www.charlesvos.nl

vrijdag, 31 juli 2009 00:00

Bonnefantenmuseum Maastricht

 

 

BONNEFANTENMUSEUM

Adres: Avenue Ceramique 250, 6221 KX Maastricht

 
De directie van het Bonnefantenmuseum heeft toestemming gegeven tot het plaatsen van foto's uit hun collectie (mail I.Kentgens 28 augustus 2014)
 
1. Kerncollectie Limburg [1]
Globe [2]
Charles Vos heeft voor Sphinx slechts één servies ontworpen (1929). Het gaat om het model Globe, dat zijn naam eer aandoet door de bolvorm waaraan de verschillende delen van dit servies zijn ontleend. Alle bollen staan op een vierkante voet, waarbij Vos blauw of oranje gebruikt heeft om onderdelen te accentueren. [3]
Soepterrine met deksel (objectnr. 1003987-a, bruikleen 1981 [4]), hoogte 25cm, doorsnede 18cm, breedte 30cm (blauwe rand)
Aardappelschaal (objectnr. 1003987-b, bruikleen 1981 [5]) (gouden rand)
Soepterrine met deksel (objectnr. 02578, schenking 2005), hoogte 25cm, doorsnede 18cm, breedte 30cm (oranje rand)
Soepterrine (objectnr. 02578a, schenking 2005), hoogte 19cm, doorsnede 17,5cm, breedte 30cm (blauwe rand)
 
40100a.jpg 40100b.jpg
40100c.jpg 40100d.jpg
 
foto's Bonnefantenmuseum
 
L' Après midi d'un faune  
Chamotte, geglazuurd
Niet gesigneer, gedateerd jaren 1930
Afmetingen: 31 x 31 x 20cm
Herkomst: legaat dhr. en mw. Bonfrère-Kallen, Maastricht 2000
Inv 04995
 
L’Après midi d’un faune is een relatief lang herdersgedicht in alexandrijen in 1876 geschreven door Stéphane Mallarmé (1842-1898). Het is het verhaal van een bosgod die in de tintelende middaghitte van Sicilië opeenvolgende stemmingsbeelden waarin begeerten en droombeelden van de faun worden weerspiegeld, beleeft. Moe van de jacht op angstig vluchtende nimfen en najaden geeft hij zich uiteindelijk over aan de verdovende sluimer die de dromen van de totale macht in de allesomvattende natuur vindt. Door Clade Debussy werd het verhaal omgezet in muziek. [6]
Vos heeft de bosgod in een ineengekrompen zittende houding op de grond afgebeeld. De faun grijpt met beide handen naar zijn keel. Achter hem staan drie, met aaneengehaakte armen, naakt dansende nimfen.
 
 4101a2otpmb05c
Faun 
Brons
Niet gesigneerd, gedateerd 1938
Afmetingen: hoogte 40cm, breedte 23cm en diepte 20cm
Herkomst: legaat dhr. en mw. Bonfrère-Kallen, Maastricht 2000
Objectnr. 1004999
Dit beeld is in een grotere oplage geproduceerd. Het originele beeld is in particulier bezit.
 
 4101b2otpmb05c
Sphinx 
Geglazuurd aardewerk, wit en zwart exemplaar
Niet gesigneerd, gedateerd: ca. 1930
Afmetingen: hoogte 38cm, breedte 63cm en diepte 23cm
Herkomst: schenking J. Verhoeven, Maastricht 1988
Objectnr. 1003583a-b
 
 40101c1.jpg 40101c2.jpg
foto's Bonnefantenmuseum
De afdraaier
Wit geglazuurd aardewerk
Niet gesigneerd, gedateerd ca. 1930
Afmetingen: hoogte 23cm en breedte 23cm
Herkomst: de heer en mevrouw A. Polling-Jongert, Voorschoten 1993
Objectnr. 00112
40101dotpmb05e
foto: Bonnefantenmuseum
 
Maskerade/Pierrot en Colombine /Pierrot en Pierette met mandoline
Wit geglazuurd aardewerk
Niet gesigneerd, gedateerd ca. 1930
Afmetingen: hoogte 26,5cm, breedte 19cm en diepte 14,5 cm
Herkomst: de heer en mevrouw A. Polling-Jongert,  Voorschoten 1993 (legaat 2005)
Objectnr. 00084
 
40101e1
 
 
De eerste kus
Aardewerk, met vlekdecor geglazuurd, wit geglazuurd aardewerk
Niet gesigneerd, gedateerd ca. 1930
Afmetingen: hoogte 16,5cm, breedte 19,5cm en diepte13cm
Herkomst: de heer en mevrouw A. Polling-Jongert,  Voorschoten 1993 (schenking 2005)
Objectnr. 00695
 
40101e2
 
Tafeldecoraties dieren
Wit geglazuurd aardewerk
Niet gesigneerd, gedateerd ca. 1930 
Diverse formaten
Aap, Bruine Beer, Buffel, Eekhoorn, Kameleon, Kikvors, Konijn, Lynx, Pelikaan, Pinguïn, IJsbeer, Zeehond
herkomst: de heer en mevrouw A. Polling-Jongert,  Voorschoten 1993 (legaat 2005)
Objectnr.
00082 pinguïn, aardewerk, hoogte 20cm 
00083 zittende aap, hoogte 18cm 
00694 eekhoorn, hoogte 16cm, breedte 7cm en diepte16cm 
00696 buffel, hoogte 14cm, breedte 6cm en diepte 20,5cm [6a]
00697 bruine beer, hoogte 14cm, breedte 7,5cm en diepte 18,5cm 
00698 ijsbeer, hoogte 14cm, breedte 8cm en diepte 22cm 
00699 konijn, hoogte 5,5cm, breedte 5,5cm en diepte 14cm
 
40101f1otpmb05h1a 40101f2otpmb05h2
                                                                                pinguïn (foto Bonnefantenmusem)                                    aap (foto Bonnefantenmuseum)
  
40101f3otpmb05h3 40101f4otpmb05h4
                                                                                  eekhoorn (foto Bonnefantenmuseum)                                       bizon (foto Bonnefantenmuseum)                                           
40101f6otpmb05h6  40101f7otpmb05h7
                                                                               ijsbeer (links) en bruine beer (rechts) (foto Bonnefantenmuseum)        konijn (foto Bonnefantenmuseum)
Hubertus
Geglazuurde chamotte
Niet gesigneerd, gedateerd 1941
Afmetingen: hoogte 30cm, breedte 11cm en diepte 23,5cm
Schenking Stichting Limburgs Kunstbezit 1999
Herkomst schenking C. Pieters, Heerlen 1980
Objectnr. 1003150
 
Een ontwerp voor het gevelbeeld aan de Hertogsingel in Maastricht.
Vos heeft de opbouw van het tafereel in de definitieve versie gehandhaafd. De houding van de heilige wijkt af van het ontwerp.
 
