www.charlesvos.nl

vrijdag, 31 juli 2009 00:00

Bonnefantenmuseum Maastricht

 

 

BONNEFANTENMUSEUM

Adres: Avenue Ceramique 250, 6221 KX Maastricht

De directie van het Bonnefantenmuseum heeft toestemming gegeven tot het plaatsen van foto's uit hun collectie (mail I.Kentgens 28 augustus 2014)

1. Kerncollectie Limburg [1]

Globe [2]
Charles Vos heeft voor Sphinx slechts één servies ontworpen (1929). Het gaat om het model Globe, dat zijn naam eer aandoet door de bolvorm waaraan de verschillende delen van dit servies zijn ontleend. Alle bollen staan op een vierkante voet, waarbij Vos blauw of oranje gebruikt heeft om onderdelen te accentueren. [3]
Soepterrine met deksel (objectnr. 1003987-a, bruikleen 1981 [4]), hoogte 25cm, doorsnede 18cm, breedte 30cm (blauwe rand)
Aardappelschaal (objectnr. 1003987-b, bruikleen 1981 [5]) (gouden rand)
Soepterrine met deksel (objectnr. 02578, schenking 2005), hoogte 25cm, doorsnede 18cm, breedte 30cm (oranje rand)
Soepterrine (objectnr. 02578a, schenking 2005), hoogte 19cm, doorsnede 17,5cm, breedte 30cm (blauwe rand)
40100a.jpg 40100b.jpg
40100c.jpg 40100d.jpg
 
foto's Bonnefantenmuseum

 

L' Après midi d'un faune  
31 x 31 x 20 cm, jaren '30
chamotte, geglazuurd
herkomst: legaat dhr. en mw. Bonfrère-Kallen, Maastricht 2000,
inv 04995
L’Après midi d’un faune is een relatief lang herdersgedicht in alexandrijen in 1876 geschreven door Stéphane Mallarmé (1842-1898). Het is het verhaal van een bosgod die in de tintelende middaghitte van Sicilië opeenvolgende stemmingsbeelden waarin begeerten en droombeelden van de faun worden weerspiegeld, beleeft. Moe van de jacht op angstig vluchtende nimfen en najaden geeft hij zich uiteindelijk over aan de verdovende sluimer die de dromen van de totale macht in de allesomvattende natuur vindt. Door Clade Debussy werd het verhaal omgezet in muziek. [6]
Vos heeft de bosgod in een ineengekrompen zittende houding op de grond afgebeeld. De faun grijpt met beide handen naar zijn keel. Achter hem staan drie, met aaneengehaakte armen, naakt dansende nimfen.
 4101a2otpmb05c
Faun 
Gedateerd 1938
Brons
Afmetingen: hoogte 40cm, breedte 23cm en diepte 20 cm
herkomst: legaat dhr. en mw. Bonfrère-Kallen, Maastricht 2000,
objectnr. 1004999
Dit beeld is in een grotere oplage geproduceerd. Het originele beeld is in particulier bezit.
 4101b2otpmb05c
Sphinx 
Geglazuurd aardewerk, wit en zwart exemplaar
Gedateerd: ca. 1930
Afmetingen: hoogte 38cm, breedte 63cm en diepte 23cm
herkomst: schenking J. Verhoeven, Maastricht 1988
objectnr. 1003583a-b

 40101c1.jpg 40101c2.jpg

foto's Bonnefantenmuseum

De afdraaier
Wit geglazuurd aardewerk
Gedateerd ca. 1930
Afmetingen: hoogte 23cm en breedte 23cm
herkomst: de heer en mevrouw A. Polling-Jongert, Voorschoten 1993
objectnr. 00112
40101dotpmb05e
foto: Bonnefantenmuseum
 
Maskerade/Pierrot en Colombine /Pierrot en Pierette met mandoline
Wit geglazuurd aardewerk
Gedateerd ca. 1930
Afmetingen:  hoogte 26,5cm, breedte 19cm en diepte 14,5 cm
herkomst: de heer en mevrouw A. Polling-Jongert,  Voorschoten 1993 (legaat 2005)
objectnr. 00084
 
40101e1
 
 
De eerste kus
Aardewerk, met vlekdecor geglazuurd, wit geglazuurd aardewerk
Gedateerd ca. 1930
Afmetingen: hoogte 16,5cm, breedte 19,5cm en diepte13 cm
herkomst: de heer en mevrouw A. Polling-Jongert,  Voorschoten 1993 (schenking 2005)
objectnr. 00695
 
40101e2
 
Tafeldecoraties dieren
Wit geglazuurd aardewerk
Gedateerd ca. 1930 
diverse formaten
Aap, Bruine Beer, Buffel, Eekhoorn, Kameleon, Kikvors, Konijn, Lynx, Pelikaan, Pinguïn, IJsbeer, Zeehond
herkomst: de heer en mevrouw A. Polling-Jongert,  Voorschoten 1993 (legaat 2005)
Objectnr.
00082 pinguïn, aardewerk, hoogte 20cm 
00083 zittende aap, hoogte 18cm 
00694 eekhoorn, hoogte 16cm, breedte 7cm en diepte16cm 
00696 buffel, hoogte 14cm, breedte 6cm en diepte 20,5cm (bizon jp)
00697 bruine beer, hoogte 14cm, breedte 7,5cm en diepte 18,5cm 
00698 ijsbeer, hoogte 14cm, breedte 8cm en diepte 22cm 
00699 konijn, hoogte 5,5cm, breedte 5,5cm en diepte 14cm
40101f1otpmb05h1a 40101f2otpmb05h2
                                                                                pinguïn (foto Bonnefantenmusem)                                    aap (foto Bonnefantenmuseum)
  
40101f3otpmb05h3 40101f4otpmb05h4
                                                                                  eekhoorn (foto Bonnefantenmuseum)                                       bizon (foto Bonnefantenmuseum)                                           
40101f6otpmb05h6  40101f7otpmb05h7
                                                                               ijsbeer (links) en bruine beer (rechts) (foto Bonnefantenmuseum)        konijn (foto Bonnefantenmuseum)
Hubertus
Geglazuurde chamotte
Gedateerd 1941
Afmetingen: hoogte 30cm, breedte 11cm en diepte 23,5cm
schenking Stichting Limburgs Kunstbezit 1999
herkomst schenking C. Pieters, Heerlen 1980
objectnr. 1003150
Een ontwerp voor het gevelbeeld aan de Hertogsingel in Maastricht.
Vos heeft de opbouw van het tafereel in de definitieve versie gehandhaafd. De houding van de heilige wijkt af van het ontwerp.
 
