www.charlesvos.nl

vrijdag, 31 juli 2009 00:00

Bonnefantenmuseum Maastricht

 

BONNEFANTENMUSEUM

Adres: Avenue Ceramique 250, 6221 KX Maastricht

De directie van het Bonnefantenmuseum heeft toestemming gegeven tot het plaatsen van foto's uit hun collectie (mail I.Kentgens 28 augustus 2014)

1. Kerncollectie Limburg[1]

Globe
onderdelen van een servies, decor blauw/zwart, 1929
langdurig bruikleen Koninklijke Sphinx, Maastricht,
inv 03987 a-b
Terrine met deksel, aardappelschaal, h 26cm; 13 cm [2]
Voor afbeeldingen zie onderdeel Sphinx
 
L' Après midi d'un faune
31 x 31 x 20 cm,  jaren  '30
chamotte, geglazuurd
herkomst: legaat dhr. en mw. Bonfrère-Kallen, Maastricht 2000,
inv 04995
L'Après midi d'un faune is een relatief lang herdersgedicht in alexandrijen in 1876 geschreven door Stéphane Mallarmé (1842-1898). Het is het verhaal van een bosgod die in de tintelende middaghitte van Sicilië opeenvolgende stemmingsbeelden waarin begeerten en droombeelden van de faun worden weerspiegeld, beleeft. Moe van de jacht op angstig vluchtende nimfen en najaden geeft hij zich uiteindelijk over aan de verdovende sluimen die de dromen van de totale macht in de allesomvattende natuur vindt. Door Clade Debussy werd het verhaal omgezet in muziek. [3]
Vos heeft de bosgod in een ineengekrompen zittende houding op de grond afgebeeld. De faun grijpt met beide handen naar zijn keel. Achter hem staan drie, met ineengehaakte armen, naakt dansende nimfen.
 
4101a2otpmb05c
 
Faun
jaren '30 40 x 23 x 20 cm brons
herkomst: legaat dhr. en mw. Bonfrère-Kallen, Maastricht 2000,
inv 04999
Dit beeld is in een grotere oplage geproduceerd. Het originele beeld is in particulier bezit.
 
4101b2otpmb05c
Sphinx
ca. 1930 38 x 63 x 23 cm (2 exemplaren)
geglazuurd aardewerk, diverse kleuren
herkomst: schenking J. Verhoeven, Maastricht 1988,
inv 3583a-b
Voor afbeeldingen zie onderdeel Sphinx
 
De afdraaier
ca. 1930, 22,5 x 22 x 11,5 cm
wit geglazuurd aardewerk
herkomst: schenking T. Quik,  Maastricht 1992,
inv 3934[4]
40101dotpmb05e
foto: Bonnefantenmuseum
 
Maskerade/Pierrot en Colombine /Pierrot en Pierette met mandoline
ca. 1930, 26,5 x 19 x 14,5 cm
wit geglazuurd aardewerk
herkomst; de heer en mevrouw A. Polling-Jongert,  Voorschoten 1993,
inv 84
40101e1
 
 
De eerste kus
ca. 1930, 16,5 x 19,5 x 13 cm
aardewerk, met vlekdecor geglazuurd
wit geglazuurd aardewerk
herkomst: de heer en mevrouw A. Polling-Jongert,  Voorschoten 1993,
inv 695
40101e2
 
Tafeldecoraties dieren
ca. 1930  Aap, Bruine Beer, Buffel, Eekhoorn, Kameleon,
Kikvors, Konijn, Lynx, Pelikaan, Pinguïn, IJsbeer, Zeehond
diverse formaten
wit geglazuurd aardewerk
herkomst: de heer en mevrouw A. Polling-Jongert,  Voorschoten 1993,
inv.82-83 694-699
82 pinguïn, aardewerk, h 20cm
83 zittende aap, h 18 cm
694 eekhoorn, 16 X 7 X 16cm
696 buffel, 14 X 6 X 20,5cm (bizon jp)
697 bruine beer, 14 X 7,5 X 18,5cm
698 ijsbeer, 14 X 8 X 22cm
699 konijn, 5,5 X 5,5 X 14cm [5]
 