40101gotpmb05i
 foto Bonnefantenmuseum
Mathias (voorstudie)
Gips in okergele tinten gepatineerd  
Niet gesigneerd, gedateerd 1949
Afmetingen: 73cm x 24cm [links] x 30cm [rechts], 9 cm diep
[Links is een bijl - als zijn attribuut - weergegeven met daarboven plantenmotieven. Opschrift: 'S. Mattias b.v.o.', in de linkerbovenhoek 'A.D. 1949'-],
Objectnr. 1005148
Herkomst fam Vos [7]
 
Een ontwerp voor het gevelbeeld van de St. Matthiaskerk aan de Boschstraat te Maastricht.
Vos heeft de opbouw van het tafereel in de definitieve versie gehandhaafd. Op detailniveau zijn er enige afwijkingen, zoals de houding van het hoofd.
 
 
 40101hotpmb05j1a.jpg
foto Bonnefantenmuseum
 
Kruiswegstatie (model dertiende)
Gebakken klei en geglazuurd in diverse tinten blauw, bruin-rood, beige en wit
Niet gesigneerd, niet gedateerd
Afmetingen: hoogte 45cm, breedte 66cm en diepte 13cm
Op de voorgrond ligt de gestorven Christus, omringd door zestreurende figuren. Van links naar rechts zijn dit: Maria van Bethanie, Maria Magdalena, Martha, Maria, de moeder van Christus, Johannes en Nicodemus, met de doornenkroon in zijn schoot.
Collectie Bonnefanten verworven in 2001 (met steun van DSM)
Objectnr. 1005146
Herkomst: fam Vos [8]
 
Dit betreft een voorstudie voor de kruisweg in de Antonius van Paduakerk in Vrank Heerlen.
 
40101iotpmb05k
 foto Bonnefantenmuseum
Kruiswegstatie (model veertiende)
Gebakken klei en geglazuurd in diverse tinten blauw, geel, bruin en wit
Niet gesigneerd, niet gedateerd
Afmetingen hoogte 39cm, breedte 65cm en diepte 13cm
Het in doeken gewikkelde lichaam van de gestorven Christus wordt door Nicodemus (links) en Johannes (rechts) in het graf gelegd, Maria, Maria Magdalena en Martha - staan toe te kijken.
Collectie Bonnefanten verworven in 2001 (met steun van DSM)
Objectnr. 1005147
Herkomst: fam Vos[9]
 
Dit betreft een voorstudie voor de kruisweg in de Antonius van Paduakerk in Vrank Heerlen.
 
40101jotpmb05l
 foto Bonnefantenmuseum
Apollonia (schets)
Chamotte bruin gepatineerd (voorstudie)
Gesigneerd onderzijde CH. Vos, gedateerd 1939 [1939 volgens zeggen Willy Gorissen, leerling van Charles Vos]
Afmetingen:  hoogte 27cm, breedte 27cm en diepte 11cm
Apollonia staat met doorgezakte knieën tegen een boom, terwijl met een grote tang haar tanden worden uitgetrokken. Patrones van de tandartsen en tegen tandpijn.
Objectnr. 1005151
Herkomst: fam Vos [10]
 
Apollonia van Alexandrië was een heilige uit Egypte over wie vrijwel alles onzeker is. Haar moeder zou haar gekregen hebben na een vurig gebed tot de Heilige Maria. Ze zou in de tweede eeuw door de Romeinen gevangen genomen zijn omdat ze haar geloof niet wilde afzweren. Zij werd hevig gefolterd: haar tanden werden uitgetrokken en haar kaak verbrijzeld. Daarna werd zij in het vuur geworpen. [11]
Dit is voorstudie voor het beeld dat Vos gemaakt heeft voor tandarts Heydendael in Maastricht.
 
40101kotpmb05m 
foto Bonnefantenmuseum
Maskerkop
Beschilderd gips met een geglazuurde bovenlaag
Niet gesigneerd, niet gedateerd
Afmetingen: hoogte 30cm, breedte 23cm en diepte 18cm
Collectie Bonnefanten verworven in 2001 (met steun van DSM) 
Objectnr. 1005152
Herkomst: fam Vos [13]
 
Het masker heeft opengewerkte mond en ogen. Het heeft een grote spitse neus en is gesierd met twee hoorntjes op het hoofd.
 40101lotpmb05n
foto Bonnefantenmuseum
Faun
Gips, blauw gepatineerd
Niet gesigneerd, niet gedateerd
Afmetingen:  hoogte 24cm, breedte 13cm en diepte 10cm
Objectnr. 1005155
Herkomst: schenking familie Vos, Maastricht 2002,
 
Op een console is een zittende faun met fluit afgebeeld.
 
40101m1otpmb05o1.jpg
foto Bonnefantenmuseum
Kegelaars
Gebakken klei geglazuurd in tinten bruin, blauw, beige, wit
Niet gesigneerd, niet gedateerd
Afmetingen: hoogte 34cm, breedte 25cm en diepte 20cm
Deze groep heeft model gestaan voor "Onze Kegelaars", geglazuurd in bruine tinten in eigendom van de heer Willems, café Terminus, St. Pieter, Maastricht.
Collectie Bonnefanten verworven in 2001 (met steun van DSM) 
Objectnr. 1005156
Herkomst: fam Vos [14]
 
In 1905 opende het café Villa Taverne (Glacisweg te Maastricht) zijn poorten , later is de naam veranderd in Terminus.
In 1919 werd een kegelbond in Maastricht opgericht. Bij een verbouwing van het café in datzelfde jaar werden twee "Hollandsche kegelbanen" aangelegd.
In 1922 werd aan de Brusselsestraat in Maastricht een kegelpaleis gevestigd met vijf banen. Het paleis moest drie jaar door financiële problemen weer sluiten. Men vertrok met de vijf banen naar Terminus.
In 2006 werd Terminus gesloopt. [15]
 
40101n1otpmb05p1.jpg
foto Bonnefantenmuseum
Piëta
Gips
Niet gesigneerd, niet gedateerd
Afmetingen: hoogte 22cm, breedte 36cm en diepte 6,5cm
Herkomst: collectie Th, H.A. Boosten, Maastricht
Inv 03352-a
 
In een driehoek is schetsmatig Maria afgebeeld met haar overleden Zoon op haar schoot.
Waarschijnlijk is dit een ontwerp voor de Piëta in de Koepelkerk in Maastricht. De compositie is gelijk maar de houding van zowel Maria als Jezus is anders uitgewerkt.
 
40101ootpmb05q 
foto Bonnefantenmuseum
Piëta
Brons
Niet gesigneerd, niet gedateerd
Afmetingen: hoogte 22cm, breedte 36cm en diepte 6,5cm
Herkomst: collectie Th. H.A. Boosten, Maastricht
Inv 03352-b
 
Dit ontwerp is gelijk aan het voorgaande; alleen is het uitgewerkt in brons, zoals het werk in de Koepelkerk.
 
40101potpmb05r 
foto Bonnefantenmuseum
Gedenkteken Henri Hermans
Gips
Niet gesigneerd, gedateerd 1948
Afmetingen:  hoogte 28,4cm
Langdurig bruikleen LGOG
Objectnr. 100112
 
Ontwerp voor het beeld van Henri Hermans dat geplaatst is in het Henri Hermansplantsoen in Maastricht. De uitvoering is gelijk aan het ontwerp. Alleen op het ontwerp staan twee tekstregels terwijl het geplaatste monument vier tekstregels heeft.
Er is een foto gemaakt toen Vos aan het werk was aan het hoofd van Henri Hermans dat op de voorzijde van de zuil zou terugkomen.
 
