 in Maastricht vestigt staat hij te boek als organist van de St. Mathijskerk en is daarnaast ook pianoleraar. Dat hij zich hier thuis voelde bleek wel uit het feit dat hij op 3 mei 1892 in Lanaken huwde met Helena Josephina Cecilia Eugenia Delnoy. Met haar krijgt hij tien kinderen waarvan er twee vroegtijdig overlijden
In 1891 - de Maastrichter Staar telde nog slechts 15 werkende leden - werd Peter Gielen door E. Ludewig, directeur van de Stedelijke muziekschool, gevraagd om dirigent te worden van het koor. Omdat Gielen in het verleden een ongeluk had gehad en daardoor een solocarrière had moeten opgeven was hij nu leraar aan het conservatorium. Bovendien stond hij bekend als een stugge man, terwijl zijn Duitse tongval ook geen aanbeveling was. Ludewig blijft Gielen toch aanbevelen en uiteindelijk benoemt het bestuur de dan pas 28 jarige Gielen tot dirigent
Twee jaar later was de Staar uitgegroeid tot een zangvereniging met 150 'werkende' leden. Ondertussen was de Mastreechter Staar succesvol bij zangwedstrijden, waar meestal een eerste prijs werd behaald. De voorkeur ging in die tijd uit naar werken van Belgische en Franse componisten. Na een aantal Duitse koorwerken in het repertoire te hebben opgenomen schakelde Gielen over op werken van Tilma, Riga, Smulders en Radoux: het was de tijd van de grote 'Choeurs'.
Ook operakoren leende zich uitstekend voor het repertoire van de Staar maar de Franse voorkeur leidde tot een merkwaardige gewoonte. Zo zong De Staar het 'Pilgerchor' uit de opera Tannhauser van Wagner en 'Die Zigeuner' van Brahms in het Duits, maar in het programmaboekje stond het in het Frans aangekondigd
Tot de eerste wereldoorlog was er jaarlijks sprake van concoursen, waarbij niet enkel de Luikse koren Légia en Les Diciples de Grétry geduchte concurrenten waren maar ook het Venlose Venlona. In 1922 werd een lang gekoesterde wens vervuld: de Mastreechter Staar maakte een concertreis naar Parijs. Enigszins overschaduwd door latere verdachtmakingen van de zijde van het Belgische Comité de Politique Nationale, werd het een grandioos succes, niet in de laatste plaats door de uitvoering van de Marseillaise door een achtstemmig koor.
Met de komst van Gielen werden er binnen het koor ook kwartetten opgericht die zelfs enkele grammofoonplaten hebben opgenomen
In 1931 vierde het koor het veertig jarig dirigentschap van Gielen maar zijn gezondheid noopte hem inmiddels wel om zo nu en dan verstek te laten gaan. Op 12 juni 1936 gaf hij zijn laatste concert met medewerking van het Maastrichts Stedelijk Orkest. Hierbij werd een grote favoriet van De Staar ten gehore gebracht: 'La Mer' van de Maastrichtse componist Carl Smulders. Peter Gielen werd opgevolgd door Henri Heydendael.
Op 15 december 1943 overleed Peter Gielen. Hij werd begraven op de begraafplaats aan de Tongerseweg.