40101f1otpmb05h1a 40101f2otpmb05h2
                                                                                pinguïn (foto Bonnefantenmusem)                                    aap (foto Bonnefantenmuseum)
  
40101f3otpmb05h3 40101f4otpmb05h4
                                                                                  eekhoorn (foto Bonnefantenmuseum)                                       bizon (foto Bonnefantenmuseum)                                           
40101f6otpmb05h6  40101f7otpmb05h7
                                                                               ijsbeer (links) en bruine beer (rechts) (foto Bonnefantenmuseum)        konijn (foto Bonnefantenmuseum)
Hubertus
1941, 30 x 11 x 23,5 cm
geglazuurde chamotte
schenking Stichting Limburgs Kunstbezit 1999
herkomst schenking C. Pieters, Heerlen 1980,
inv 03150
Een ontwerp voor het gevelbeeld aan de Hertogsingel in Maastricht.
Vos heeft de opbouw van het tafereel in de definitieve versie gehandhaafd. De houding van de heilige wijkt af van het ontwerp.
 
40101gotpmb05i
 foto Bonnefantenmuseum
Mathias (voorstudie)
1949 73 x 24 [links] x 30 [rechts] cm, 9 cm diep gips in okergele tinten gepatineerd, niet gesig­neerd
[Links is een bijl - als zijn attribuut - weergege­ven met daarboven plantenmotieven. Opschrift: 'S. Mattias b.v.o.', in de linkerbovenhoek 'A.D. 1949'-],
inv 05148
Herkomst fam Vos [6]
Een ontwerp voor het gevelbeeld van de St. Matthiaskerk aan de Boschstraat te Maastricht.
Vos heeft de opbouw van het tafereel in de definitieve versie gehandhaafd. Op detailniveau zijn er enige afwijkingen, zoals de houding van het hoofd.
 
40101hotpmb05j
 foto Bonnefantenmuseum
Kruiswegstatie (model dertiende)
gebakken klei en geglazuurd in diverse tinten blauw, bruin-rood, beige en wit, niet gesigneerd Op de voorgrond ligt de gestorven Christus, omringd door zes treurende figuren. Van links naar rechts zijn dit: Maria van Bethanie, Maria Magdalena, Martha, Maria, de moeder van Christus, Johannes en Nicodemus, met de doornenkroon in zijn schoot.] collectie Bonnefanten verworven in 2001 (met steun van DSM)
inv 05146
herkomst: fam Vos [8]
Dit betreft een voorstudie voor de kruisweg in de Antonius van Paduakerk in Vrank Heerlen.
 
40101iotpmb05k
 foto Bonnefantenmuseum
Kruiswegstatie (model veertiende)
z.j., 39 x 65x 13 cm
gebakken klei en geglazuurd in diverse tinten blauw, geel, bruin en wit, niet gesigneerd [Het in doeken gewikkelde lichaam van de gestorven Christus wordt door Nicodernus (links) en Johannes (rechts) in het graf gelegd,
Maria, Maria Magdalena en Martha - staan toe te kijken]
verworven in 2001 (met steun van DSM)
inv 05147
herkomst: fam Vos[9]
Dit betreft een voorstudie voor de kruisweg in de Antonius van Paduakerk in Vrank Heerlen.
 
40101jotpmb05l
 foto Bonnefantenmuseum
Apollonia (schets)
z.j., 27 x 27 x 11 crn chamotte bruin gepatineerd
[1939 volgens zeggen Willy Gorissen, leerling van Charles Vos]
Apollonia staat met doorgezakte knieën tegen een boom, terwijl met een grote tang haar tanden worden uitgetrokken. Patrones van de tandartsen en tegen tandpijn. ,
Gesigneerd onderzijde CH. Vos [10]
inv 05151
Herkomst: fam Vos [11]
Apollonia van Alexandrië was een heilige uit Egypte over wie vrijwel alles onzeker is. Haar moeder zou haar gekregen hebben na een vurig gebed tot de Heilige Maria. Ze zou in de tweede eeuw door de Romeinen gevangen genomen zijn omdat ze haar geloof niet wilde afzweren. Zij werd hevig gefolterd: haar tanden werden uitgetrokken en haar kaak verbrijzeld. Daarna werd zij in het vuur geworpen. [12]
Dit is voorstudie voor het beeld dat Vos gemaakt heeft voor tandarts Heydendael in Maastricht.
 