40101q1otpmb05s.jpg 
 
 foto Bonnefantenmuseum
 
 
 
OLV Heilige Moeder  Gods
Gips
Niet gesigneerd, niet gedateerd
Afmetingen: hoogte 49,2cm
Collectie Bonnefantenlangdurig bruikleen LGOG
Inv 0113
 
Het Mariamonument (OLV Heilige Moeder Gods) is een ontwerp voor het beeld dat geplaatst is in het plantsoen in de Bouillonstraat in Maastricht.
De compositie van het ontwerp komt overeen met het uitgevoerde werk. De onderzijde van de sokkel is gewijzigd. De twee figurengroepen zijn in de definitieve versie verder naar achteren geplaatst om in het raakvlak plaats te creën voor een tekst die in het ontwerp ontbreekt. Het Mariabeeld is in het ontwerp slechts ruw geschetst zonder uitwerking in details.
 
 40101r1otpmb05t
foto Bonnefantenmuseum 
2. Tekeningen
Visioen van Maastricht (a)
Tekening: zwart potlood op papier
Tweemaal gesigneerd, gedateerd 1927
Afmetingen: hoogte 37cm, breedte 19cm
Aankoop 2002
Objectnr. 1005200
 
 
Vrouw met dansende putti verso twee kijvende wijven (b)
Tekening: zwart potlood op papier 
 
Zittende Sater (c)
Tekening: zwart potlood op papier
Afmetingen: hoogte 25cm, breedte 20cm
Aankoop 2002
Objectnr. 1005195
 
40102aotpmb04a1.jpg otpmb04b40102c3otpmb04c.jpg
                                                               a    foto Bonnefantenmuseum                                             b     afbeelding Paulussen                                 c       foto Bonnefantenmuseum
 
Optocht met bok en faunen (d)
Tekening: zwart potlood op papier
 
Sater die zittende vrouw aankijkt verso van saters (e)
Tekening: zwart potlood op papier
 
40102d3otpmb04d.jpg otpmb04e
                                                                 d       foto Bonnefantenmuseum                                                                                                                                                        e            afbeelding Paulussen 
 
 
Vrouw op zeug (f)
Tekening: zwart potlood op papier, opschrift "Baubo"
Afmetingen: hoogte 19cm, breedte 29cm
Aankoop 2002
Objectnr. 1005194
 
Saters (g)
Tekening met zwarte inkt en zwart potlood op papier
Afmetingen: hoogte 18cm, breedte 27cm
Aankoop 2002
Objectnr. 1005197
 
Twee portretkoppen (h)
Tekening: zwart potlood op papier
 
 
40102f3otpmb04f.jpg 40102g3otpmb04g.jpg  otpmb04h
                                         f       foto Bonnefantenmuseum                                      g     foto Bonnefantenmuseum                                                               h  afbeelding Paulussen 
                                                                                                                                                                                                                            
  
Twee kijvende wijven (i)
Tekening: zwart potlood op papier
Afmetingen: hoogte 27cm, breedte 21cm
Aankoop 2002
Objectnr.1005192
 
 
Naakte vrouw (verheven boven strijdtoneel) (j)
Tekening: zwart potlood op papier
Afmetingen: hoogte 29cm, breedte 21cm
Aankoop 2002
Objectnr.1005193
 
Naakte vrouw op sokkel (k)
Tekening: zwart potlood op papier
Afmetingen: hoogte 25cm, breedte 19cm
Aankoop 2002
Objectnr. 1005198
 
40102iotpmb04i1.jpg 40102j1.jpg 40102k1.jpg
                                                                               i                                                                                                j                                                                                                        k
                                                                                                                          foto's Bonnefantenmuseum 
Zonder titel (l)
Tekening: gekleurd
Gedateerd 1914
Afmetingen: hoogte 22cm, breedte 15,5cm
Aankoop 2001
Objectnr. 1005075
 
Dionysius (m)
Tekening: potlood op papier 
Deze tekening is waarschijnlijk als ontwerp voor het beeld van de Heilige Dionysius dat zich bevindt in het Limburgs Museum te Venlo.
 
40102n.jpg 4102m
                                                                                                                                                              l                                                                                                          m
                                                                                                                                                                        foto's Bonnefantenmuseum
Staande man in kostuum (n)
Tekening
Afmetingen: hoogte 25cm, breedte 16cm
Aankoop 2002
Objectnr. 1005196
 
Lezende man (o)
Tekening
Afmetingen: hoogte 24cm, breedte 18cm
Aankoop 2002
Objectnr. 1005191
 
 
40102o.jpg 40102p.jpg
                                                                                                                            n                                                         o                                     
                                                                                                                                                      foto's Bonnefantenmuseum
Mansportret (P)
Papier, geëtst 
Niet gesigneerd, niet gedateerd
Afmetingen: drager: hoogte 28cm en breedte 19cm; beeldformaat: hoogte 20,5cm en
breedte 16,5cm
Bruikleen 1958
Objectnr. 1001174
In een wit/zwart schakering is het zeer streng kijkende gezicht van een maan weergegeven.
 
40102q.jpg 
p foto Bonnefantenmuseum
 
3. Tiny Kaiser
Beeld Tiny Kaiser
Brons
Niet gesigneerd, gedateerd circa 1930
Afmetingen: hoogte 63,5cm, breedte 49cm en diepte 28cm
Schenking 1983
Objectnr. 1003290  
 
Vos heeft de persoonlijkheid en de originele houding van Tiny Kaiser buitengewoon weten te treffen. [16]
In deze jaren, waarin de jonge kunstenaars allen gedurende enkele jaren in Amsterdam studeerden maar toch ook regelmatig samenkwamen in hun geboortestad, speelde de mooie, getalenteerde pianiste Tiny Kaiser een belangrijke rol in hun leven. Zij was onmiskenbaar een muze voor de kunstenaars, de jonge en de oudere, die haar vrijwel zonder uitzondering hebben geschilderd, terwijl Charles Vos een prachtige buste maakte van de pianospelende Tiny.  Dat de jonge, onafhankelijke vrouw tot veler verbeelding sprak is evident. Zij personifieerde immers het type vrouw dat rond 1930 maar hoogst zelden voorkwam. Naar hun dromen over Tiny Kaiser kunnen we alleen maar gissen, al was de pianiste daar op hoge leeftijd heel expliciet over: ze hadden stuk voor stuk wel met haar willen trouwen. Of ook Hub Levigne fantaseerde over een leven met Tiny Kaiser is onbekend, al meende Tiny Kaiser zich dat 60 jaar later wel met zekerheid te herinneren. Een feit is dat Hub Levigne in 1932 een kopergravure maakte met de titel "Herinnering aan Tiny Kaiser, waarop een man mismoedig kijkt naar de bos bloemen in zijn hand. Dan is er ook nog de niet-gedateerde pentekening waarop Hub Levigne zichzelf weergeeft als een om een voorbije liefde treurende minnaar, bedroefd starend naar een roos in zijn hand. Het is verleidelijk om deze pentekening te zien als het formele einde aan de relatie met Tiny Kaiser, al is de gesuggereerde datering in 1938 hiermee in tegenspraak. Maar Jef Scheffers is 70 jaar later heel beslist als hij stelt dat Tiny Kaiser toen maar één grote liefde in haar leven had en dat was de cellist Jos Huysmans en Jos Huysmans op dat moment maar één grote liefde had en dat was Tiny Kaiser. [17]
 
otpmb01a  40103z.jpg
                                                                                                                                                  foto Bonnefantenmueseum
4. Henri Jonas (portretbuste)
Rond 1924 maakte Vos een afbeelding van Henri Jonas in gips. Bij het honderdjarige bestaan van het Bonnefantenmuseum (1984) liet de Jan van Eyckacademie als cadeau een bronzen buste van het beeld gieten.
 