52410owp209

Afbeelding: archief Keulen

9. Mercurius

Particulier bezit.
Brons, ongedateerd, gesigneerd middels een toegevoegd attribuut nl. een vos.
Afm. hoogte 74cm, breedte 28cm, lengte 31 cm.
Mercurius is een figuur uit de Romeinse mythologie. Hij was de god van de handel, reizigers en winst. Reeds zijn naam duidt hem als zodanig aan, daar zijn naam waarschijnlijk is afgeleid van het Latijnse merx of mercator, wat "koopman" betekent.
Door handelsverkeer heeft Mercurius ook over de noordelijke gewesten verspreid. Mercurius wordt afgebeeld met symbolen die snelheid aangeven: gevleugelde sandalen (talaria), een gevleugelde helm (petasus) en een met slangen omkronkelde gevleugelde staf (caduceus). Daarnaast draagt hij vaak een geldbuidel.
Het lichaam van Mercurius is een S-vorm weergegeven, zijn rechterbeen is vooruitgeschoven geplaatst. Hij draagt een over de schouders gedragen mantel, aan de voorzijde vastgemaakt met een fibula. Op zijn naar beneden gerichte hoofd draagt hij een gevleugelde helm. Op zijn schouders (aan de achterzijde) staat 'en profil" een vos, met zijn blik naar achteren gericht: Mercurius pakt met zijn geheven linkerarm de rechtervoorpoot van de Vos vast. Een vos maakt geen deel uit van de attributen van Mercurius; het moet gezien als een signering van het beeld door de kunstenaar.
In zijn linkerhand heeft hij een stok waar hij een op de grond liggende slang bestookt.
Beneden op de voorgrond aan de rechterkant is een kleine, zittende oude kalende man met lange baard weergegeven. Aan de linkerzijde is nog een persoon.

52411owp263

collectie Peters Smeets

Voorstudie:

Particulier bezit
Gips, ongedateerd, gesigneerd middels een toevoeging van een afbeelding van een vos.
Afm. hoogte 74cm, breedte 28cm, lengte 31cm
De op voorgrond kleine, zittende oude kalende man is afgebroken.
52409t

10. Beeldengroep

Particulier bezit.
Op 1 april 1938 werd heer Jaspar gehuldigd voor zijn 12,5 jaar ambtsjubileum als griffier van de provincie Limburg. De huldiging vond plaats in de receutiezaal van het gouvernementsgebouw in de Bouillionstraat.
Gouverneur Van Sonsbeeck sprak de jubilaris toe. Namens de ambtenaren sprak vervolgens de heer J. Defesche. Hij bood namens  het ambtenarencorps als blijvende herinnering een beeldengroep van Charles Vos aan.
De Heer Jaspar sprak tenslotte een dankwoord uit. De dag werd met een receptie afgesloten.

11. Vervallen

12. Gekl-duivel I

Particulier bezit.
Geëxposeerd tijdens de expositie voor moderne kunst te Rolduc (van 1 augustus tot 8 augustus 1929), catalogusnummer 73

13. Gekl-duivel II

Particulier bezit.
Geëxposeerd tijdens de expositie voor moderne kunst te Rolduc (van 1 augustus tot 8 augustus 1929), catalogusnummer 74

14. Ruiterbeeld

Particulier bezit.
Op 1 december 1938 werd het 40-jarig jubileum van de heer J. Fey als ambtenaar van de provinciale griffie herdacht.
De jubilaris werd thuis afgehaald en naar het gouvernementsgebouw aan de Bouillionstraat gebracht. Hij werd eerst door gouverneur Mr. Van Sonsbeeck toegesproken. De griffier van State, de heer Jaspar, schetste vervolgens de grote kwaliteiten van heer Fey. De chef van de afdeling was de laatste spreker. Hij bood de jubilaris een bronzen beeld, een ruiter voorstellende, aan. Dit cadeau sloot goed aan bij de hobby van heer Fey.

15. Twee nimfen die druiven plukken

Particulier bezit.
Gebakken klei en geglazuurd, ongedateerd
De linkse nimf is "en profil" naar rechts zittend, met haar benen onder zich, afgebeeld; haar gezicht is naar de toeschouwer gericht. De andere nimf is deels achter de ander verscholen met gedraaid lichaam en steunend op haar vooruitgeschoven rechtervoet en linkerknie knielend afgebeeld.
De knielende nimf houdt in haar beide vooruitgestrekte handen een kom vast. De andere nimf heeft druiven in haar handen die ze uitknijpt. Het druivensap komt in de kom terecht.

52417owp264

16. Zeemeermin met lachende maan

Particulier bezit.
Gebakken klei, ongedateerd.
De op haar linkerzijde liggende zeemeermin, met gedeeltelijk opgetrokken benen, steunt op haar linkerelleboog. Haar rechterarm houdt ze vooruitgestrekt. Haar benen zijn, in tegenstelling met een zeemermin, uitgewerkt; slechts het onderste deel vormt een vin. Voor haar gezicht een lachende maan.