40101gotpmb05i
 foto Bonnefantenmuseum
Mathias (voorstudie)
Gips in okergele tinten gepatineerd  
Niet gesigneerd, gedateerd 1949
Afmetingen: 73cm x 24cm [links] x 30cm [rechts], 9 cm diep
[Links is een bijl - als zijn attribuut - weergegeven met daarboven plantenmotieven. Opschrift: 'S. Mattias b.v.o.', in de linkerbovenhoek 'A.D. 1949'-],
Objectnr. 1005148
Herkomst fam Vos [7]
Een ontwerp voor het gevelbeeld van de St. Matthiaskerk aan de Boschstraat te Maastricht.
Vos heeft de opbouw van het tafereel in de definitieve versie gehandhaafd. Op detailniveau zijn er enige afwijkingen, zoals de houding van het hoofd.
 
 
 40101hotpmb05j1a.jpg
foto Bonnefantenmuseum
 
Kruiswegstatie (model dertiende)
Gebakken klei en geglazuurd in diverse tinten blauw, bruin-rood, beige en wit
Niet gesigneerd, niet gedateerd
Afmetingen: hoogte 45cm, breedte 66cm en diepte 13cm
Op de voorgrond ligt de gestorven Christus, omringd door zestreurende figuren. Van links naar rechts zijn dit: Maria van Bethanie, Maria Magdalena, Martha, Maria, de moeder van Christus, Johannes en Nicodemus, met de doornenkroon in zijn schoot.] collectie Bonnefanten verworven in 2001 (met steun van DSM)
Objectnr. 1005146
herkomst: fam Vos [8]
Dit betreft een voorstudie voor de kruisweg in de Antonius van Paduakerk in Vrank Heerlen.
 
40101iotpmb05k
 foto Bonnefantenmuseum
Kruiswegstatie (model veertiende)
Gebakken klei en geglazuurd in diverse tinten blauw, geel, bruin en wit
Niet gesigneerd, niet gedateerd
Afmetingen hoogte 39cm, breedte 65cm en diepte 13cm
 [Het in doeken gewikkelde lichaam van de gestorven Christus wordt door Nicodemus (links) en Johannes (rechts) in het graf gelegd, Maria, Maria Magdalena en Martha - staan toe te kijken] verworven in 2001 (met steun van DSM)
Objectnr. 1005147
herkomst: fam Vos[9]
Dit betreft een voorstudie voor de kruisweg in de Antonius van Paduakerk in Vrank Heerlen.
 
40101jotpmb05l
 foto Bonnefantenmuseum
Apollonia (schets)
Chamotte bruin gepatineerd (voorstudie)
Gesigneerd onderzijde CH. Vos, gedateerd 1939 [1939 volgens zeggen Willy Gorissen, leerling van Charles Vos]
Afmetingen:  hoogte 27cm, breedte 27cm en diepte 11 cm
Apollonia staat met doorgezakte knieën tegen een boom, terwijl met een grote tang haar tanden worden uitgetrokken. Patrones van de tandartsen en tegen tandpijn.
Objectnr. 1005151
Herkomst: fam Vos [10]
Apollonia van Alexandrië was een heilige uit Egypte over wie vrijwel alles onzeker is. Haar moeder zou haar gekregen hebben na een vurig gebed tot de Heilige Maria. Ze zou in de tweede eeuw door de Romeinen gevangen genomen zijn omdat ze haar geloof niet wilde afzweren. Zij werd hevig gefolterd: haar tanden werden uitgetrokken en haar kaak verbrijzeld. Daarna werd zij in het vuur geworpen. [11]
Dit is voorstudie voor het beeld dat Vos gemaakt heeft voor tandarts Heydendael in Maastricht.
 