Portretbuste van Henri Jonas
Gips, gebronsd
Niet gesigneerd, niet gedateerd [1924]
Afmetingen: hoogte 50cm, breedte 43cm en diepte 50cm
Schenking 1999
Objectnr. 100751
 
Op 21 september 1984 kwamen in het Bonnefantenmuseum een groot aantal belangstellende bijeen om het eeuwfeest van het museum te vieren. Tevens werden de tentoonstellingen “Geloof in beelden” en “Beelden kijken/Beelden zien” geopend.
Namens de Jan van Eyckacademie onthulde prof. J. Stassen een bronzen portretbuste van Henri Jonas, vervaardigd door Charles Vos. [18a] 
In de krant werd over de buste geschreven:
"Bekwaam modeleur, blijkt hij buitendien te zijn begaafd met een scherp en helder psychologisch inzicht en zoo is hij er in geslaagd een portretbuste van Henri Jonas een expressie te geven, die nader brengt rot begrip van deze kunstenaar zelf."[19]
 
Portretbuste van Henri Jonas
Groen gepatineerd brons
Niet gesigneerd, niet gedateerd [1984]
Afmetingen: hoogte 50cm, breedte 43cm en diepte 30cm [18]
Schenking 1984
Objectnr. 1003318
 
 
 
40104b_brons.jpg 40104a_gips.jpg
foto's Bonnefantenmuseum (links brons, rechts gips)
5. Treurende Madonna
Treurende Madonna
Afmetingen: hoogte 183cm
Objectnr. 1001352
 
Op de Algemene Begraafplaats te Maastricht is het graf van Charles Vos. De treurende Madonna die het graf siert, is ontworpen naar een model dat zich in het Bonnefantenmuseum bevindt. [20]
40105.jpg
foto Bonnefantenmuseum
6. Heilig Hartbeeld
Kalksteen
Niet gesigneerd, niet gedateerd  [1926]
Afmetingen: hoogte 180cm, breedte 72cm, diepte 68cm en gewicht 510kg
Objectnr. 1002114
Schenking 1976
 
Oorspronkelijk: Henric Van Veldekecollege, Aylvalaan te Maastricht op het schoolplein achter de kapel.
In 1976 is het beeld door de Stichting Katholiek Onderwijs te Maastricht geschonken aan het Bonnefantenmuseum
In de eerste jaren als zelfstandig gevestigd beeldhouwer heeft Vos meerdere Heilig Hartbeelden gemaakt. In 1922 startte hij met een inzending voor de tentoonstelling van het St. Bernulphusgilde in Nijmegen. In 1923 volgde een beeld voor de Radbout Universiteit in Nijmegen. Beide beelden hebben een betrekkelijk traditionele uitstraling. De typische zwier en beweeglijkheid, waardoor Vos bekend werd, ontbreken nog. In het beeld voor het Veldeke College (1926) is een ontwikkeling naar de typische Vosstijl zichtbaar. Vooral de drapering van de mantel is veel minder strak.
Christus is "en face" en staande ten voeten uit afgebeeld. Met zijn rechterhand wijst hij naar zijn Heilig Hart. Zijn linkerarm houdt hij met geopende hand langs zijn lichaam. Over zijn kleed draagt hij een openvallende mantel waarop versieringen zijn aangebracht.
 
40106iotpmb06a 
foto Bonnefantenmuseum
7. Satar met panfluit [21]
Mythologische keramische sculptuur van een zittende satar met panfluit.
Plaatselijk zeer lichtige oppervlakte schade en enkele krimpschuren.
Gebakken klei, geglazuurd
Gesigneerd en gedateerd "Ch. Vos 32" (datering moeilijk leesbaar, kan ook 1924 zijn)
Afmetingen: hoogte 71cm, breedte 35cm en diepte 80cm
Aankoop 2011
Objectnr. 100618
 
Een sater is een figuur uit de Griekse mythologie. Hij wordt vaak vereenzelvigd met een faun, een mythologisch figuur uit de Romeinse sagenleer. Ook de God Pan heeft veel kenmerken
met een sater.
Zij worden vaak afgebeeld als bezitters van hoorns en bokkenpoten en het bovenlijf van een mens. Een bekend attribuut is de panfluit. Vaak worden ze voorgesteld als veld- of bosgod. De sater staat bekend om zijn lust voor wijn en het verleiden van nymfen en efeben.
Op een rechthoekige onderplaat, ruim voorzien van fruit en een kikker aan het uiteinde, is een zittende sater afgebeeld. Zijn bokkenpoten liggen gekruist over elkaar. Zijn hoofd met bolle wangen is getooid met hoorn; hij heeft een breed gezicht met de kenmerkende platte neus. Met beide handen houdt hij een panfluit vast waarop hij speelt.
 
40107botpmb07a.jpg 40107aotpmb07b.jpg
foto: www.capriolus.nl (Ger de Ree)
40107dotpmb07c.jpg 40107cotpmb07d.jpg
foto: www.capriolus.nl (Ger de Ree)
otpmb07e
foto: www.capriolus.nl (Ger de Ree)
8. Caritas figuur met putto [22]
Gebakken klei, geglazuurd
Niet gesigneerd, niet gedateerd
Afmetingen hoogte 52cm, breedte 20cm en diepte 17cm
Objectnr. 1005241
 
Het concept van Christelijke naastenliefde wordt gepersonificeerdin in de figuur van Caritas. Zij is doorgaans een vrouwelijk figuur die beschermend, helpend, en voedend is afgebeeld; vaak met hunkende kinderen aan de borst, op schoot of aan de voeten, soms ook omringd door uitgemergelde grijsaards of wanhopigen die onder mantel beschutting zoeken.
Een vrouwelijk naakt op een console. Zij heeft haar benen gekruist met haar rechterbeen voor. Haar kleed houdt zij met haar linkerhand achter haar vast. Aan de andere zijde wordt het omhooggehouden door een klein figuurtje dat "en profil" wordt weergegeven met omhooggeheven armen. Haar rechterarm rust op haar borst. Haar blik is enigszins naar rechts gericht.
 
