www.charlesvos.nl

zondag, 21 juni 2009 06:08

H Hart van Jezus (Koepelkerk)

Kerk:     H. Hart van Jezus (Koepelkerk)

Adres:             Heerderweg 1, 6224 LA Maastricht
Architect:        Boosten, Alphons
Kunstenaars:  Brom, Leo en Jan Eloy
                      Cox, Theo
                      Eggen, Gène
                      Eyck, Charles
                      Hack, G.
                      Heijden, Marianne van der
                      Hollewand, Herman
                      Jonas Henri
                      Killaars, Piet
                      Laudy, Eugène
                      Martin, John
                      Timmermans, Frans
                      Visser Jo de S.C.J.
                      Vos, Charles

Interieur:
In het interieur, waarin twaalf marmersoorten zijn toegepast, zijn onder meer van belang: 22 glas-in-lood ramen, een muurschildering plus tapijtontwerp in de Mariakapel van de hand van Henri Jonas; kruiswegstaties in reliëftegels tegen de muurzuilen, Charles Eyck; marmeren hoofdaltaar, Maria-altaar en wijwatervaten, Alphons Boosten; vleugelretabel op hoofdaltaar en smeedijzeren godslamp van de Utrechtenaar Brom, met voorstellingen uit het Boek der Openbaring, van H. Hollewand; muurschildering achter hoofdaltaar, Eugène Laudy (1947); in de Gerarduskapel een betonnen Christoffelbeeld van G. Hack; glas-in-lood ramen van J. de Visser S.C.J. (1966), Jon Martin (1959), Hubert Duys en Jos Hermans; van Charles Vos een pièta, geflankeerd door muurschilderingen van Daan Wildschut (1950), plus enkele sculpturen; houten heiligenbeelden van Gène Eggen; een chronogram in een marmeren gevelsteen; lambrizeringen in groen-wit Cipollino-marmer; de doopvont, de betonnen cassetteplafonds in de uitbouwen van de centraalbouw; diverse paneeldeuren met beslag en geornamenteerd hang- en sluitwerk; oorspronkelijk kerkmeubilair op houten vlonders. In de kerk een klok van F. van Aerschot, 1920, diameter 42,5 cm en twee klokken van anonieme gieters. [1]

Werken van Charles Vos: [2]

Piëta
Brons
In de koorkapel staat op een altaar een bronzen Piëta (rouwende moeder Gods), geflankeerd door muurschilderingen met treurende engelen, die in gelaat en gebaren hun weeklank uiten, van Daan Wildschut (1950). [3]
De Piëta drukt veel expressie uit. Maria zit geknield; haar linkerknie steunt op de console, haar rechterbeen is gebogen ineen hoek van negentig graden. Het lichaam van Christus rust op haar rechterbovenbeen waarbij de rechterhand van Maria het hoofd ondersteunt. Haar linkerhand houdt de linkerhand van haar zoon vast. Maria met sluier en lange mantel, kijkt naar rechts beneden naar het gezicht van haar zoon, dat ietwat opzij is gevallen. Maria's gezicht drukt een zeer groot verdriet uit, terwijl het aan de andere kant een grote liefde voor haar zoon uitstraalt. Het rechterbeen van Christus, met om zijn middel een lendendoek, valt over de rand van de console, het andere been ligt deels onder hem. Zijn rechterarm is naar opzij gevallen. De expressie op zijn gezicht duidt op het intense lijden van hem.
Op de muur achter is de schildering van Wilschut. Achter de Piëta is een kruis afgebeeld. Aan beide zijden van het kruis is een schare engelen.

kr06a

 

kr06b kr06c

 

Voorstudies:
In het Bonnefantenmuseum bevinden zich twee voorstudies voor dit beeld.

4101potpmb05r 4101ootpmb05q


[1] www.kerkgebouwen-in-limburg.nl
[2] Op www.kerkgebouwen-in-limburg.nl wordt aangegeven dat er ook nog enkele sculpturen van Charles Vos in de kerk aanwezig zijn. Oud pastoor Heesters ( boekje geschreven over van de kunst in de kerk) geeft bij een bezoek aan de kerk op 26 juli 2008 aan dat er geen sculpturen van Vos in de kerk aanwezig zijn (of geweest zijn).
[3]  www.koepelkerk.net, mei 2008
Read 2333 times Last modified on zaterdag, 25 augustus 2018 08:57