40101kotpmb05m 
foto Bonnefantenmuseum
Maskerkop
z.j. 30 x 23 x 18 cm
beschilderd gips met een geglazuurde boven­laag, niet gesigneerd collectie Bonnefanten
verworven in 2001 (met steun van DSM) ,
inv 05152
herkomst: fam Vos[13]
Het masker heeft opengewerkte mond en ogen. Het heeft een grote spitse neus en is gesierd met twee hoorntjes op het hoofd.
 40101lotpmb05n
foto Bonnefantenmuseum
Faun
z.j., 24 x 13 x 10 cm
gips, blauw gepatineerd
herkomst: schenking familie Vos, Maastricht 2002,
inv 05155
Op een console is een zittende faun met fluit afgebeeld.
4101m2otpmb05o
Kegelaars
z.j., 34 x 25 x 20 cm
gebakken klei geglazuurd in tinten bruin, blauw, beige, wit, niet gesigneerd [Deze groep heeft model gestaan voor 'Onze Kegelaars', geglazuurd in bruine tinten in eigendom van de heer Willems, café Terminus, St. Pieter, Maastricht.] collectie Bonnefanten verworven in 2001 (met steun van DSM)
inv 05156
herkomst: fam Vos [14]
In 1905 opende het café Villa Taverne (Glacisweg te Maastricht) zijn poorten , later is de naam veranderd in Terminus.
In 1919 werd een kegelbond in Maastricht opgericht. Bij een verbouwing van het café in datzelfde jaar werden twee "Hollandsche kegelbanen" aangelegd.
In 1922 werd aan de Brusselsestraat in Maastricht een kegelpaleis gevestigd met vijf banen. Het paleis moest drie jaar door financiële problemen weer sluiten. Men vertrok met de vijf banen naar Terminus.
In 2006 werd Terminus gesloopt. [15]
4101n2otpmb05p
Piëta
z.j., Gips, 22x36x6,5 cm
herkomst: collectie Th, H.A. Boosten, Maastricht,
inv 03352-a
In een driehoek is schetsmatig Maria afgebeeld met haar overleden Zoon op haar schoot.
Waarschijnlijk is dit een ontwerp voor de Piëta in de Koepelkerk in Maastricht. De compositie is gelijk maar de houding van zowel Maria als Jezus is anders uitgewerkt.
 
40101ootpmb05q 
foto Bonnefantenmuseum
Piëta
z.j., Brons, 22 x 36x6,5 cm
herkomst: collectie Th. H.A. Boosten, Maastricht,
inv 03352-b
Dit ontwerp is gelijk aan het voorgaande; alleen is het uitgewerkt in brons, zoals het werk in de Koepelkerk.
 
40101potpmb05r 
foto Bonnefantenmuseum
Gedenkteken Henri Hermans
Gips, h. 28,4 cm, 1948
langdurig bruikleen LGOG,
inv 0112[16]
Ontwerp voor het beeld van Henri Hermans dat geplaatst is in het Henri Hermansplantsoen in Maastricht. De uitvoering is gelijk aan het ontwerp. Alleen op het ontwerp staan twee tekstregels terwijl het geplaatste monument vier tekstregels heeft.
Er is een foto gemaakt toen Vos aan het werk was aan het hoofd van Henri Hermans dat op de voorzijde van de zuil zou terugkomen.
 