52418owp265

17. Zwemmende zeemeermin

Particulier bezit.
Gebakken klei, ongedateerd.
Een in de golven zwemmende zeemeermin.
52419owp266
18. Faun
Particulier bezit
Geglazuurde klei, 23,5 cm hoog
In het Bonnefantenmuseum is eenzelfde faun met de afmetingen 24 X 13 X 10cm, gips blauw gepatineerd aanwezig.
Op een console is een zittende faun met een fluit afgebeeld.

52418aa

19. Centaur

Particulier bezit

Gebakken klei geglazuurd, ongedateerd, niet gesigneerd.
Afm. lengte 27cm, breedte 12cm, hoogte 16cm
Een centaur komt uit de mythologie. Het is een paard met het bovenlijf van een mens. Vos heeft het paard liggend "en profil" naar links weergegeven. Aan de linkerkant gaat het paardenlijf over in het bovenlichaam van een mens, het lichaam gedraaid naar de toeschouwer. Het lichaam is achterover gebogen met het hoofd gedraaid naar links, enigszins naar beneden, steunend op de linkerarm (mens)/linkerbeen (paard) dat op de rug van het paard rust.

52419

collectie Peters Smeets

20. Pottemenneke

Particulier bezit
Gebakken klei geglazuurd, gesigneerd Ch. Vos
Afm. lengte 19cm, breedte 9cm, diepte 21cm
Dit is de moedervorm van het witte beeld. Door krimp wijken de maten enigszins af.

52420

collectie Peters Smeets


21. Cupido

Cupido
Particulier bezit [1], 1949
In de begroting van de gemeente Maastricht was een post opgenomen voor het onderhoud van voetpaden. Over de stadswal loopt een voetpad van de Zwingelput naar de Heksenhoek. Het opknappen van het voetpad werd opgedragen aan de tuinarchitecte Ruys; Charles Vos kreeg de opdracht een beeldje van Cupido te maken dat in het midden van de bakstenen vloer zou komen te staan op het grote bastion, waar onderlangs de Jeker stroomt, in de nabijheid van de sluizen. Het project strandde op bezuinigingen. [2]
Op een voetstuk is een cupido (de God van de liefde) afgebeeld. Het voetstuk is versierd met een kikker en een hagedis. Cupido is staande, met licht gebogen knieën en het hoofd naar links afgewend, afgebeeld. Op zijn rug heeft hij vleugeltjes en draagt hij zijn boog die met een riem over de schouder is bevestigd. In een koker aan de linkerzijde heeft hij zijn koker met pijlen. Hij legt zijn rechterhand aan zijn oor te luister. Het beeld is aan alle zijden zeer goed uitgewerkt.

52421

22. Caritas figuur met putto

Caritas figuur met putto.

In het Bonnefantenmuseum is het beeld van het Caritasfiguur opgenomen in de collectie. Ook is dit beeld minimaal in twee verschillende versies in particulier bezit.

1. Particulier bezit
Hoogte 52cm, gips beschilderd, gesigneerd
2. Particulier bezit
Groenachtige kleur

In het concept van Christelijke naastenliefde wordt gepersonificeerd in de figuur van Caritas. Zij is doorgaans een vrouwelijk figuur die beschermend, helpend, en voedend is afgebeeld; vaak met hunkerende kinderen aan de borst, op schoot of aan de voeten, soms ook omringd door uitgemergelde grijsaards of wanhopigen die onder mantel beschutting zoeken.