40101kotpmb05m 
foto Bonnefantenmuseum
Maskerkop
Beschilderd gips met een geglazuurde bovenlaag
Niet gesigneerd, niet gedateerd
Afmetingen: hoogte 30cm, breedte 23cm en diepte 18 cm
verworven in 2001 (met steun van DSM) ,
objectnr. 1005152
herkomst: fam Vos[13]
Het masker heeft opengewerkte mond en ogen. Het heeft een grote spitse neus en is gesierd met twee hoorntjes op het hoofd.
 40101lotpmb05n
foto Bonnefantenmuseum
Faun
Gips, blauw gepatineerd
Niet gedateerd
Afmetingen:  hoogte 24cm, breedte 13cm en diepte 10 cm
objectnr. 1005155
herkomst: schenking familie Vos, Maastricht 2002,
inv 05155
Op een console is een zittende faun met fluit afgebeeld.
40101m1otpmb05o1.jpg
foto Bonnefantenmuseum
Kegelaars
Gebakken klei geglazuurd in tinten bruin, blauw, beige, wit
Niet gesigneerd, niet gedateerd
Afmetingen: hoogte 34cm, breedte 25cm en diepte 20 cm
[Deze groep heeft model gestaan voor 'Onze Kegelaars', geglazuurd in bruine tinten in eigendom van de heer Willems, café Terminus, St. Pieter, Maastricht.] collectie Bonnefanten verworven in 2001 (met steun van DSM) 
Objectnr. 1005156
herkomst: fam Vos [14]
In 1905 opende het café Villa Taverne (Glacisweg te Maastricht) zijn poorten , later is de naam veranderd in Terminus.
In 1919 werd een kegelbond in Maastricht opgericht. Bij een verbouwing van het café in datzelfde jaar werden twee "Hollandsche kegelbanen" aangelegd.
In 1922 werd aan de Brusselsestraat in Maastricht een kegelpaleis gevestigd met vijf banen. Het paleis moest drie jaar door financiële problemen weer sluiten. Men vertrok met de vijf banen naar Terminus.
In 2006 werd Terminus gesloopt. [15]
40101n1otpmb05p1.jpg
foto Bonnefantenmuseum
Piëta
Gips
Niet gedateerd
Afmetingen: hoogte 22cm, breedte 36cm en diepte 6,5 cm
herkomst: collectie Th, H.A. Boosten, Maastricht,
inv 03352-a
In een driehoek is schetsmatig Maria afgebeeld met haar overleden Zoon op haar schoot.
Waarschijnlijk is dit een ontwerp voor de Piëta in de Koepelkerk in Maastricht. De compositie is gelijk maar de houding van zowel Maria als Jezus is anders uitgewerkt.
 
40101ootpmb05q 
foto Bonnefantenmuseum
Piëta
Brons
Niet gedateerd
Afmetingen: hoogte 22cm, breedte 36cm en diepte 6,5 cm
herkomst: collectie Th. H.A. Boosten, Maastricht,
inv 03352-b
Dit ontwerp is gelijk aan het voorgaande; alleen is het uitgewerkt in brons, zoals het werk in de Koepelkerk.
 
40101potpmb05r 
foto Bonnefantenmuseum
Gedenkteken Henri Hermans
Gips
Gedateerd 1948
Afmetingen:  hoogte 28,4 cm
langdurig bruikleen LGOG, 
Objectnr. 100112
Ontwerp voor het beeld van Henri Hermans dat geplaatst is in het Henri Hermansplantsoen in Maastricht. De uitvoering is gelijk aan het ontwerp. Alleen op het ontwerp staan twee tekstregels terwijl het geplaatste monument vier tekstregels heeft.
Er is een foto gemaakt toen Vos aan het werk was aan het hoofd van Henri Hermans dat op de voorzijde van de zuil zou terugkomen.
 
40101q1otpmb05s.jpg 
 
 foto Bonnefantenmuseum
 
 
 
OLV Heilige Moeder  Gods
Gips
Niet gedateerd
Afmetingen: hoogte 49,2 cm
collectie Bonnefantenlangdurig bruikleen LGOG,
inv 0113
Het Mariamonument (OLV Heilige Moeder Gods) is een ontwerp voor het beeld dat geplaatst is in het plantsoen in de Bouillonstraat in Maastricht.
De compositie van het ontwerp komt overeen met het uitgevoerde werk. De onderzijde van de sokkel is gewijzigd. De twee figurengroepen zijn in de definitieve versie verder naar achteren geplaatst om in het raakvlak plaats te creën voor een tekst die in het ontwerp ontbreekt. Het Mariabeeld is in het ontwerp slechts ruw geschetst zonder uitwerking in details.
 40101r1otpmb05t
foto Bonnefantenmuseum 

2.     Tekeningen

Visioen van Maastricht (a)
Tekening: zwart potlood op papier
Tweemaal gesigneerd, gedateerd 1927
Afmetingen: hoogte 37cm, breedte 19cm
Aankoop 2002
Objectnr. 1005200
 
 
Vrouw met dansende putti verso twee kijvende wijven (b)
Tekening: zwart potlood op papier 
 
Zittende Sater (c)
Tekening: zwart potlood op papier
Afmetingen: hoogte 25cm, breedte 20cm
Aankoop 2002
Objectnr. 1005195
40102aotpmb04a1.jpg otpmb04b40102c3otpmb04c.jpg
                                                               a    foto Bonnefantenmuseum                                             b     afbeelding Paulussen                                 c       foto Bonnefantenmuseum

 

Optocht met bok en faunen (d)
Tekening: zwart potlood op papier
 
Sater die zittende vrouw aankijkt verso van saters (e)
Tekening: zwart potlood op papier

40102d3otpmb04d.jpg otpmb04e

                                                                 d       foto Bonnefantenmuseum                                                                                                                                                        e            afbeelding Paulussen 

 
Vrouw op zeug (f)
Tekening: zwart potlood op papier, opschrift "Baubo"
 Afmetingen: hoogte 19cm, breedte 29cm
Aankoop 2002
Objectnr. 1005194
 
Saters (g)
Tekening met zwarte inkt en zwart potlood op papier
Afmetingen: hoogte 18cm, breedte 27cm
Aankoop 2002
Objectnr. 1005197

 

Twee portretkoppen (h)
Tekening: zwart potlood op papier

 

 

40102f3otpmb04f.jpg 40102g3otpmb04g.jpg  otpmb04h

                                         f       foto Bonnefantenmuseum                                      g     foto Bonnefantenmuseum                                                               h  afbeelding Paulussen 

                                                                                                                                                                                                                            

  

Twee kijvende wijven (i)
Tekening: zwart potlood op papier
Afmetingen: hoogte 27cm, breedte 21cm
Aankoop 2002
Objectnr.1005192
 
 
Naakte vrouw (verheven boven strijdtoneel) (j)
Tekening: zwart potlood op papier
Afmetingen: hoogte 29cm, breedte 21cm
Aankoop 2002
Objectnr.1005193
 
Naakte vrouw op sokkel (k)
Tekening: zwart potlood op papier
Afmetingen: hoogte 25cm, breedte 19cm
Aankoop 2002
Objectnr. 1005198

40102iotpmb04i1.jpg 40102j1.jpg 40102k1.jpg

                                                                               i                                                                                                j                                                                                                        k

                                                                                                                          foto's Bonnefantenmuseum 

Zonder titel (l)
Tekening: gekleurd
Gedateerd 1914
Afmetingen: hoogte 22cm, breedte 15,5cm
Aankoop 2001
Objectnr. 1005075
 
Dionysius (m)
Tekening: potlood op papier 
Deze tekening is waarschijnlijk als ontwerp voor het beeld van de Heilige Dionysius dat zich bevindt in het Limburgs Museum te Venlo.