4101q2otpmb05s
OLV Heilige Moeder  Gods
Gips, h. 49,2 cm
collectie Bonnefanten langdurig bruikleen LGOG,
inv 0113 [17]
Het Mariamonument (OLV Heilige Moeder Gods) is een ontwerp voor het beeld dat geplaatst is in het plantsoen in de Bouillonstraat in Maastricht.
De compositie van het ontwerp komt overeen met het uitgevoerde werk. De onderzijde van de sokkel is gewijzigd. De twee figurengroepen zijn in de definitieve versie verder naar achteren geplaatst om in het raakvlak plaats te creën voor een tekst die in het ontwerp ontbreekt. Het Mariabeeld is in het ontwerp slechts ruw geschetst zonder uitwerking in details.
 40101r1otpmb05t
foto Bonnefantenmuseum 

2.     Tekeningen [18]

Visioen van Maastricht (a)
Tekening: zwart potlood op papier, tweemaal gesigneerd
 
 
Vrouw met dansende putti verso twee kijvende wijven (b)
Tekening: zwart potlood op papier *2
 
Zittende Sater (c)
Tekening: zwart potlood op papier
 
otpmb04aotpmb04botpmb04c
                                                                                                                                                                a                                                              b             afbeelding Paulussen                        c                         afbeelding Paulussen

 

Optocht met bok en faunen (d)
Tekening: zwart potlood op papier
 
Sater die zittende vrouw aankijkt verso van saters (e)
Tekening: zwart potlood op papier

 otpmb04e

                                                                                                                                                                             d                                                                             afbeeldingen Paulussen                                          e

 
Vrouw op zeug (f)
Tekening: zwart potlood op papier, opschrift "Baubo"
 
Saters (g)
Tekening met zwarte inkt en zwart potlood op papier
 
Twee portretkoppen (h)
Tekening: zwart potlood op papier

otpmb04f otpmb04g otpmb04h

                                                                                                                                                             f                                                                                                                g                                                                                                             h

afbeelding Paulussen

 

 

 

 
Twee kijvende wijven (i)
Tekening: zwart potlood op papier
 
Naakte vrouw (j)
Tekening: zwart potlood op papier
 
Naakte vrouw op sokkel (k)
Tekening: zwart potlood op papier

otpmb04i 4102j 4102k

                                                                                                                                                   i                                                                                                j                                                                                                        k

afbeelding Paulussen

 

Zonder titel (l)
Tekening: zwart potlood op papier
 
Dionysius (m)
Tekening: potlood op papier 
Deze tekening is waarschijnlijk als ontwerp voor het beeld van de Heilige Dionysius dat zich bevindt in het Limburgs Museum te Venlo.

4102l 4102m

                                                                                                                                                                                                        l                                                                                                          m

 
 
3. Tiny Kaiser
Beeld Tiny Kaiser
Circa 1930 brons 63,5 x 49 x 28 [19]
Vos heeft de persoonlijkheid en de originele houding van Tiny Kaiser buitengewoon weten te treffen. [20]
In deze jaren, waarin de jonge kunstenaars allen gedurende enkele jaren in Amsterdam studeerden maar toch ook regelmatig samenkwamen in hun geboortestad, speelde de mooie, getalenteerde pianiste Tiny Kaiser een belangrijke rol in hun leven. Zij was onmiskenbaar een muze voor de kunstenaars, de jonge en de oudere, die haar vrijwel zonder uitzondering hebben geschilderd, terwijl Charles Vos een prachtige buste maakte van de pianospelende Tiny.  Dat de jonge, onafhankelijke vrouw tot veler verbeelding sprak is evident. Zij personifieerde immers het type vrouw dat rond 1930 maar hoogst zelden voorkwam. Naar hun dromen over Tiny Kaiser kunnen we alleen maar gissen, al was de pianiste daar op hoge leeftijd heel expliciet over: ze hadden stuk voor stuk wel met haar willen trouwen. Of ook Hub Levigne fantaseerde over een leven met Tiny Kaiser is onbekend, al meende Tiny Kaiser zich dat 60 jaar later wel met zekerheid te herinneren. Een feit is dat Hub Levigne in 1932 een kopergravure maakte met de titel ´Herinnering aan Tiny Kaiser´, waarop een man mismoedig kijkt naar de bos bloemen in zijn hand. Dan is er ook nog de niet-gedateerde pentekening waarop Hub Levigne zichzelf weergeeft als een om een voorbije liefde treurende minnaar, bedroefd starend naar een roos in zijn hand. Het is verleidelijk om deze pentekening te zien als het formele einde aan de relatie met Tiny Kaiser, al is de gesuggereerde datering in 1938 hiermee in tegenspraak. Maar Jef Scheffers is 70 jaar later heel beslist als hij stelt dat Tiny Kaiser toen maar één grote liefde in haar leven had en dat was de cellist Jos Huysmans en Jos Huysmans op dat moment maar één grote liefde had en dat was Tiny Kaiser. [21]