40108a
40108b 40108c
 
9. Madonna met Kind (Mechelen)
Gebakken klei geglazuurd
Niet gesigneerd, gedateerd 1946
Afmetingen: hoogte 33cm, breedte 16cm en diepte 12cm
Schenking 2002
Objectnr. 100154
 
Het is een voorstudie voor het beeld van OLV van Mechelen in de kapel in Mechelen.
Maria staat frontaal ten voeten uit afgebeeld. Met haar linkerarm houdt ze het Christuskind tegen zich aan gedrukt, haar wang tegen zijn hoofdje. Het kind houdt in beide handjes een duif vast. Hij houdt zijn voetjes gekruist. Beiden hebben een vriendelijke uitstraling.
Het beeld is geglazuurd. Het werd opgericht uit dankbaarheid voor het feit dat Mechelen gespaard was gebleven in de Tweede Wereldoorlog. [23]
 
40109a.jpg
foto Bonnefantenmuseum
 
 
10. Mooswief
Brons
Niet gesigneerd, niet gedateerd [1984]
Afmetingen hoogte 9cm en breedte 5cm
Objectnr. 1003345 
Een ontwerp Mooswief-gietsel door P. Sijen te Beek. Dit Mooswief werd gemaakt ter gelegenheid van het 100-jarig bestaan van het Museum in 1984.
 
  4110
11. Liggende muze met cello
Hout 
Niet gesigneerd, niet gedateerd [1940]
Afmetingen: hoogte 22cm, breedte 38cm en diepte 10,5cm
Legaat 2000
Objectnr. 1005006
 
Op een console is mevrouw Bonfrere (echtgenote van Chretien Bonfrere, de musicus) liggende op haar linkerzij met opgetrokken benen en rustende op haar linkerelleboog afgebeeld. Voor haar ligt een cello, haar rechterarm ligt over de klankkast van het instrument, de hals van de cello rust op haar rechterschouder. Haar hoofd ligt schuin naar beneden op de cello.
 
40111b.jpg
foto Bonnefantenmusem
 
Voorstudie
Particulier bezit. (collectie Peters Smeets)
Gips gepatineerd
Niet gesigneerd, niet gedateerd [rond 1940]
Afmetingen: hoogte 22cm, breedte 37cm en diepte 14cm
De definitieve versie in hout is gelijk aan de gipsen voorstudie (zie particulieren, personen, nummer 65).
 
 52265
collectie Peters Smeets 
12. Maria met Kind
Chamotte klei
Niet gesigneerd, niet gedateerd [1948]
Afmetingen: hoogte 23cm, breedte 6cm en diepte 5cm
Legaat 2000
Objectnr. 1005000
 
Voorstudie Maria-geloftebeeld dat geplaatst werd op Raadhuisplein te Tegelen.
De voorstudie is zeer schetsmatig uitgewerkt.
 
40112a.jpg
foto Bonnefantenmuseum
13. Vrouwentors
Muschelkalksteen
Niet gesigneerd, niet gedateerd
Afmetingen: hoogte 64cm
Inv. nr. 592
Herkomst: bruikleen T. Boosten
 
Een vrouwenlichaam waarvan de ledenmaten en het hoofd ontbreken.
 
40113 
foto Bonnefantenmuseum 
14. Borstbeeld Schaepkens van Riemst
Gips
Niet gesigneerd, niet gedateerd
Afmetingen: hoogte 42cm
Bruikleen
Objectnr. 1001105
 
Geëxposeerd in de Kunstzaal de Gulden Roos ter gelegenheid van de vijftigste verjaardag van Charles Vos, 10 september 1938 [24]
Jules Schaepkens van Riempst (1875-1946)
Na zijn studie aan de Gemeentelijke HBS werd hij expediteur-koopman. Daarnaast was hij politiek actief in gemeente en provincie. Ook was hij een amateur-historicus (o.a. voorzitter van het LGOG). Als voorzitter van de Kamer van Koophandel zette hij zich in voor de belangen van de middenstand. [25]
Op zaterdag 21 maart 1942 heeft de heer Schaepkens van Riempst afscheid genomen als voorzitter van de Kamer van Koophandel. Hij hield tijdens de voltallige vergadering een afscheidsrede die hij afsloot met "VIVAT TREECH" en "LEVE LIMBURG". Daarna werd hij toegesproken door de heer H. Gelissen. Deze overhandigde hem een buste die door Charles Vos in steen zal worden uitgevoerd. Er volgde nog een aantal sprekers. De dag werd afgesloten met een druk bezochte receptie. (de Limburger Koerier 23 maart 1942)
Uit bovenstaande bronnen kan opgemaakt worden dat er sprake moet zijn van een tweetal busten. Het bovengeschreven gipsen beeld zal waarschijnlijk het ontwerp zijn. Of het beeld ook nog in gesteen is gekapt, is onbekend.
Het museum heeft ook nog een gebronsd gipsen beeld in de collectie gehad.
Gips, gebronsd
Gesigneerd en gedateerd op de linkerzijde: "Ch. Vos, 1934"; op de rechterzijde het opschrift "Jules M.J. Schaepkens van Riemst"
Afmetingen: hoogte 49,5cm
Inv. nr. 1001104 [26]
Dit beeld is in de collectie als object afgevoerd. [27] Dit beeld is nu opgenomen in de collectie van het LGOG en bevindt zich in hun bureau aan de Brusselsestraat te Maatricht.
Schaepkens van Riemst is afgebeeld op de leeftijd van ongeveer 65 jaar. Rond kaal hoofd, zijn blik is naar voren gericht zonder de toeschouwer aan te kijken. Hij draagt een overhemd met stropdas, over zijn gilet heeft hij een colbertjasje.
 
 40114a.jpg 40114b.jpg
 
foto's  Bonnefantenmuseum 
15. Dodenmasker Henri Jonas
Getint gips
Niet gesigneerd, niet gedateerd [1944]
Inv. nr 567
Aankoop 1952
 
Zie beschrijving bij werk in particulier bezit, onderdeel beelden van personen nr. 44
 40115
 foto Bonnefantenmuseum
16. Crucifix 
Geglazuurd aardewerk
Niet gesigneerd, niet gedateerd [1939-1940]
Afmetingen: hoogte 39,5cm, breedte 25,5cm
Schenking 1987
Objectnr. 2000751
 
Christus aan het kruis. Zijn armen zijn met touwen aan het kruis bevestigd, zijn handen hangen slap omlaag. Om zijn bovenlichaam is een touw bevestigd dat aan beide zijden van lichaam omhoog wordt geleid om boven aan het kruis bevestigd te worden. Zijn voeten zijn overeen met een spijker aan het kruis genageld. Boven aan het kruis is een schildje met de letters I.N.R.I. Christus draagt slechts een lendedoek.
 
 40116.jpg
foto Bonnefantenmuseum
17. Il Poverello [28]
Litho, papier
Gesigneerd (R.O. onderaan), niet gedateerd
Afmetingen: hoogte 31cm, breedte 16,8cm
Legaat 1969
Objectnr. 1001570
 
Franciscus, in ordekledij, is ten voeten uit staande "en profil" afgebeeld aan de linkerzijde. Zijn blik, met ogen gesloten, is gericht op de hemel waar aan de rechterbovenzijde Jezus, hangende aan het kruis voorzien van stigmata, is weergegeven. Een persoon (de behoeftige) heeft zich tegen de Heilige aangevleid. Franciscus heeft zijn linkerhand op diens hoofd gelegd, de andere hand rust op de linkerschouder. Aan de onderzijde en beide zijkanten groeien zonnebloemen. Il Poverello is de bijnaam van Franciscus.
 