40102n.jpg 4102m

                                                                                                                                                              l                                                                                                          m

                                                                                                                                                                        foto's Bonnefantenmuseum

Staande man in kostuum (n)
Tekening
Afmetingen: hoogte 25cm, breedte 16cm
Aankoop 2002
Objectnr. 1005196
 
Lezende man (o)
Tekening
Afmetingen: hoogte 24cm, breedte 18cm
Aankoop 2002
Objectnr. 1005191

 

 
40102o.jpg 40102p.jpg
                                                                                                                            n                                                         o                                     
                                                                                                                                                      foto's Bonnefantenmuseum
 
3. Tiny Kaiser
Beeld Tiny Kaiser
Brons
Datering circa 1930
Afmetingen: hoogte 63,5cm, breedte 49cm en diepte 28cm
Schenking 1983
Objectnr. 1003290  
Vos heeft de persoonlijkheid en de originele houding van Tiny Kaiser buitengewoon weten te treffen. [16]
In deze jaren, waarin de jonge kunstenaars allen gedurende enkele jaren in Amsterdam studeerden maar toch ook regelmatig samenkwamen in hun geboortestad, speelde de mooie, getalenteerde pianiste Tiny Kaiser een belangrijke rol in hun leven. Zij was onmiskenbaar een muze voor de kunstenaars, de jonge en de oudere, die haar vrijwel zonder uitzondering hebben geschilderd, terwijl Charles Vos een prachtige buste maakte van de pianospelende Tiny.  Dat de jonge, onafhankelijke vrouw tot veler verbeelding sprak is evident. Zij personifieerde immers het type vrouw dat rond 1930 maar hoogst zelden voorkwam. Naar hun dromen over Tiny Kaiser kunnen we alleen maar gissen, al was de pianiste daar op hoge leeftijd heel expliciet over: ze hadden stuk voor stuk wel met haar willen trouwen. Of ook Hub Levigne fantaseerde over een leven met Tiny Kaiser is onbekend, al meende Tiny Kaiser zich dat 60 jaar later wel met zekerheid te herinneren. Een feit is dat Hub Levigne in 1932 een kopergravure maakte met de titel ´Herinnering aan Tiny Kaiser´, waarop een man mismoedig kijkt naar de bos bloemen in zijn hand. Dan is er ook nog de niet-gedateerde pentekening waarop Hub Levigne zichzelf weergeeft als een om een voorbije liefde treurende minnaar, bedroefd starend naar een roos in zijn hand. Het is verleidelijk om deze pentekening te zien als het formele einde aan de relatie met Tiny Kaiser, al is de gesuggereerde datering in 1938 hiermee in tegenspraak. Maar Jef Scheffers is 70 jaar later heel beslist als hij stelt dat Tiny Kaiser toen maar één grote liefde in haar leven had en dat was de cellist Jos Huysmans en Jos Huysmans op dat moment maar één grote liefde had en dat was Tiny Kaiser. [17]

otpmb01a  40103z.jpg

                                                                                                                                                  foto Bonnefantenmueseum

4. Henri Jonas (portretbuste)
Portretbuste van Henri Jonas.
Groen gepatineerd brons
Niet gedateerd (circa 1930)
Afmetingen:  hoogte 50cm, breedte 43cm en diepte 30cm [18]
Schenking 1984
Objectnr. 1003318
 
In de krant werd over de buste geschreven:
"Bekwaam modeleur, blijkt hij buitendien te zijn begaafd met een scherp en helder psychologisch inzicht en zoo is hij er in geslaagd een portretbuste van Henri Jonas een expressie te geven, die nader brengt rot begrip van deze kunstenaar zelf."[19]
Portretbuste van Henri Jonas
Gips, gebronst
Niet gedateerd
Afmetingen: hoogte 52cm
Schenking 1999
Objectnr. 100751

40104b_brons.jpg 40104a_gips.jpg
foto's Bonnefantenmuseum (links brons, rechts gips)
5. Treurende Madonna
Treurende Madonna
Op de Algemene Begraafplaats te Maastricht is het graf van Charles Vos. De treurende Madonna die het graf siert, is ontworpen naar een model dat zich in het Bonnefantenmuseum bevindt. [20]
40105

 foto Bonnefantenmuseum

6. Heilig Hartbeeld
Oorspronkelijk: Henric Van Veldekecollege, Aylvalaan te Maastricht op het schoolplein achter de kapel.
In 1976 is het beeld door de Stichting Katholiek Onderwijs te Maastricht geschonken aan het Bonnefantencollege, Avenue Ceramique 250, 6221 KX Maastricht onder inventarisnummer 2114.
Gedateerd 1926
In de eerste jaren als zelfstandig gevestigd beeldhouwer heeft Vos meerdere Heilig Hartbeelden gemaakt. In 1922 startte hij met een inzending voor de tentoonstelling van het St. Bernulphusgilde in Nijmegen. In 1923 volgde een beeld voor de Radbout Universiteit in Nijmegen. Beide beelden hebben een betrekkelijk traditionele uitstraling. De typische zwier en beweeglijkheid, waardoor Vos bekend werd, ontbreken nog. In het beeld voor het Veldeke College (1926) is een ontwikkeling naar de typische Vosstijl zichtbaar. Vooral de drapering van de mantel is veel minder strak.
Christus is "en face" en staande ten voeten uit afgebeeld. Met zijn rechterhand wijst hij naar zijn Heilig Hart. Zijn linkerarm houdt hij met geopende hand langs zijn lichaam. Over zijn kleed draagt hij een openvallende mantel waarop versieringen zijn aangebracht.