otpmb01a 

4. Henri Jonas (portretbuste)
Portretbuste van Henri Jonas.
groen gepatineerd brons 50 X 43 X 30cm [22]
In de krant werd over de buste geschreven:
"Bekwaam modeleur, blijkt hij buitendien te zijn begaafd met een scherp en helder psychologisch inzicht en zoo is hij er in geslaagd een portretbuste van Henri Jonas een expressie te geven, die nader brengt rot begrip van deze kunstenaar zelf."[23]
4104otpmb02a
foto Bonnefantenmuseum
5. Treurende Madonna
Treurende Madonna
Op de Algemene Begraafplaats te Maastricht is het graf van Charles Vos. De treurende Madonna die het graf siert, is ontworpen naar een model dat zich in het Bonnefantenmuseum bevindt. [24]
40105

 foto Bonnefantenmuseum

6. Heilig Hartbeeld
Oorspronkelijk: Henric Van Veldekecollege, Aylvalaan te Maastricht op het schoolplein achter de kapel.
In 1976 is het beeld door de Stichting Katholiek Onderwijs te Maastricht geschonken aan het Bonnefantencollege, Avenue Ceramique 250, 6221 KX Maastricht onder inventarisnummer 2114.
Gedateerd 1926
In de eerste jaren als zelfstandig gevestigd beeldhouwer heeft Vos meerdere Heilig Hartbeelden gemaakt. In 1922 startte hij met een inzending voor de tentoonstelling van het St. Bernulphusgilde in Nijmegen. In 1923 volgde een beeld voor de Radbout Universiteit in Nijmegen. Beide beelden hebben een betrekkelijk traditionele uitstraling. De typische zwier en beweeglijkheid, waardoor Vos bekend werd, ontbreken nog. In het beeld voor het Veldeke College (1926) is een ontwikkeling naar de typische Vosstijl zichtbaar. Vooral de drapering van de mantel is veel minder strak.
Christus is "en face" en staande ten voeten uit afgebeeld. Met zijn rechterhand wijst hij naar zijn Heilig Hart. Zijn linkerarm houdt hij met geopende hand langs zijn lichaam. Over zijn kleed draagt hij een openvallende mantel waarop versieringen zijn aangebracht.

40106iotpmb06a 

foto Bonnefantenmuseum

7. Satar met panfluit [25]
Mythologische keramische sculptuur van een zittende satar met panfluit.
Plaatselijk zeer lichtige oppervlakte schade en enkele krimpschuren
Afm. 71 X 35 X 80cm, gesigneerd en gedateerd ""Ch. Vos 32" (datering moeilijk leesbaar)
Een sater is een figuur uit de Griekse mythologie. Hij wordt vaak vereenzelvigd met een faun, een mythologisch figuur uit de Romeinse sagenleer. Ook de God Pan heeft veel kenmerken
met een sater.
Zij worden vaak afgebeeld als bezitters van hoorns en bokkenpoten en het bovenlijf van een mens. Een bekend attribuut is de panfluit. Vaak worden ze voorgesteld als veld- of bosgod. De sater staat bekend om zijn lust voor wijn en het verleiden van nymfen en efeben.
Op een rechthoekige onderplaat, ruim voorzien van fruit en een kikker aan het uiteinde, is een zittende sater afgebeeld. Zijn bokkenpoten liggen gekruist over elkaar. Zijn hoofd met bolle wangen is getooid met hoorn; hij heeft een breed gezicht met de kenmerkende platte neus. Met beide handen houdt hij een panfluit vast waarop hij speelt.