40117.jpg
foto Bonnefantenmuseum
 
18. Ontwerp boekomslag “De Bonte Storm” van Mathias Kemp 
Aquarel, papier
Gesigneerd "CH. (ineen) VOS" midden onder, niet gedateerd [1929]
Afmetingen:
Papierformaat: hoogte 22,5cm, breedte 43cm
Beeldformaat: hoogte 21.2cm, breedte 32,2cm
Legaat 1969
Objectnr. 1001553
 
In 1929 publiceerde Mathia Kemp zijn carnavalsroman "De Bonte Storm". Zijn eerste roman verhaalt van de lotgenoten van Nes Cloquet, een jongeman die zich anders waant dan anderen, zich geroepen voelt tot iets hogers en daarom overweegt priester te worden. Hij heeft een hekel aan carnaval. Desondanks probeert zijn moeder hem te koppelen aan Tielke Lemmens, de dochter van een vriendin. Hij moet carnaval vieren en ook alle voorbereidingen daartoe meemaken. Uit liefde voor zijn moeder geeft hij toe. Dan begint een hele reeks van verwikkelingen, die Nes tijdens de dolle drie dagen heen en weer schuiven tussen Tielke Lemmens en Poeleke den Dweil, een wat aan lager wal geraakt meisje. Na heel wat intriges vinden Nes en Tielke elkaar tenslotte toch. Op zich een heel simpel verhaal, dat Kemp echter (mede doordat hij buiten de twee hoofdpersonen nog tal van figuren opvoerde) de gelegenheid gaf het carnaval in Maastricht in al zijn uitingen te beschrijven.
Het verschijnen van het boek zorgde in Maastricht voor heel wat rumoer. Sommige bewoners meenden zich te herkennen in de opgevoerde personages en keken de schrijver daarom boos aan. Weer anderen vonden dat Mathias de stad te schande maakte doordat hij ook de wat minder fraaie kanten van het carnavalsfeest in de provinciehoofdstad schilderde. Kemp vond de kritiek niet terecht. Al het gekrakeel over het boek zorgde ervoor dat het een verkoopsucces werd.
De tekening in kleur op de omslag werd door Charles Vos gemaakt.
 
Er zijn twee ontwerpen voor boekomslag De Bonte Storm:
Tekening pen en aquarel
Eerste ontwerp:
gesigneerd "CH. (ineen) VOS" midden onder, niet gedateerd [1929]
Afmetingen: hoogte 18,5cm en breedte 33 cm
Dit ontwerp is in particulier bezit.
Tweede ontwerp:
Gesigneerd "CH. (ineen) VOS" midden onder, niet gedateerd [1929]
Afmetingen: hoogte: 21cm en breedte 32,2 cm
Collectie Bonnefantenmuseum
Het eerste ontwerp geeft alleen de afbeelding weer, terwijl het tweede ontwerp de plaat combineert met de indeling van de omslag en de noodzakelijke teksten.
 
 40118.jpg
foto Bonnefantenmuseum
19. Vertrouwen 
Gips, geschilderd
Niet gesigneerd, niet gedateerd [omstreeks 1923]
Afmetingen: hoogte 50cm, breedte 16cm en diepte 13cm
Aankoop 1982
Objectnr. 1003264
 
Op een zetel, met massief onderstuk met de tekst “vertrouwen”, is een vrouwenfiguur met haar benen onder zich houdend, afgebeeld. Het zou Maria kunnen voorstellen. Haar hoofd is schuin naar boven gericht. Zij draagt over haar kleed een openvallende mantel die aan de bovenkant vastgezet is met een speld. Haar rechterarm, waarover de slip van haar mantel hangt, houdt ze gebogen voor haar lichaam.
 
40119.jpg
foto Bonnefantenmuseum
 
20. Reliekenbuste van een soldaat-martelaar van het Thebaanse leger 
Gips
Niet gesigneerd, niet gedateerd
Afmetingen: hoogte 69cm
Schenking 1999
Objectnr.: 1000886
 
Het Thebaanse (Romeins) Legioen, ook de martelaren van Agaunum genoemd, zou uit 6.666 man, onder aanvoering van Mauritius, hebben bestaan en zou zich in de derde eeuw bij Agaunum (later bekend als Saint-Maurice in het Zwitserse kanton Wallis) bekeerd hebben tot het Christendom. Zij stierven allen in de slag als martelaren.
De buste een Thebaanse soldaat, die zijn militaire uitrusting draagt. Gekruist voor zijn lichaam heeft een zwaard (uitgebeeld in de vorm van een kruis?). Tegen zijn borst houdt hij een rond voorwerp (een beker) met de rand een Latijnse tekst.
 
40120.jpg
foto Bonnefantenmuseum

21.Sebastiaan
Chamotte klei, gebakken
Niet gesigneerd, niet gedateerd [rond 1941-1945]
Afmeingen: hoogte 22cm, breedte 7cm en diepte 7cm
Legaat 2000
Objectnr.: 1005003
 
Dit beeld betreft een voorstudie voor de kerk van de Goede Herder te Wassenaar. Het zal een eerste grof ontwerp betreffen. Details zijn nog niet uitgewerkt. Later volgde een meer gedetailleerd ontwerp dat zich in particulier bezit bevind.
Zie ook hoofdstuk 2 --> kerken --> nummer 27 kerk van de Goede Herder te Wassenaar.
 
40121.jpg
foto Bonnefantenmuseum
 
22. Heilig Hart 
Gebakken klei, geglazuurd
Niet gesigneerd, niet gedateerd
Afmetingen: hoogte 28cm
Aankoop 2002
Objectnr.: 1005150
 
Hoogstwaarschijnlijk is dit beeld een voorstudie, een definitieve uitvoering ontbreekt vooralsnog.
Op een console is “en face” staande Christus als Heilig Hart afgebeeld met zijn gezicht iets afgebogen. Hij draagt een lang wit kleed. Zijn handen houdt hij open naar voren gericht om zijn stigmata te tonen. Hij draagt lange haren en is voorzien van een baard. Onder zijn rechterhand staat een blauw kruis en aan de andere zijde een kelk met hostie. Beide zijden zijn niet nader uitgewerkt wat duidt op een voorstudie.
 
40122.jpg
 
foto Bonnefantenmuseum 
23. Madonna met Kind 
Gebakken klei, geglazuurd
Niet gesigneerd, niet gedateerd
Afmetingen: hoogte 28cm, breedte 14cm en diepte 10cm
Schenking 2002
Objectnr.: 1005153
 
Gezien de herkomst van het beeld is het waarschijnlijk ook een voorstudie, een definitieve uitvoering ontbreekt.
Op een uitstekende console is de zetel, waarop Maria met haar Kind zit, geplaatst.
Maria is frontaal zittend afgebeeld. Zij draagt over haar witte kleed een blauwe mantel die naar beneden toe openvalt. Haar Zoon, “en profile” staand afgebeeld, houdt ze met haar beide armen op borsthoogte vast. Zijn beentjes steunen op Maria’s bovenbenen. Het Kind slaat zijn rechterarm om het hoofd van zijn Moeder. Zijn andere hand rust in rechterhand van Maria. Zijn blik is gericht op de toeschouwer.
 