40106iotpmb06a 

foto Bonnefantenmuseum

7. Satar met panfluit [21]
Mythologische keramische sculptuur van een zittende satar met panfluit.
Plaatselijk zeer lichtige oppervlakte schade en enkele krimpschuren
Gebakken klei, geglazuurd
Gesigneerd en gedateerd "Ch. Vos 32" (datering moeilijk leesbaar, kan ook 1924 zijn)
Afmetingen: hoogte 71cm, breedte 35cm en diepte 80cm
Aankoop 2011
Objectnr. 100618
Een sater is een figuur uit de Griekse mythologie. Hij wordt vaak vereenzelvigd met een faun, een mythologisch figuur uit de Romeinse sagenleer. Ook de God Pan heeft veel kenmerken
met een sater.
Zij worden vaak afgebeeld als bezitters van hoorns en bokkenpoten en het bovenlijf van een mens. Een bekend attribuut is de panfluit. Vaak worden ze voorgesteld als veld- of bosgod. De sater staat bekend om zijn lust voor wijn en het verleiden van nymfen en efeben.
Op een rechthoekige onderplaat, ruim voorzien van fruit en een kikker aan het uiteinde, is een zittende sater afgebeeld. Zijn bokkenpoten liggen gekruist over elkaar. Zijn hoofd met bolle wangen is getooid met hoorn; hij heeft een breed gezicht met de kenmerkende platte neus. Met beide handen houdt hij een panfluit vast waarop hij speelt.

40107botpmb07a.jpg 40107aotpmb07b.jpg
foto: www.capriolus.nl (Ger de Ree)
40107dotpmb07c.jpg 40107cotpmb07d.jpg
foto: www.capriolus.nl (Ger de Ree)
otpmb07e
foto: www.capriolus.nl (Ger de Ree)
8. Caritas figuur met putto [22]
Gebakken klei, geglazuurd
Niet gesigneerd, niet gedateerd
Afmetingen hoogte 52cm, breedte 20cm en diepte 17cm
Objectnr. 1005241
In het concept van Christelijke naastenliefde wordt gepersonificeerdin de figuur van Caritas. Zij is doorgaans een vrouwelijk figuur die beschermend, helpend, en voedend is afgebeeld; vaak met hunkende kinderen aan de borst, op schoot of aan de voeten, soms ook omringd door uitgemergelde grijsaards of wanhopigen die onder mantel beschutting zoeken.
Een vrouwelijk naakt op een console. Zij heeft haar benen gekruist met haar rechterbeen voor. Haar kleed houdt zij met haar linkerhand achter haar vast. Aan de andere zijde wordt het omhooggehouden door een klein figuurtje dat en profile wordt weergegeven met omhooggeheven armen. Haar rechterarm rust op haar borst. Haar blik is enigszins naar rechts gericht.
40108a
40108b 40108c
9. Madonna met Kind (Mechelen)
Gebakken klei geglazuurd
Niet gesigneerd, gedateerd 1946
Afmetingen: hoogte 33cm, breedte 16cm en diepte 12cm
Schenking 2002
Objectnr. 100154
Het is een voorstudie voor het beeld in de kapel in Mechelen.
Dit beeld is een voorstudie voor het beeld van OLV van Mechelen.
Maria staat frontaal ten voeten uit afgebeeld. Met haar linkerarm houdt ze het Christuskind tegen zich aan gedrukt, haar wang tegen zijn hoofdje. Het kind houdt in beide handjes een duif vast. Hij houdt zijn voetjes gekruist. Beiden hebben een vriendelijke uitstraling.
Het beeld is geglazuurd. Het werd opgericht uit dankbaarheid voor het feit dat Mechelen gespaard was gebleven in de Tweede Wereldoorlog. [23]
40109a.jpg
foto Bonnefantenmuseum
 
 
10. Mooswief
Brons, 1984
Een ontwerp Mooswief-gietsel door P. Sijen te Beek. Dit Mooswief werd gemaakt ter gelegenheid van het 100-jarig bestaan van het Museum in 1984.
4110
11. Liggende muze met cello
Hout 1940
Gedateerd 1940
Afmetingen: hoogte 22cm, breedte 38cm en lengte 10,5cm
Legaat 2000
Objectnr. 1005006
 
Op een console is mevrouw Bonfrere (echtgenote van Chretien Bonfrere, de musicus) liggende op haar linkerzij met opgetrokken benen en rustende op haar linkerelleboog afgebeeld. Voor haar ligt een cello, haar rechterarm ligt over de klankkast van het instrument, de hals van de cello rust op haar rechterschouder. Haar hoofd ligt schuin naar beneden op de cello.

40111b.jpg

foto Bonnefantenmusem

 

Voorstudie:
Particulier bezit. (collectie Peters Smeets)
Gips gepatineerd.
Niet gesigneerd, niet gedateerd (rond 1940)
Afm: hoogte 22cm, breedte 37cm en diepte 14cm
De definitieve versie in hout is gelijk aan de gipsen voorstudie (zie particulieren à personen à nummer 65) .
 52265

collectie Peters Smeets 

12. Maria met Kind
Chamotte klei
Gedateerd1948
Afmetingen: hoogte 23cm, breedte 6cm en diepte 5cm
Legaat 2000
Objectnr. 1005000
Voorstudie Maria-geloftebeeld dat geplaatst werd op Raadhuisplein te Tegelen.
De voorstudie is zeer schetsmatig uitgewerkt.
40112a.jpg
foto Bonnefantenmuseum
13. Vrouwentors
Muschelkalksteen
Niet gedateerd
Afmetingen: hoogte 64cm
inv. nr. 592
Herkomst: bruikleen T. Boosten
Een vrouwenlichaam waarvan de ledenmaten en het hoofd ontbreken.