Een vrouwelijk naakt op een console. Zij heeft haar benen gekruist met haar rechterbeen voor. Haar kleed houdt zij met haar linkerhand achter haar vast. Aan de andere zijde wordt het omhooggehouden door een klein figuurtje dat en profile wordt weergegeven met omhoog geheven armen. Haar rechterarm rust op haar borst. Haar blik is enigszins naar rechts gericht 

52422a

52422b

52422c

23. IJsbeer

Particulier bezit
IJsbeer
Geglazuurd aardewerk; afm.: lengte 20cm, breedte 11cm, hoogte 12cm, niet gedateerd, gesigneerd (aan de onderzijde) CHR. VOS 31/50.
Deze ijsbeer is in een oplage van 50 stuks vervaardigd naar een ontwerp van Charles Vos.
Het is niet met zekerheid aan te geven waar de productie heeft plaats gevonden, wellicht in de Sphinx-fabriek (Petrus Regout).
De ijsbeer ligt languit met opgetrokken achterpoten, terwijl zijn voorpoten uitgestrekt naar voren liggen. Zijn hoofd is omhoog gericht en zijn bek is een stukje geopend.
52423a
52423b
52423c
52423d

collectie Peters Smeets

 

 

24. Paardje

Particulier bezit
Klei, dertiger jaren van de vorige eeuw.
Het paardje komt galopperend van rechts aan. Het lijkt te schrikken en stopt plotseling met de benen gestrekt vooruit en het hoofd naar links afgebeeld.

 

 52424a  52424b

afbeelding collectie eigenaar 

 

25. De Ontsluiering
particulier bezit
Het beeld staat op een tweedelige sokkel als achthoek: hoogte 4 cm.; breedte 17 cm.; diepte 16 cm. Het is gemaakt van chamotte klei, gebakken en geheel in bruine tinten geglazuurd. Afmetingen: hoogte 35 cm.; breedte 26 cm.; diepte 19 cm; gesigneerd CH VOS (aan de linkerzijde onderaan van de verhoging, waarop de afgebeelde vrouw zit), gedateerd 1945.
De heer Mathieu Nijssen schonk het beeld, ter gelegenheid van hun huwelijk op 18 september 1945, aan zijn bruid Erama Deckers. [3]
De sculptuur "De Ontsluiering" toont een vrouw met ontbloot bovenlijf, die zittend op een langwerpige, rechthoekige verhoging "en face" is afgebeeld, terwijl zij haar gebogen linkerbeen achterwaarts houdt en haar gebogen rechterbeen vóór zich met de rechtervoet elegant naar voren. Haar rechterarm houdt zij omhoog en tevens boven haar gesluierd hoofd om de sluier op te tillen, terwijl zij met haar linkerarm en -hand deze sluier terzijde omhoog houdt: de ontsluiering wordt ter hand genomen. Ter rechterzijde van de vrouw komt een omhoog kijkende en schalks lachende, gevleugelde Cupido schuin van achteren te voorschijn, die voorwaarts stappend is afgebeeld, waarbij hij met zijn rechtervoetje het bovenste gedeelte van de tweedelige sokkel betreedt; zijn linkervoetje staat op het onderste gedeelte van de sokkel. Cupido is - als symbool van de liefde - afgebeeld met een boog, welke hij in zijn rechterhand houdt, terwijl de koker met pijlen zich bevindt op de achterkant van zijn rechterbeen: Cupido, de god van de liefde, staat op het punt om zijn liefdespijl af te schieten. [4]
 
52425a 52425b
 
foto's eigenaar
 

 

26. Kerstgroep

Particulier bezit 
Keramiek, Ch. Vos (met stift op acherzijde), ongedateerd. Deze groep werd naar een ontwerp van Ch. Vos gemaakt.
Afmetingen: hoogte 25cm
Op een console is de Kerstgroep weergegeven. Achteraan staat Jozef, met nimbus, ten voeten uit "en face" biddend met gesloten ogen en gevouwen handen voor zijn borst. Maria zit geknield voor haar man, haar lichaam beschrijft een C-vorm; ze kijkt voorover gebogen naar haar Zoon die voor haar in het kribbetje ligt. De kribbe is krap bemeten; de voetjes bungelen over de rand. Maria heeft met haar rechterhand haar Zoons linkerhand vast, met de andere reikt zij naar het Kind.