40123.jpg
foto Bonnefantenmuseum
 
24. Theresia van Liseux
Theresia van Liseux
Aardewerk, wit geglazuurd
Niet gesigneerd, niet gedateerd [jaren 1920]
Afmetingen: hoogte 27cm, voet 8,5cm
Uit de Sphinxserie Heiligenbeelden
 
 
Theresia is staande op een console met een enigszins gedraaid lichaam weergeven. Zij draagt een geplooide mantel met sluier. Haar linkerarm houdt ze gevouwen op borsthoogte onder haar mantel. Met haar andere arm, langs haar lichaam, houdt ze mantel open. Haar hoofd houdt ze schuin naar beneden gericht.
 
 41020.jpg 
 
25. OLV Sterre der Zee 
Gebakken klei, geglazuurd in wit
Niet gesigneerd, niet gedateerd [omstreeks 1947]
Afmetingen: hoogte 49cm, breedte 27cm en diepte 5cm
Schenking 2002
Objectnr.: 1005149
 
In Maastricht zijn devotiebeelden geplaatst zijn langs de bidweg ter ere van Onze Lieve Vrouw "Sterre der Zee”.
De plaquette, Onze Lieve Vrouwe Sterre der Zee, werd in 1947 aangebracht aan de voorgevel van het voormalig R.K. Weeshuis, later klooster van de Zusters Augustinessen van St. Monica, Lenculenstraat 21, Maastricht. Nu is het een apartementencomplex.
Van deze plaquette in de Lenculenstraat zijn meerdere variaties bekend.
Het museum beschikt over een witte versie.
 
Het museum bezit ook een uitvoering in groene tinten (afbeelding in bezit van de auteur, door auteursrechten kan de afbeelding niet de site geplaatst worden)
Aardewerk, gebakken en geglazuurd 
Niet gesigneerd, niet gedateerd
Afmetingen: hoogte 50cm, breedte 26cm en diepte 6cm
Legaat echtpaar A. Polling-Jongert
Objectnr. 02438
 
Zie ook hoofdstuk 5, paragraaf 2.1 nummer 16
 
40125.jpg
foto Bonnefantenmuseum
 
26. Jozef met Kind
Aardewerk, gebakken en geglazuurd
Niet gesigneerd, niet gedateerd
Afmetingen: hoogte 75cm
Langdurig bruikleen Parochiekerk Sint Petrus’ Stoel te Antiochië in Eindhoven (2016)
Objectnr. 1006041
 
Op een bruin getinte console is Jozef met zijn Zoon staande afgebeeld (beiden met een nimbus). Jozef draagt over zijn bruin kleed en blauwe openvallende mantel. Zijn linkerarm gaat richting de rug van zijn Zoon. Met de andere hand maakt hij een zegenend gebaar.
Zijn Zoon staat aan de linkerzijde voor zijn vader. Hij is gekleed in een wit kleed. In zijn linkerhand houdt hij een bloem vast.
Beiden hebben hun blik op de toeschouwer gericht.
(afbeelding in bezit van de auteur, door auteursrechten kan de afbeelding niet de site geplaatst worden)
 
27. Franciscus van Assisi
Lindehout
Niet gesigneerd, niet gedateerd
Afmetingen: hoogte 124cm, breedte 36cm en diepte 35cm
Bruikleen 2017
Objectnr. 1006090
Franciscus is ten voeten uit staande op een console afgebeeld in ordekledij. Met zijn armen maakt hij een zegenend gebaar. De stigmata in hartstreek, handen en voeten zijn duidelijk zichtbaar.
(afbeelding in bezit van de auteur, door auteursrechten kan de afbeelding niet de site geplaatst worden) 
 
28. Kruisbeeld met Christus
Hout
Niet gesigneerd, niet gedateerd
Afmetingen: hoogte 147cm, breedte 140cm en diepte 28cm
Bruikleen 2017
Objectnr. 1006091
 
Het uitgemergelde lichaam van Christus hangt aan het kruis. Hij heeft een doornenkroon op zijn hoofd. Zijn handen en voeten (over elkaar) zijn vastgespijkerd. Hij draagt slechts een lendedoek.
(afbeelding in bezit van de auteur, door auteursrechten kan de afbeelding niet de site geplaatst worden) 
 
29. Franciscus van Assisi
Lindehout
Niet gesigneerd, niet gedateerd
Afmetingen: hoogte 150cm, breedte 56cm en diepte 42cm
Bruikleen 2017
Objectnr. 1006088
 
Op een console is ten voeten uit een staande Franciscus uitgebeeld. Hij draagt de ordekledij met een koord rond zijn middel. Met beide handen houdt hij een geopend boek vast. Op dit boek zit een kind, dat in zijn rechterhand een vogeltje vasthoudt.
(afbeelding in bezit van de auteur, door auteursrechten kan de afbeelding niet de site geplaatst worden)
 
30. Pandora
Gips
Niet gesigneerd, niet gedateerd
Afmetingen: hoogte 121cm
Bruikleen 1961
Objectnr. 1001353
 
Pandora is de naam van de eerste vrouw die door Hephaistos uit water en aarde werd gevormd. Haar naam kan zowel draagster van de gaven als schenkster van de gaven betekenen.
Zij huwde met Epimetheus. Zeus schonk het paar een vat (pithos), waarin alle ongelukken  zaten opgesloten. Als het vat gesloten bleef, konden die niemand treffen. Pandora was nieuwsgierig en wilde het vat openen, maar Epimetheus  hield haar tegen. Op een dag kon Pandora haar nieuwsgierigheid niet bedwingen en opende het vat, en bevrijdde zo alle rampen, ziekten en zorgen die zich over de aarde verspreidden: aan het zorgeloze bestaan van de mens was een einde gekomen.
Pandora klapte het deksel geschrokken dicht, met het gevolg dat de hoop niet kon ontsnappen. Vandaar dat onder de hevigste rampen die de mensen op aarde teisteren, de hoop nog alleen resteert. Hoop wordt soms voorgesteld als de vogel die uit het vat vloog toen deze voor een tweede keer werd geopend, als boodschap van troost voor de mensheid.
In het Nederlands en in andere talen staat het vat ook bekend als de “doos van Pandora”. De term “doos” is hier echter het gevolg van een vertaalfout. [29]
 
Op een ronde, versierde schijf is de knielende Pandora afgebeeld. Zij is naakt, alleen op een bovenbeen rust een kleed. Haar blik is naar rechts boven gericht. Op haar linkerschouder rust de doos (het vat) die met beide handen vasthoudt.
 
40130.jpg
foto Bonnefantenmuseum
 
31. Hoeksteen
Gips
Niet gesigneerd, niet gedateerd [1931]
Afmetingen: hoogte 32cm, breedte 22cm en diepte 12cm
Voorstudie voor de Antonius van Paduakerk, Bleijerheidsestraat 165, 6462AJ te Kerkrade
Objectnr. 1003351
Tekst: “ik ben de hoeksteen”
 
De voorstudie is gelijk aan de definitieve versie in Kerkrade.
 