 

40113 
foto Bonnefantenmuseum 
14. Borstbeeld Schaepkens van Riemst
Gips
Afmetingen: hoogte 42cm
Bruikleen
Objectnr. 1001105
Geëxposeerd in de Kunstzaal de Gulden Roos ter gelegenheid van de vijftigste verjaardag van Charles Vos, 10 september 1938 [24]
Jules Schaepkens van Riempst (1875-1946)
Na zijn studie aan de Gemeentelijke HBS werd hij expediteur-koopman. Daarnaast was hij politiek actief in gemeente en provincie. Ook was hij een amateur-historicus (o.a. voorzitter van het LGOG). Als voorzitter van de Kamer van Koophandel zette hij zich in voor de belangen van de middenstand. [25]
Op zaterdag 21 maart 1942 heeft de heer Schaepkens van Riempst afscheid genomen als voorzitter van de Kamer van Koophandel. Hij hield tijdens de voltallige vergadering een afscheidsrede die hij afsloot met "VIVAT TREECH" en "LEVE LIMBURG". Daarna werd hij toegesproken door de heer H. Gelissen. Deze overhandigde hem een buste die door Chharles Vos in steen zal worden uitgevoerd. Er volgde nog een aantal sprekers. De dag werd afgesloten met een druk bezochte receptie. (de Limburger Koerier 23 maart 1942)
Uit bovenstaande bronnen kan opgemaakt worden dat er sprake moet zijn van een tweetal busten. Het bovengeschreven gipsen beeld zal waarschijnlijk het ontwerp zijn. Of het beeld ook nog in gesteen in gekapt, is onbekend.
Het museum heeft ook nog een gebronsd gipsen beeld in de collectie gehad. Hoogte 49,5cm. Gemerkt en gedateerd op de linkerzijde: "Ch. Vos, 1934"; op de rechterzijde het opschrift "Jules M.J. Schaepkens van Riemst". Inv. nr. 1001104 [26]
Dit beeld is in de collectie geweest maar afgevoerd als object. [27] Dit beeld is nu opgenomen in de collectie van het LGOG en bevindt zich in hun bureau aan de Brusselsestraat te Maatricht.
Schaepkens van Riemst is afgebeeld op de leeftijd van ongeveer 65 jaar. Rond kaal hoofd, zijn blik is naar voren gericht zonder de toeschouwer aan te kijken. Hij draagt een overhemd met stropdas, over zijn gilet heeft hij een colbertjasje.
 
 40114a.jpg 40114b.jpg
 
foto's  Bonnefantenmuseum 
15. Dodenmasker Henri Jonas
Getint gips
Gedateerd 1944
Inv. nr 567
Aankoop 1952
 
Zie beschrijving bij werk in particulier bezit, onderdeel beelden van personen nr. 44
 40115

 foto Bonnefantenmuseum

16. Crucifix 
Geglazuurd aardewerk
Niet gesigneerd, datering 1939-1940
Afmetingen: hoogte 39,5cm, breedte 25,5cm
Schenking 1987
Objectnr. 2000751
Christus aan het kruis. Zijn armen zijn met touwen aan het kruis bevestigd, zijn handen hangen slap omlaag. Om zijn bovenlichaam is een touw bevestigd dat aan beide zijden van lichaam omhoog wordt geleid om boven aan het kruis bevestigd te worden. Zijn voeten zijn overeen met een spijker aan het kruis genageld. Boven aan het kruis is een schildje met de letters I.N.R.I. Christus draagt slechts een lendedoek.

 40116.jpg

foto Bonnefantenmuseum

17. Il Poverello [28]
Litho, papier
Niet gesigneerd, niet gedateerd
Afmetingen: hoogte 31cm, breedte 16,8cm
Legaat 1969
Objectnr. 1001570
Franciscus, in ordekledij, is ten voeten uit staande "en profile" afgebeeld aan de linkerzijde. Zijn blik, met ogen gesloten, is gericht op de hemel waar aan de rechterbovenzijde Jezus, hangende aan het kruis voorzien van stigmata, is weergegeven. Een persoon (de behoeftige) heeft zich tegen de Heilige aangevleid. Franciscus heeft zijn linkerhand op diens hoofd gelegd, de andere hand rust op de linkerschouder. Aan de onderzijde en beide zijkanten groeien zonnebloemen.
40117.jpg
foto Bonnefantenmuseum
 