otpmb07a otpmb07b
foto: www.capriolus.nl (Ger de Ree)
otpmb07c otpmb07f
foto: www.capriolus.nl (Ger de Ree)
otpmb07e
foto: www.capriolus.nl (Ger de Ree)
8. Caritas figuur met putto
Niet gesigneerd, afmetingen 52 X 20 X 17cm
In het concept van Christelijke naastenliefde wordt gepersonificeerdin de figuur van Caritas. Zij is doorgaans een vrouwelijk figuur die beschermend, helpend, en voedend is afgebeeld; vaak met hunkende kinderen aan de borst, op schoot of aan de voeten, soms ook omringd door uitgemergelde grijsaards of wanhopigen die onder mantel beschutting zoeken.
Een vrouwelijk naakt op een console. Zij heeft haar benen gekruist met haar rechterbeen voor. Haar kleed houdt zij met haar linkerhand achter haar vast. Aan de andere zijde wordt het omhooggehouden door een klein figuurtje dat en profile wordt weergegeven met omhooggeheven armen. Haar rechterarm rust op haar borst. Haar blik is enigszins naar rechts gericht.
40108a
40108b 40108c
9. Madonna met Kind (Mechelen)
Gebakken klei geglazuurd, 1946
Het is een voorstudie voor het beeld in de kapel in Mechelen.
4109
10. Mooswief
Brons, 1984
Een ontwerp Mooswief-gietsel door P. Sijen te Beek. Dit Mooswief werd gemaakt ter gelegenheid van het 100-jarig bestaan van het Museum in 1984.
4110
11. Liggende muze met cello
Hout 1940
Op een console is mevrouw Bonfrere (echtgenote van Chretien Bonfrere, de musicus) liggende op haar linkerzij met opgetrokken benen en rustende op haar linkerelleboog afgebeeld. Voor haar ligt een cello, haar rechterarm ligt over de klankkast van het instrument, de hals van de cello rust op haar rechterschouder. Haar hoofd ligt schuin naar beneden op de cello.

4111

Voorstudie:
Particulier bezit. (collectie Peters Smeets)
Gips gepatineerd.
Niet gesigneerd, niet gedateerd (rond 1940)
Afm: hoogte 22cm, breedte 37cm en diepte 14cm
De definitieve versie in hout is gelijk aan de gipsen voorstudie (zie particulieren à personen à nummer 65) .
 52265

collectie Peters Smeets 

12. Maria met Kind
Chamotte klei, 1948
Voorstudie Maria-geloftebeeld dat geplaatst werd op Raadhuisplein te Tegelen.
De voorstudie is zeer schetsmatig uitgewerkt.
13. Vrouwentors
Muschelkalksteen. Hoogte 64cm. Inv. nr. 592
Bruikleen Th. Boosten, Meerssen
Niet gedateerd.
Een vrouwenlichaam waarvan de ledenmaten en het hoofd ontbreken
40113 
foto Bonnefantenmuseum 
14. Borstbeeld Schaepkens van Riemst
Gips. Hoogte 42cm. Inv, nr. 1105
Geëxposeerd in de Kunstzaal de Gulden Roos ter gelegenheid van de vijftigste verjaardag van Charles Vos, 10 september 1938
Jules Schaepkens van Riempst (1875-1946)
Na zijn studie aan de Gemeentelijke HBS werd hij expediteur-koopman. Daarnaast was hij politiek actief in gemeente en provincie. Ook was hij een amateur-historicus (o.a. voorzitter van het LGOG). Als voorzitter van de Kamer van Koophandel zette hij zich in voor de belangen van de middenstand.
Op zaterdag 21 maart 1942 heeft de heer Schaepkens van Riempst afscheid genomen als voorzitter van de Kamer van Koophandel. Hij hield tijdens de voltallige vergadering een afscheidsrede die hij afsloot met "VIVAT TREECH" en "LEVE LIMBURG". Daarna werd hij toegesproken door de heer H. Gelissen. Deze overhandigde hem een buste die door Chharles Vos in steen zal worden uitgevoerd. Er volgde nog een aantal sprekers. De dag werd afgesloten met een druk bezochte receptie. (de Limburger Koerier 23 maart 1942)
Uit bovenstaande bronnen kan opgemaakt worden dat er sprake moet zijn van een tweetal busten. Het bovengeschreven gipsen beeld zal waarschijnlijk het ontwerp zijn. Of het beeld ook nog in gesteen in gekapt, is onbekend.
Het museum heeft ook nog een gebronsd gipsen beeld in de collectie gehad. Hoogte 49,5cm. Gemerkt en gedateerd op de linkerzijde: "Ch. Vos, 1934"; op de rechterzijde het opschrift "Jules M.J. Schaepkens van Riemst". Inv. nr. 1104
Dit beeld is in de collectie geweest maar afgevoerd als object. Dit beeld is nu opgenomen in de collectie van het LGOG en bevindt zich in hun bureau aan de Brusselsestraat te Maatricht.
Schaepkens van Riemst is afgebeeld op de leeftijd van ongeveer 65 jaar. Rond kaal hoofd, zijn blik is naar voren gericht zonder de toeschouwer aan te kijken. Hij draagt een overhemd met stropdas, over zijn gilet heeft hij een colbertjasje.
 40114
foto Bonnefantenmuseum 
15. Dodenmasker Henri Jonas
Getint gips. Inv. nr. 567.
Het is gedateerd 1944 en in 1952 aangekocht.
Zie beschrijving bij werk in particulier bezit, onderdeel beelden van personen nr. 44
 40115