40131.jpg
foto Bonnefantenmuseum
 
 
32. Mooswief
Gebakken aardewerk
Niet gesigneerd, niet gedateerd [1953-1954]
Afmetingen: hoogte 23,5cm en breedte 15cm
Legaat echtpaar A. Polling-Jongert
Objectnr. 01962
 
Charles Vos heeft een klein beeldje van het Mooswief, naar het voorbeeld van grote beeld op de Markt, ontworpen. Deze beeldjes zijn verkocht ter financiering van het grote beeld.  
Later is met de mal van Charles Vos in een grotere oplage nog een Mooswief in wit en zwart geglazuurd aardewerk op de markt gebracht.  Aan de onderzijde staat J R Maastricht (Jef Roberts). Deze beelden zijn van beduidend mindere kwaliteit.
Het museum bezit een origineel klein beeldje van het Mooswief.
(afbeelding in bezit van de auteur, door auteursrechten kan de afbeelding niet de site geplaatst worden)
 
33. Madonna met Kind
Aardewerk, gebakken
Niet gesigneerd, niet gedateerd
Afmetingen: hoogte 27cm, breedte 7cm en diepte 6,5cm
Legaat echtpaar A. Polling-Jongert
Objectnr. 00693 
Dit is een beeld uit de Sphinx-collectie

Maria is staande op een console frontaal afgebeeld. Zij draagt een geplooide mantel met sluier. Aan haar linkerzijde houdt ze, op borsthoogte, haar Zoon, die naar de toeschouwer kijkt, met beide armen vast. Haar blik is schuin naar beneden op haar Zoon gericht. Het Kindje Jezus maakt een zegenend gebaar met zijn rechterhand. In de andere hand houdt hij een wereldbol vast.

40133.jpg 
 
34. Afdraaier
Aardewerk, geglazuurd en gekleurd
Niet gesigneerd, niet gedateerd
Afmetingen: hoogte 23cm en breedte 23cm
Legaat echtpaar A. Polling-Jongert
Objectnr. 00113
 
Een afdraaier komt voor in de keramische industrie.
De afdraaier is "en profil" zittend aan zijn draaibank afgebeeld. Zijn bovenlichaam helt sterk naar achteren, waarbij hij zijn rechterbeen naar voren uitstrekt. Zijn pose geeft een indruk van een heftige actie. Zijn rechterhand drukt met de duim in een potvorm, terwijl zijn linkerhand tegen de wand van de pot drukt.
 
40134a.jpg 40134b.jpg
foto's Bonnefantenmuseum
 
 
 
 
35. Maria Onbevlekt Ontvangen
Lindehout
Niet gesigneerd, niet gedateerd
Afmetingen: hoogte 154cm, breedte 62cm en diepte 35cm
Bruikleen 2017
Objectnr. 1006089
 
Maria (met nimbus) is ten voeten uit staande op een console afgebeeld. Zij draagt een lichtbruin kleed met daarover een blauwe mantel die aan de bovenzijde gesloten wordt met een koord. Zij draagt los lang bruin haar tot op haar bovenarmen. Met haar rechterarm, langs haar lichaam, maakt ze een zegenend gebaar.
De schelp beneden aan haar voeten verwijst naar haar vruchtbaarheid. Met haar rechtervoet vertrapt zij de slang die rond haar voeten krult.
(afbeelding in bezit van de auteur, door auteursrechten kan de afbeelding niet de site geplaatst worden)
 
36. Henri Jonas (plaquette)
Gips
Gesigneerd (rechtsonder CH Vos), niet gedateerd [1944]
Afmetingen: hoogte 44,5cm
Schenking 1986
Objectnr. 1003377a
Schenking 1972
Objectnr. 1001817
 
Charles Vos ontwierp een grafmonument voor Henri Jonas (begraafplaats Tongerseweg te Maastricht). In de tekstplaats bevindt zich een bronzen medaillon met een portret van Henri Jonas.
Het ontwerp voor deze medaillon werd in gips uitgevoerd en vervolgens in serie vervaardigd. Met de opbrengst van deze gipsen modellen werd de vervaardiging van het bronzen exemplaar gefinancierd. Het museum heeft een tweetal gipsen modellen in haar collectie.

40136.jpg

foto Bonnefantenmuseum
 


[1] Bosch v d, Van Cuypers tot Dibbets, Maastricht 2002. In dit boek is de Kerncollectie Limburg beschreven. De tekst in het kleinere lettertype is afkomstig uit deze publicatie..Dit geldt bij alle objecten uit de Kerncollectie.
[3] Graatsma, Het geheim van de Sphinx, de fabriekscollectie Maastrichts aardewerk, Maastricht 1999, blz 20
[4] Langdurig bruikleen Koninklijke Sphinx, Maastricht
[5] Langdurig bruikleen Koninklijke Sphinx, Maastricht
[6] Wikipedia en www.muziekenmensen.nl, september 2010
[6a] Overal elders onder de naam bizon
[7] Lijst Bonnefantenmuseum augustus 2010 
[8] Lijst Bonnefantenmuseum augustus 2010
[9] Lijst Bonnefantenmuseum augustus 2010
[10] Lijst Bonnefantenmuseum augustus 2010
[11] Wikipedia september 2010
[12] Vervallen
[13] Lijst Bonnefantenmuseum augustus 2010
[14] Lijst Bonnefantenmuseum augustus 2010
[15] Coumans, Kroniek over 75 jaar Mastreechter Keigel-Bond (www.maastrichtse-kegelbond. nl, september 2010)
[16] Uit de muziekwereld: Tiny Kaiser in De Nieuwe Koerier van 26 november 1938
[17] www.galeries.nl, 2008
[18] Dickhaut Hedendaagse Limburgse kunst, reprospectieve reconstructie, stg historische reeks deel 5, Maastricht 1999, blz 202
Dickhaut, Gezicht van Maastricht beeldende kunst in Maastricht tussen 1900-1940, Vierkant Maastricht nr 22, Maastricht 1995, blz 134-135. Hier staat als toelichting: portret van Henri Jonas, circa 1925, bronskleurig geschilderd gips 30 X 44 X 37cm
Vermoedelijk gaat het over hetzelfde werk
[18a] Limburgs Dagblad 22 september 1984
[19] De Nieuwe Koerier van 20 november 1937
[20] Graatsma, Paulussen, Charles Vos, straat-beelden, Maastricht 1988
[21] http://www.capriolus.nl , april 2010, email 18 april 2009 en maart 2011 (Ger de Ree)
[22] Waarschijnlijk heeft de heer Teubner in 2012 het beeld aan het museum verkocht. Teubner; Email Joop Teubner op 12 en 15 juni 2012
[23] Paulussen  Charles Vos 1888-1954, tentoonstelling 13-11-1994 tot en met 29-01-1995, Gemeentemuseum voor Religieuze Kunst Jacob van Horne, Weert 1994
[24] Eeretentoonstelling Charles Vos, Het Vaderland, staats- en letterkundig nieuwsblad, 21 september 1938 (146)
[25] Ubachs en Evers, Historische Encyclopedie Maastricht, Zutphen 2005
[26] Dejong, Catalogus van schilderijen en beeldhouwwerken, Maastricht 1958
[27] Email M. van Lanschot (Bonnefantenmuseum) 19 januari 2014
[28] Bij tekeningen particulieren nr. 27 staat ook een afbeelding van Il Poverello (de afmetingen stemmen niet overeen met het exemplaar in het Bonnefantenmuseum)
 
Read 6156 times Last modified on zondag, 14 januari 2024 07:21
More in this category: « Postkantoor Venlo Musea »