18. Ontwerp boekomslag “De Bonte Storm” van Mathias Kemp 
Aquarel, papier
Niet gesigneerd, gedateerd 1929
Afmetingen:
Papierformaat: hoogte 22,5cm, breedte 43cm
Beeldformaat: hoogte 21.2cm, breedte 32,2cm
Legaat 1969
Objectnr. 1001553
In 1929 publiceerde Mathia Kemp zijn carnavalsroman "De Bonte Storm". Zijn eerste roman verhaalt van de lotgenoten van Nes Cloquet, een jongeman die zich anders waant dan anderen, zich geroepen voelt tot iets hogers en daarom overweegt priester te worden. Hij heeft een hekel aan carnaval. Desondanks probeert zijn moeder hem te koppelen aan Tielke Lemmens, de dochter van een vriendin. Hij moet carnaval vieren en ook alle voorbereidingen daartoe meemaken. Uit liefde voor zijn moeder geeft hij toe. Dan begint een hele reeks van verwikkelingen, die Nes tijdens de dolle drie dagen heen en weer schuiven tussen Tielke Lemmens en Poeleke den Dweil, een wat aan lager wal geraakt meisje. Na heel wat intriges vinden Nes en Tielke elkaar tenslotte toch. Op zich een heel simpel verhaal, dat Kemp echter (mede doordat hij buiten de twee hoofdpersonen nog tal van figuren opvoerde) de gelegenheid gaf het carnaval in Maastricht in al zijn uitingen te beschrijven.
Het verschijnen van het boek zorgde in Maastricht voor heel wat rumoer. Sommige bewoners meenden zich te herkennen in de opgevoerde personages en keken de schrijver daarom boos aan. Weer anderen vonden dat Mathias de stad te schande maakte doordat hij ook de wat minder fraaie kanten van het carnavalsfeest in de provinciehoofdstad schilderde. Kemp vond de kritiek niet terecht. Al het gekrakeel over het boek zorgde ervoor dat het een verkoopsucces werd.
De tekening in kleur op de omslag werd door Charles Vos gemaakt.
Er zijn twee ontwerpen voor boekomslag De Bonte Storm
Tekening, pen en aquarel, 1e ontwerp gesigneerd 'CH. (ineen) VOS' midden onder, niet
gedateerd [1929]
Eerste ontwerp: hoogte  18,5 cm., breedte 33 cm.; dit ontwerp is in particulier bezit.
Tweede ontwerp: hoogte: 21 cm., breedte 32,2 cm. Collectie Bonnefantenmuseum.
Het eerste ontwerp geeft alleen de afbeelding weer, terwijl het tweede ontwerp de plaat combineert met de indeling van de omslag en de noodzakelijke teksten.
 
 40118.jpg
foto Bonnefantenmuseum
19. Vertrouwen 
Gips, geschilderd
Niet gesigneerd, gedateerd omstreeks 1923
Afmetingen: hoogte 50cm, breedte 16cm en diepte 13cm
Aankoop 1982
Objectnr. 1003264
Op een zetel, met massief onderstuk met de tekst “vertrouwen”, is een vrouwenfiguur met haar benen onder zich houdend, afgebeeld. Het zou Maria kunnen voorstellen. Haar hoofd is schuin naar boven gericht. Zij draagt over haar kleed een openvallende mantel die aan de bovenkant vastgezet is met een speld. Haar rechterarm, waarover de slip van haar mantel hangt, houdt ze gebogen voor haar lichaam.
40119.jpg
foto Bonnefantenmuseum
 
20. Reliekenbuste van een soldaat-martelaar van het Thebaanse leger 
Gips
Hoogte 69cm
Schenking 1999
Objectnr.: 1000886
Het Thebaanse (Romeins) Legioen, ook de martelaren van Agaunum genoemd, zou uit 6.666 man, onder aanvoering van Mauritius, hebben bestaan en zou zich in de derde eeuw bij Agaunum (later bekend als Saint-Maurice in het Zwitserse kanton Wallis) bekeerd hebben tot het Christendom. Zij stierven allen in de slag als martelaren.
De buste een Thebaanse soldaat, die zijn militaire uitrusting draagt. Gekruist voor zijn lichaam heeft een zwaard (uitgebeeld in de vorm van een kruis?). Tegen zijn borst houdt hij een rond voorwerp (een beker) met de rand een Latijnse tekst.
40120.jpg
foto Bonnefantenmuseum

21.Sebastiaan
Chamotte klei, gebakken
Niet gesigneerd, gedateerd rond 1941-1945
Afm.: hoogte 22cm, breedte 7cm en diepte 7cm
Legaat 2000
Objectnr.: 1005003
Dit beeld betreft een voorstudie voor de kerk van de Goede Herder te Wassenaar. Het zal een eerste grof ontwerp betreffen. Details zijn nog niet uitgewerkt. Later volgde een meer gedetailleerd ontwerp dat zich in particulier bezit bevind.
Zie ook hoofdstuk 2 --> kerken --> nummer 27 kerk van de Goede Herder te Wassenaar.
40121.jpg
foto Bonnefantenmuseum
 
22. Heilig Hart 
Gebakken klei, geglazuurd
Niet gesigneerd, niet gedateerd
Afm.: hoogte 28cm
Aankoop 2002
Objectnr.: 1005150
Hoogstwaarschijnlijk is dit beeld een voorstudie, een definitieve uitvoering ontbreekt vooralsnog.
Op een console is “en face” staande Christus als Heilig Hart afgebeeld met zijn gezicht iets afgebogen. Hij draagt een lang wit kleed. Zijn handen houdt hij open naar voren gericht om zijn stigmata te tonen. Hij draagt lange haren en is voorzien van een baard. Onder zijn rechterhand staat een blauw kruis en aan de andere zijde een kelk met hostie. Beide zijden zijn niet nader uitgewerkt wat duidt op een voorstudie.
40122.jpg
 

foto Bonnefantenmuseum 

23. Madonna met Kind 
Gebakken klei, geglazuurd
Niet gesigneerd, niet gedateerd
Afm.: hoogte 28cm, breedte 14cm en diepte 10cm
Schenking 2002
Objectnr.: 1005153
Gezien de herkomst van het beeld is het waarschijnlijk ook een voorstudie, een definitieve uitvoering ontbreekt.
Op een uitstekende console is de zetel, waarop Maria met haar Kind zit, geplaatst.
Maria is frontaal zittend afgebeeld. Zij draagt over haar witte kleed een blauwe mantel die naar beneden toe openvalt. Haar Zoon, “en profile” staand afgebeeld, houdt ze met haar beide armen op borsthoogte vast. Zijn beentjes steunen op Maria’s bovenbenen. Het Kind slaat zijn rechterarm om het hoofd van zijn Moeder. Zijn andere hand rust in rechterhand van Maria. Zijn blik is gericht op de toeschouwer.
40123.jpg

foto Bonnefantenmuseum

 