 foto Bonnefantenmuseum


[1] Bosch v d, Van Cuypers tot Dibbets, Maastricht 2002. In dit boek is de Kerncollectie Limburg beschreven. De tekst in het kleinere lettertype is afkomstig uit deze publicatie.
[2] Lijst Bonnefantenmuseum augustus 2010
[3] Wikipedia en www.muziekenmensen.nl, september 2010
[4] Lijst Bonnefantenmuseum augustus 2010 staat inventarisnummer 113 herkomst: de heer en mevrouw A. Polling-Jongert,  Voorschoten
[5] Lijst Bonnefantenmuseum augustus 2010
[6] Lijst Bonnefantenmuseum augustus 2010
[8] Lijst Bonnefantenmuseum augustus 2010
[9] Lijst Bonnefantenmuseum augustus 2010
[10] Lijst Bonnefantenmuseum augustus 2010
[11] Lijst Bonnefantenmuseum augustus 2010
[12] Wikipedia september 2010
[13] Lijst Bonnefantenmuseum augustus 2010
[14] Lijst Bonnefantenmuseum augustus 2010
[15] Coumans, Kroniek over 75 jaar Mastreechter Keigel-Bond (www.maastrichtse-kegelbond. nl, september 2010)
[16] Lijst Bonnefantenmuseum augustus 2010 inv 1112
[17] Lijst Bonnefantenmuseum augustus 2010 inv 1113
[18] Paulussen, Charles Vos, beeldhouwer te Maastricht, Maastricht 2002 (CD-rom)
[19] Dickhaut, Gezicht van Maastricht beeldende kunst in Maastricht tussen 1900-1940, Vierkant Maastricht nr 22, Maastricht 1995, blz 135
[20] Uit de muziekwereld: Tiny Kaiser in De Nieuwe Koerier van 26 november 1938
[21] www.galeries.nl, 2008
[22] Dickhaut Hedendaagse Limburgse kunst, reprospectieve reconstructie, stg historische reeks deel 5, Maastricht 1999, blz 202
Dickhaut, Gezicht van Maastricht beeldende kunst in Maastricht tussen 1900-1940, Vierkant Maastricht nr 22, Maastricht 1995, blz 134-135. Hier staat als toelichting: portret van Henri Jonas, circa 1925, bronskleurig geschilderd gips 30 X 44 X 37cm
Vermoedelijk gaat het over hetzelfde werk
[23] De Nieuwe Koerier van 20 november 1937
[24] Graatsma, Paulussen, Charles Vos, straat-beelden, Maastricht 1988
[25] http://www.capriolus.nl , april 2010, email 18 april 2009 en maart 2011 (Ger de Ree)

 

Read 3273 times Last modified on vrijdag, 14 juni 2019 09:35