 

52426a

 collectie Peters Smeets

52426b

 collectie Peters Smeets

 

27. Bokkenrijder

Particulier bezit 
Brons, niet gesigneerd, niet gedateerd waarschijnlijk rond 1929
Afmetingen: hoogte 29cm, breedte 14,2cm;uitvoering Uitgevoerd in bronsgieterij Fonderie Bruxelles, tekst voor op de console ?? Bronzes & ?? Bruxelles.
Op een console is een bok, met vooruitgestoken kop, met een daarop zittend een man, afgebeeld. De bok maakt een sprong met opgetrokken voorpoten. Op de bok zit een man met een hoed op; op zijn rug een zak met de buit die hij op zijn rechterhand ter hoogte van zijn linkerschouder vasthoudt.
 

 52427a 52427b

 

52427c 52427d

 

 

 

29. Konijn
Particuliere collectie (Collectie Peters Smeets)
Gebakken klei
Niet gedateerd, niet gesigneerd
Afmetingen: lengte 28,5cm, breedte 8cm en hoogte 4cm
Vos heeft in opdracht van de Sphinx een aantal beelden van dieren ontworpen. In een schetsblok zijn meerdere tekeningen van konijnen terug te vinden. Dit exemplaar zou een voorstudie kunnen zijn.
 

 52429 52429a

30. Konijn
Particuliere collectie (Collectie Peters Smeets)
Ongeglazuurd aardewerk
Niet gedateerd, niet gesigneerd
Afmetingen: lengte 14cm, breedte 6cm en hoogte 4cm
Dit konijn lijkt sprekend op het witte konijn uit de dierenserie van de Sphinx. Het lijkt er op dat dit exemplaar gemaakt is op basis van een mal (rond gat in de onderzijde). Wellicht een proefbaksel voor de definitieve uitvoering.

52430  52430a

31. Os
Particuliere collectie
Gebakken klei, ongeglazuurd
Niet gedateerd, niet gesigneerd
Afmetingen: diepte 6cm, breedte 7cm en hoogte 7cm
Os met een lauwerkrans waar onderaan een bel hangt

 52431

32. Voorstudie voor Kerstkrib: hoofd van de liggende koning
Particuliere collectie (Collectie Peters Smeets)
Gips, bruin geschilderd
Niet gedateerd, niet gesigneerd
Afmetingen: diepte 37cm, breedte 30cm en hoogte 33cm

52432 52432a

33. Paardje
Particuliere collectie (collectie Peters Smeets)
Geglazuurd gebakken klei 
Niet gedateerd, gesigneerd Ch. Vos (onder voet van het paard)
Afmetingen: hoogte 20 cm en lengte 24cm
Het paardje is "en profile" afgebeeld; de voorbenen vooruit gestrekt en licht doorgezakt in de achterbenen. Het lijkt of het paard plots stilhoudt.

52433a 

52433b

foto's Peters Smeets

34. Faun met panfluit
Particulier bezit (collectie Peters Smeets)
Gebakken klei, geglazuurd
Niet gesigneerd, niet gedateerd.
Afm. hoogte 53cm, breedte 32cm en diepte 39cm
De faun zit, met zijn rechterbeen/poot in een hoek van negentig graden en het linkerbeen/poot daaronder gestoken, op een steen met zijn bovenlichaam in een sterke torsie frontaal naar links gericht. Hij draagt een lang kleed. Op zijn hoofd draagt hij een krans van druivenbladen. Met zijn beide handen houdt en panfluit vast die hij bespeelt. Zijn blik is gericht op zijn instrument.
 52434t6  52434t4
foto's Peters Smeets
  

[1] Limburgs Dagblad, 9 juli 1949 "in bezit van een grossier in aardappelen"
[2] Limburgs Dagblad 9 juli 1949
[3] Uit familie-archief Nijssen: Paulussen, Isabelle; schrijven aan het echtpaar
[4Uit familie-archief Nijssen: Paulussen, Isabelle; schrijven aan het echtpaar

 

*1 Paulussen  Charles Vos 1888-1954, tentoonstelling 13-11-1994 tot en met 29-01-1995, Gemeentemuseum voor Religieuze Kunst Jacob van Horne, Weert 1994
Read 2805 times Last modified on vrijdag, 17 maart 2017 16:04