24. Theresia van Liseux en Maria met Kind uit de serie heiligenbeelden van de Sphinx
Theresia van Liseux
Aardewerk, wit geglazuurd
Niet gesigneerd, niet gedateerd (jaren 1920).
Afmetingen: hoogte 27cm, voet 8,5cm.
Theresia is staande op een console met een enigszins gedraaid lichaam weergeven. Zij draagt een geplooide mantel met sluier. Haar linkerarm houdt ze gevouwen op borsthoogte onder haar mantel. Met haar andere arm, langs haar lichaam, houdt ze mantel open. Haar hoofd houdt ze schuin naar beneden gericht.
Maria met Kind
Aardewerk, wit geglazuurd
Niet gesigneerd, niet gedateerd (jaren 1920).
Afmetingen: hoogte 27cm, breedte 7cm en diepte 6,5cm
Maria is staande op een console frontaal afgebeeld. Zij draagt een geplooide mantel met sluier. Aan haar linkerzijde houdt ze, op borsthoogte, haar Zoon, die naar de toeschouwer kijkt, met beide armen vast. Haar blik is schuin naar beneden op haar Zoon gericht. Het Kindje Jezus maakt een zegenend gebaar met zijn rechterhand. In de andere hand houdt hij een wereldbol vast.
Zie ook hoofdstuk 5, paragraaf 1, onderdeel 2A
 41020.jpg 51201.jpg
 
25. OLV Sterre der Zee 
Gebakken klei, geglazuurd in wit
Niet gesigneerd, gedateerd omstreeks 1947
Afmetingen: hoogte 49cm, breedte 27cm en diepte 5cm
Schenking 2002
Objectnr.: 1005149
In Maastricht zijn devotiebeelden geplaatst zijn langs de bidweg ter ere van Onze Lieve Vrouw "Sterre der Zee”.
De plaquette, Onze Lieve Vrouwe Sterre der Zee, werd in 1947 aangebracht aan de voorgevel van het voormalig R.K. Weeshuis, thans klooster van de Zusters Augustinessen van St. Monica, Lenculenstraat 21, Maastricht.
Van deze plaquette in de Lenculenstraat zijn meerdere variaties bekend.
Het museum beschikt over een witte versie.
Zie ook hoofdstuk 5, paragraaf 2.1 nummer 16

40125.jpg

foto Bonnefantenmuseum


[1] Bosch v d, Van Cuypers tot Dibbets, Maastricht 2002. In dit boek is de Kerncollectie Limburg beschreven. De tekst in het kleinere lettertype is afkomstig uit deze publicatie.
[3] Graatsma, Het geheim van de Sphinx, de fabriekscollectie Maastrichts aardewerk, Maastricht 1999, blz 20
[4] langdurig bruikleen Koninklijke Sphinx, Maastricht
[5] langdurig bruikleen Koninklijke Sphinx, Maastricht
[6] Wikipedia en www.muziekenmensen.nl, september 2010
[7] Lijst Bonnefantenmuseum augustus 2010 
[8] Lijst Bonnefantenmuseum augustus 2010
[9] Lijst Bonnefantenmuseum augustus 2010
[10] Lijst Bonnefantenmuseum augustus 2010
[11] Wikipedia september 2010
[12] vervallen
[13] Lijst Bonnefantenmuseum augustus 2010
[14] Lijst Bonnefantenmuseum augustus 2010
[15] Coumans, Kroniek over 75 jaar Mastreechter Keigel-Bond (www.maastrichtse-kegelbond. nl, september 2010)
[16] Uit de muziekwereld: Tiny Kaiser in De Nieuwe Koerier van 26 november 1938
[17] www.galeries.nl, 2008
[18] Dickhaut Hedendaagse Limburgse kunst, reprospectieve reconstructie, stg historische reeks deel 5, Maastricht 1999, blz 202
Dickhaut, Gezicht van Maastricht beeldende kunst in Maastricht tussen 1900-1940, Vierkant Maastricht nr 22, Maastricht 1995, blz 134-135. Hier staat als toelichting: portret van Henri Jonas, circa 1925, bronskleurig geschilderd gips 30 X 44 X 37cm
Vermoedelijk gaat het over hetzelfde werk
[19] De Nieuwe Koerier van 20 november 1937
[20] Graatsma, Paulussen, Charles Vos, straat-beelden, Maastricht 1988
[21] http://www.capriolus.nl , april 2010, email 18 april 2009 en maart 2011 (Ger de Ree)
[22]  Waarschijnlijk heeft de heer Teubner in 2012 het beeld aan het museum verkocht. Teubner; Email Joop Teubner op 12 en 15 juni 2012
[23] Paulussen  Charles Vos 1888-1954, tentoonstelling 13-11-1994 tot en met 29-01-1995, Gemeentemuseum voor Religieuze Kunst Jacob van Horne, Weert 1994
[24] Eeretentoonstelling Charles Vos, Het Vaderland, staats- en letterkundig nieuwsblad, 21 september 1938 (146)
[25] Ubachs en Evers, Historische Encyclopedie Maastricht, Zutphen 2005
[26] Dejong, Catalogus van schilderijen en beeldhouwwerken, Maastricht 1958
[27] Email M. van Lanschot (Bonnefantenmuseum) 19 januari 2014
[28] Bij tekeningen particulieren nr. 27 staat ook een afbeelding van Il Poverello (de afmetingen stemmen niet overeen met het exemplaar in het Bonnefantenmuseum)
Read 3911 times Last modified on woensdag, 19 augustus 2020 14:01